برداشت زعفران در شهرستان زرند آغاز شده و در سال ۹۹ پیش‌بینی می‌شود بیش از یک و نیم تن زعفران از مزارع این شهرستان استان کرکان برداشت شود.

برداشت زعفران

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، رضا محمدی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زرند گفت: ۴۱۰ هکتار از اراضی این شهرستان زیرکشت زعفران و میانگین برداشت در هر هکتار ۳.۵ تا ۴ کیلوگرم است. با افزایش ۳۰ هکتاری، پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از یک و نیم تن زعفران از مزارع این شهرستان برداشت شود.

فرماندار زرند نیز گفت: با توجه به بحران خشکسالی‌های پی‌درپی و افت شدید آب‌های زیرزمینی، تولید زعفران به سبب مزایایی که نسبت به سایر محصولات پرآب  دارد، به‌عنوان کشت مقرون به صرفه و مایه تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در این منطقه  به‌شمار می‌رود.

علی صادق‌زاده با بیان اینکه کشت محصولات کم آب از جمله زعفران، زرشک و گل محمدی در چند سال اخیر به دلیل شرایط خوب آب وهوایی و مرغوبیت خاک در اراضی کوهستانی این شهرستان رونق گرفته، افزود: همه ساله شاهد افزایش سطح زیر کشت این محصولات هستیم و مجموعه شهرستان از کشاورزان در توسعه کشت محصولات کم آب به‌جای محصولات پرآب حمایت می‌کند.

ضیاءالدینی، یکی از زعفران‌کاران منطقه دشتخاک هم با اشاره به اشتغال خوبی که در تولید زعفران در منطقه ایجاد شده است خواستار توجه بیش از پیش مسئولان در برندسازی این محصول با کیفیت منطقه شد.

 برخورداری یکی دیگر از کشاورزان زعفران‌کار نیز افزود: با توجه به اینکه در گذشته در این منطقه گندم و جو و سیب‌زمینی و... و. کشت می‌شد و به‌واسطه کم آبی و دیگر کشاورزان منطقه با راهنمایی‌های کارشناسان جهاد کشاورزی به کشت زعفران روی آوردیم و راضی هستیم.

 قاسمی یکی دیگر از کشاورزان اظهار کرد: با توجه به اینکه شهرستان زرند قطب تولید زعفران استان است و زعفران زرند از مرغوبیت بسیار بالایی برخوردار است، از مسئولان استانی به‌ویژه استاندار درخواست داریم در خصوص برند و فرآوری  این محصول اقدامات موثری را انجام دهند.

 فضائلی، دهیار دهستان دشتخاک هم گفت: با آغاز برداشت زعفران بسیاری از خانواده‌ها درگیر برداشت و فرآوری این محصول هستند و بسیاری از فرزندان همراه والدین با رعایت موارد بهداشتی در برداشت این محصول ارزشمند فعالیت دارند و اشتغال خوبی هم ایجاد شده است. در حال حاضر بسته‌بندی این گیاه ارزشمند به‌صورت سنتی در منازل انجام می‌شود.

کد خبر 560519

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha