سردرگمی‌ها ادامه داشت تا اینکه خبر اعطای مجوز به رائفی‌پور و یارانش از سوی مرکز بهداشت شماره یک مشهد رسانه‌ای شد؛ خبری که از سوی معاون سیاسی فرماندار مشهد اعلام شد ولی یک تناقض بزرگ داشت.

برپایی جشن در مشهد در روزهای کرونایی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اعتماد، دوشنبه هفته جاری ۳۳۷ خانواده و روز گذشته نیز ۳۴۶ خانواده داغ عزیزان‌شان را دیدند و مجموعا ۱۲ هزار و ۹۶۸ مبتلا جدید به ویروس کرونا در دو روز گذشته در سراسر ایران شناسایی شدند.

ستاد ملی مقابله با کرونا نیز به‌واسطه همین رکوردشکنی‌های ۸ ماهه این بیماری در ایران تشکیل شد؛ نشستی که در نتیجه آن ۴۳ شهرستان ایران در وضعیت حاد اعلام شده و همزمان دستوراتی برای تعطیل حرم‌های قم، تهران و البته مشهد صادر شد.

بر اساس اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، حداقل روی کاغذ قرار بر آن بود تا در این شهرستان‌ها ممنوعیت و محدودیت‌های شدیدی وضع شود ولی گزارش کاربران شبکه‌های اجتماعی به کلی ناقض این مساله است و از قرار معلوم برخی گوش‌شان بدهکار خطرات ویروس کرونا نیست.

تلخ آنکه در این میان گروهی که در اظهارات‌شان خود را «انقلابی» معرفی می‌کنند نیز توجهی به دستورات ستاد ملی مقابله با کرونا نکرده و همایشی چندهزار نفری را در شرایطی در مشهد برگزار کردند که بنا بر اظهارات سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، این کلانشهر نیز در وضعیت قرمز قرار دارد و تعداد مبتلایان به کرونا در آن به ‌صورت روزانه در حال افزایش است.

 «جشن» در روزگار کرونایی

علی‌اکبر رائفی‌پور این روزها چهره‌ای شناخته شده در میان اصولگرایان است. او که در سال‌های گذشته از موضوع حجاب و مسائل مرتبط با مهدویت و ظهور گرفته تا اقتصاد و سیاست خارجی سخنرانی کرده، ظهر دوشنبه هفته جاری اقدام به برگزاری همایشی با عنوان «جشن بیعت» در استادیوم «امام رضا» مشهد کرد و پخش زنده این جشن نیز از سایت «مصاف» متعلق به موسسه او پخش شد. جشنی که در جریان آن، رائفی‌پور در شرایطی از بایدها و نبایدها گفت که اصولگرایان نیز چندان حاضر به حمایت از او نیستند.

جالب آنکه خبرگزاری‌های وابسته به برخی نهادها، در شرایطی از یکی، دو روز پیش، وعده برگزاری این همایش را داده بودند که مشخص نبود در شرایط اوج‌گیری ویروس کرونا در ایران و رکوردشکنی‌های روزافزون آن و البته فریادها و گلایه‌های وزیر بهداشت از عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، اجازه برگزاری این همایش از سوی کدام فرد و نهاد صادر شده است.

 جنجال مجوز

همزمان با برگزاری جشن «بیعت» در مشهد، فعالان سیاسی و رسانه‌ای از هر دو جناح اصولگرا و اصلاح‌طلب یکی پس از دیگری در صفحات شخصی خود در شبکه‌های اجتماعی با استناد به تاکیدات اخیر رهبری مبنی بر لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و دستورات ستاد ملی مقابله با کرونا، به انتقاد از برگزاری این جشن پرداختند. انتقاداتی که با پایان این جشن و انتشار تصاویر آن دوچندان شد.

اگرچه حاضران حامیان نه چندان پرتعداد رائفی‌پور در شبکه‌های اجتماعی تلاش داشتند، منتقدان را به ضدیت با دین اسلام و مبانی شیعه متهم کنند ولی تصاویر دست به دست شده در شبکه‌های اجتماعی عمدتا از عدم رعایت فاصله اجتماعی و بعضا حضور افرادی بدون ماسک حکایت داشت.

در این میان اما اوضاع زمانی جالب‌تر شد که احمد ریواده، معاون سیاسی فرماندار مشهد در اظهاراتی که ایسنا آن را منتشر کرد، گفت که «اخیرا از سمت فرمانداری و ستاد مبارزه با کرونا استان هیچ مجوزی برای برگزاری مراسم‌ها صادر نشده است و از برگزاری هر مراسمی که سلامت مردم را به خطر بیندازد جلوگیری به عمل خواهد آورد.»

اوضاع اما زمانی جالب‌تر شد که شهرداری مشهد نیز حاضر به پذیرش مسوولیت این جشن نشد. بتول گندمی، عضو شورای شهر مشهد در همین راستا به پایگاه خبری مدارا گفت که «شهرداری مشهد هیچ مجوزی در خصوص برگزاری جشن بیعت صادر نکرده» و «برگزارکنندگان مراسم از لوگوی شهرداری مشهد سوءاستفاده کرده‌اند.»

سردرگمی‌ها ادامه داشت تا اینکه خبر اعطای مجوز به رائفی‌پور و یارانش از سوی مرکز بهداشت شماره یک مشهد رسانه‌ای شد؛ خبری که از سوی معاون سیاسی فرماندار مشهد اعلام و ایسنا آن را منتشر کرد ولی یک تناقض بزرگ داشت. ورزشگاه «امام رضا» مشهد اساسا در حوزه مرکز بهداشت شماره یک مشهد قرار ندارد که این مرکز اقدام به صدور مجوز برای برگزاری جشن «بیعت» به رائفی‌پور و یارانش کند. تناقضی که کیانوش جهانپور از معاونان وزارت بهداشت و سخنگوی سازمان غذا و دارو  با یادآوری پیگیری‌هایش در این زمینه نوشت که «حسب اطلاع از منابع مسوول، هیچ مجوزی از ناحیه وزارت بهداشت یا دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای برپایی تجمع و مراسم عمومی تحت‌عنوان بیعت یا... (آن هم تنها ۴۸ ساعت بعد از رهنمودها و تاکیدات مقام معظم رهبری در مقابله با کرونا) برای هیچ فرد یا گروهی صادر نشده است.»

 مسوولیت با کیست؟

چند ساعت از توییت سخنگوی سازمان غذا و دارو گذشته بود که تصویری در شبکه‌های اجتماعی و از سوی فعالان رسانه‌ای منتشر شد. تصویری که بر اساس آن، باید گفت نه‌تنها جشن «بیعت» برگزار شده توسط رائفی‌پور بدون مجوز نبوده، بلکه مجوز برگزاری این جشن از سوی اداره تبلیغات اسلامی مشهد و با امضای علی کریم‌پور، رییس این اداره صادر شده است.

اداره تبلیغات اسلامی که زیر نظر سازمان تبلیغات اسلامی فعالیت می‌کند و نکته قابل توجه در این میان آنکه برخی فعالان رسانه‌ای میانه‌رو همچون فرید مدرسی در توییتر خود از نقش امام جمعه مشهد در این میان سخن به میان آورده و با تاکید بر انتصاب کریم‌پور به عنوان رییس اداره تبلیغات اسلامی مشهد بنا به توصیه احمد علم‌الهدی، خواستار ورود او به ماجرای برگزاری این همایش شدند. حال آنکه چرا اداره تبلیغات اسلامی مشهد در شرایطی که بیانات رهبری صریح است، اجازه برگزاری چنین جشنی را صادر کرده، پرسشی است بی‌پاسخ.

در این میان و فارغ از آنکه آمر و عامل برگزاری این جشن مسوولیتی در قبال افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در مشهد برعهده خواهند گرفت یا خیر، نقطه پایان بحث می‌تواند اظهارات مینو محرز به عنوان یکی از اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا باشد. او در جریان اظهاراتی که پایگاه خبری مدارا آن را منتشر کرد، با ابراز تاسف از برگزاری چنین جشنی آن هم در شراط اوج‌گیری ویروس کرونا در ایران گفت که «گویا برخی هنوز باور ندارند که این بیماری به‌ صورت وحشتناک در کشور زیاد شده است و نباید اجازه برگزاری تجمعات را داد. فقط می‌توان متاسف بود. فقط می‌توانم بگویم که متاسفم! کسانی که چنین تجمعی را در مشهد ایجاد کردند، مسوول هستند و باید پاسخگو باشند.»

کد خبر 560708

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 284
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
    عطش قدرت در بعضی پایان ناپذیر است . "گفت چشم تنگ دنیا دوست را - یا قناعت پرکند یا خاک گور". التماس تفکر
  • آشنا IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
    یک بام و دو هوا بودن کار منافقین است . خیلی بد با غرض مینویسید. کاش کمی انصاف رو رعایت کنید. با ادای احترام به استاد رائفی پور ، هر چند که خودم خیلی با برگزاری مراسم گسترده در این روزها موافق نیستم اما چرا در روزهای کرونائی فقط تاکید بر تعطیلی مراسم مذهبی است؟ آیا فقط این مراسم هستش که باعث افزایش بیماری میشه ؟ حضور نفس به نفس دخترها و پسرها در کافه ها ، شلوغی قلیان سراها و به اصطلاح سراهای سنتی ، برگزاری پارتی های خانوادگی و دوستانه ، شرکت جماعتی با فاصله های چند سانتی متری در مراسم تشییع جنازه یک خواننده در تهران و مشهد و شلوغی مراکز خرید و پاساژها و ... هیچکدام باعث شیوع بیماری نیست ؟؟؟؟؟؟!!!!! کسانی که این جور مطالب رو مینویسند و بیان میکنند مثل خانم محرز ، واقعا درد مبارزه با بیماری و سلامت مردم رو دارند یا اینکه ... . حواسمون باشه که در این دو روز دنیا در کدوم جبهه ایستادیم و بابت خوش آمد چه کسی یا کسانی داریم همه چیزمون رو هزینه میکنیم!!!!!!! (ان الانسان لفی خسر ، الا الذین امنو و عمل الصالحات ، وتواصو بالحق و تواصو بالصبر) {اگر غلط دیکته دارم عذرخواهی میکنم}
  • مبین IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
    خاک بر دهانتان،شما همونهایی هستید که با چراغ سبز سازمان صهیونیستی بهداشت جهانی روی مردم دارو ازمایش میکنید وهر که پا در بیمارستان میگذاره به قتلگاه میکشونید،چرا دو هفته پیش وسط ناله های مرغ سحر لال مونی گرفته بودید،خدا لعنتتان کنه
  • IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
    میشه بفرمایید موقع تشیع جنازه استاد شجریان کجا بودید. که الان سینه چاک میکنید
  • سعید مزینانی حسینی IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
    این فردا فقط جلو دوربین و تو سخنرانی حجت خودشون حضرت آقا میدونن ولی وقتی پای کار می رسه اولین افرادی هستند که توجه به بیانات رهبر معظم ندارن آقای رافی پور عزیز هم از همین افراد هستند عالی ترین مقام کشور خودشون میان توجه میکنه ولی افرادی هستن که خودشون بچهای انقلابی میدونن ولی ذره توجه به بیانات رهبر معظم ندارن نمیدونم چرا،،،،
  • نواب صفوی AE ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
    همشهری فارغ از کار درست یا غلط رایفی پور، علم الهدی و ... در برگزاری جشن بیعت اولا اینقدر که شما بر روی بیانات رهبری در مورد کرونا زوم کردید در مقابل بیانات ایشان در مورد برجام، اعتماد به آمریکا، دولت، اقتصاد مقاومتی و .... هم تاکید میکنید یا اونجا به ضرر شما، دولت و اصلاح طلبان است.
  • مهدی پارسایی IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
    سلام شما که دست به قلم هستید اگه واقعا نگاه سیاسی و حزبی نداشتید چرا تو مراسم شجریان که هیچ پروتکلی رعایت نشد اینچنین مطلبی رو نگفتید، اینا تسویه حساب حزبی هست که با لعابی از احساسات تزئین شده
  • مریم LV ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
    لعنت خدا بر رائفی پور و انانکه این برنامه را برگزار کرده یا شرکت کردند. لعنت خدا نبی و ولی بر انان باد.
  • TW ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
    خدل قوت استاد رائفی پور استوار باش در راهت دیگه دشمنان اسلام از نام رائفی پور هم وحشت دارن