چهارشنبه ۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۲:۳۸
۰ نفر

«حساب خاص رییس‌جمهوری»؛ سرخط اخباری است که در چند روز گذشته از سوی خبرگزاری و رسانه‌های اصولگرا منتشر شد. اخباری که عمده آنها شخص حسن روحانی را هدف قرار داده و او را متهم به برخورداری از مبالغی خاص کرده بود.

ربیعی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اعتماد، ماجرا از آنجا آغاز شد که خبرگزاری فارس از تقدیم مبالغی ویژه به  دانشگاه محل تحصیل دختر رییس‌جمهوری خبر داد. خبری که با توضیح مقامات دولتی به‌ ویژه محمود واعظی، رییس دفتر رییس‌جمهوری همراه شد ولی تاثیری در برداشت‌های اصولگرایان نداشت و درنتیجه کار به جایی رسید که نمایندگان مجلس یازدهم نیز که همین چندی پیش برای دومین ‌بار ظرف حدود 5ماه گذشته و به واسطه کردار و گفتارهای‌شان از عالی‌ترین مقام جمهوری اسلامی تذکر گرفتند، وارد گود شده و از تهیه طرح تحقیق و تفحص از نهاد ریاست‌جمهوری برای تعیین تکلیف همین حساب و البته دخل و خرج‌های این نهاد گفتند. حساب‌هایی که روز گذشته علی ربیعی در قامت سخنگوی دولت از اساس وجود آنها را تکذیب کرد.

این مقام مسوول در دولت دوازدهم روز گذشته در جریان نشست خبری خود با انتقاد از هجمه‌های بی‌امان علیه رییس‌جمهوری و دولت دوازدهم گفت که «نمی‌دانم چرا خوانش ناصحیح صورت می‌گیرد. هر روز با حرف‌های جدید مواجه می‌شویم مثلا 3 خزانه وجود دارد؛ این حرف ناصحیح است. کسانی که امروز این ادعا را کردند، آن روز عضو کمیسیون برنامه و بودجه بودند. یارانه‌ها و کمک‌های معیشتی از این محل است.  در شرایطی که جامعه تلخ است، بگویم 3 خزانه داریم و بگویم به نام خاصی است؛ اینها جفای به جامعه است. خواهش می‌کنم کسانی که تریبون دارند  به نوع بیان‌شان توجه کنند. چه لزومی دارد وقتی هنوز شفاف نکردید  به مطبوعات می‌کشانید. انگار عصر افشاگری است؛ مثل اینکه فقط ستاره‌ها نیستند که به‌ دنبال لایک گرفتن هستند و این موضوع به سطح سیاستمداران هم رسیده است.»

ماجرای حضور ایران در لیست سیاه FATF نیز دیگر موضوعی بود که سخنگوی دولت درجریان نشست خبری خود به آن اشاره کرد و گفت که «ما می‌توانستیم و می‌توانیم لوایح مربوط به همکاری با اف‌ای‌تی‌اف که در مجلس رد شد را دنبال کنیم. به‌ رغم مشکلاتی که در حوزه مالی ایجاد می‌شود این لوایح تصویب نشد. مثل روزی که می‌گفتند بلافاصله از برجام بیاید بیرون که حرف غلطی بود. می‌گویند این لوایح را فراموش کنید. مشکل ما این است کشورهایی که در تحریم با ما ایستادند، می‌گویند در موضوع لیست سیاه FATF و قواعد پولشویی نمی‌توانیم کنارتان باشیم. گشایش حساب برای ایرانیان و تراکنش مالی‌شان دارد محدود می‌شود. برخی مدیران بانکی ریسک همکاری با ایرانیان را افزایش و خواستار بسته شدن حساب آنان شدند. همپوشانی تحریم‌های امریکا و لیست سیاه زندگی اقتصادی را برای ایرانیان سخت می‌کند. خارج شدن از این لیست سیاه کار سختی است؛ امیدواریم با تلاش همکاران‌مان این مشکلات حل شود.»

کد خبر 560706

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha