سه‌شنبه ۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۷
۰ نفر

محیط‌بانان قلعه شاداب دزفول برای نخستین بار در استان خوزستان خفاش میوه‌خوار مشاهده کردند.

خفاش میوه‌خوار

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان دزفول سه‌شنبه ششم آبان گفت: خفاش میوه‌خوار که حسن بهداروندی و محمد پورحیاتی از محیط‌بانان قلعه شاداب دزفول دیده‌اند، از نوع خفاش میوه‌خوار مصری با نام علمی Rousettus aegyptiacus و بزرگترین خفاش ایران است. این خفاش برخلاف تمام خفاش‌های ایران که حشره‌خوار هستند، میوه‌خوار است و بعد از استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بوشهر برای نخستین بار در خوزستان مشاهده شده است.

مصطفی استادچینی‌گر درباره مشخصات این خفاش گفت: طول سر و بدن خفاش میوه‌خوار ۱۱۸ تا ۱۱۴ میلیمتر، طول ساعد ۸۴ تا ۹۹ میلیمتر و طول دم هشت تا ۱۹ میلیمتر با وزن ۱۰۰ تا ۱۷۰ گرم است. این خفاش، صورتی روباه‌مانند و دم بسیار کوتاه دارد، رنگ بدن این خفاش در پشت خاکستری تیره تا قهوه‌ای و در سطح شکم اندکی روشن است؛ این گونه شب فعال بوده و فعالیت اجتماعی دارد.

خفاش میوه‌خوار از میوه‌های رسیده و نرم مانند کنار، انجیر و خرما تغذیه می‌کند، علاوه بر کل و بز کوهی که گونه مهم منطقه به شمار می‌آیند، گونه‌های جانوری مهم دیگر از جمله گونه‌های کمیاب جغد ماهی‌خوار، جغد طلایی، بزمجه نستروف و عنکبوت شلاقی در منطقه دیده شده است. مزاحمت‌های انسانی در محل خوابگاه و سمپاشی غارها از موارد تهدید این گونه است و با توجه به اینکه اگر غذا نباشد مهاجرت می‌کند، حفاظت از زیستگاه آن بسیار ضروری است.

منطقه شکارممنوع قلعه شاداب در شمال شهرستان دزفول و در حاشیه دریاچه و رودخانه دز واقع شده که دارای گونه‌های با ارزش گیاهی و جانوری و چشم‌اندازهای زیبا و چشم‌نوازی است.

کد خبر 560442

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha