مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۶
۰ نفر

تعداد زیادی از ماهی‌های رودخانه جره به دلیل ورود حجم زیادی آب شور از حوضچه‌های نمکی که متولی آن آب منطقه‌ای استان فارس است، تلف شدند.

تلف شدن ماهي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان شیراز با ابراز تأسف از تلف شدن تعداد زیادی از ماهی‌های رودخانه جره گفت: کارشناسان محیط زیست شیراز با دریافت گزارش‌های محلی به محدوده روستای رمقان تا مسقان کهمره سرخی اعزام شدند و مشخص شد روز ۴ آبان ساعت ۹ صبح تعدادی از افراد ناآگاه دریچه حوضچه‌ای را که به منظور مدیریت شوری رودخانه جره در حال اجراست، باز کرده‌اند. مدت ۲ ساعت کل آب جمع‌شده در حوضچه تخلیه شده و ظاهراً ورود حجم زیادی آب شور به رودخانه در مدت زمان کوتاه باعث اتلاف ماهیان رودخانه شده است.

ابراهیم حیدری ادامه داد: افراد مذکور اظهار داشته‌اند این اقدام با هماهنگی سازمان آب منطقه‌ای فارس انجام شده اما درستی و نادرستی این موضوع در حال بررسی است. طرحی با عنوان طرح مدیریت شوری رودخانه جره در محدوده گنبد نمکی رمقان توسط سازمان آب منطقه‌ای در محل در حال اجرا است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان شیراز بیان کرد: این طرح شامل دو فاز بوده که در فاز اول آب‌های شور گنبد نمکی کنترل و جمع آوری می‌شود و فاز دوم نیز شامل انتقال آب شور به پایین دست و حوضچه‌های تبخیری خواهد بود فاز اول در حال اجرا بوده و فاز دوم نیز در مرحله انجام مطالعات قرار دارد.

حیدری با اشاره به وارد شدن آب شور از طریق گنبد نمکی رمقان به رودخانه افزود: علاوه بر آن دو چشمه یکی با دبی ۵ لیتر بر ثانیه و دیگری با دبی ۲۰ لیتر بر ثانیه با شوری بسیار بالا در محدوده مذکور موجب شوری آب رودخانه شده و این آب را برای باغداری و کشاورزی ذی نفعان زیردست رودخانه غیر قابل استفاده کرده است.

این مقام مسئول تاکید کرد: بر اساس تحقیقات به‌عمل آمده افرادی که به رهاسازی حجم زیادی آب شور در مدت زمان کوتاهی به رودخانه اقدام کرده‌اند شناسایی شده و پرونده در دست تشکیل و در حال ارجاع موضوع به مراجع قضایی است.

حیدری خاطرنشان کرد: متولی جمع آوری و ذخیره آب شور در حوضچه احداث شده شرکت آب منطقه‌ای فارس بوده و بدیهی است در اتفاق رخ داده باید مسئولان پاسخ گو باشد.

کد خبر 560481

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha