دانشمندان پروتئینی را در سلول‌های انسانی کشف کرده‌اند که ممکن است توضیح‌دهنده واگیر بودن شدید کروناویروس باشد.

Sars-cov-2

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از لایوساینس می‌دانیم که پروتئین‌های گل‌میخی سطح کروناویروس با اتصال به گیرنده‌های ACE2 در سلول‌های انسانی وارد آنها می‌ شوند و درون آنها تکثیر می‌کنند.

اکنون پژوهشگران در دانشگاه فنی مونیخ در آلمان و دانشگاه هلسینکی در فنلاند پروتئین دیگری را کشف کرده‌اند که ممکن است توضیح‌دهنده واگیر بودن شدید کروناویروس باشد.

این پروتئین که نوروفیلین ۱ نام دارد در سلول‌های پوشاننده حفره‌های بینی وجود دارد. این پروتئین پیام‌های درد را در انسان‌ها انتقال می‌دهد و در رشد رگ‌های خونی نقش دارد.

اکنون این پژوهشگران دریافته‌اند که این پروتئین همچنین نقشی به عنوان گیرنده دارد و ورود کروناویروس جدید یا سارس-کوو-۲ را به سلول‌ها تسهیل می‌کند.

این پژوهشگران به دنبال پاسخ به این پرسش بودند که چرا کروناویروس عامل سارس (نشانگان شدید حاد تنفسی) با نام علمی «سارس- کوو» در سال ۲۰۰۳ شیوع بسیار کوچکتری را باعث شد، اما کروناویروس جدید یا «سارس-کوو-۲»

رفتار کاملا متفاوتی دارد، در حالیکه گیرنده اصلی برای هر دو ویروس پروتئین‌های ACE2 در غشای سلول‌ها هستند.

آزمایش‌های انجام شده بر روی نمونه‌های برداشته شده از افراد درگذشته به علت کووید-۱۹ و موش‌ها ثابت کرد که نوروفیلین-۱ ورود ویروس را به درون دستگاه عصبی تسهیل می‌کند.

این دانشمندان اکنون می‌خواهند از این کشف برای یافتن راه‌های برای مبارزه با ویروس استفاده کنند.

نوروفیلین-۱ (NRP-1) ورود کروناویروس را از طریق اتصال به گیرنده‌های ACE2 تسهیل می‌کند

کد خبر 560328

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha