مجموع نظرات: ۴
دوشنبه ۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۲
۰ نفر

این روزها در آبان ۹۹ همه از کاهش قیمت روز خودروهای داخلی و خارجی صحبت می‌کنند. شاید شما هم متوجه شده باشید در سطح جامعه موجی از امیدواری ایجاد شده است و در مقابل عده‌ای که روی خرید و فروش خودرو سرمایه گذاری کرده بودند، از این مسئله ناراحتند.

خودرو

خصوصاً آن که بازار خودرو از ابتدای سال ۹۹ تا مهرماه ۹۹ با بازدهی حدوداً ۴۰ درصدی، یکی از بازارهای جذاب برای سرمایه گذاری به حساب می‌رفت. اما حالا ورق برگشته است و قیمت خودروها ۱۰ تا ۳۰ میلین تومان کاهش پیدا کرده‌اند. برخی از کارشناسان این سقوط قیمت را موقتی می‌دانند و به اصطلاح آن را یک عقبگرد برای خیزش‌های بعدی قیمت خودرو به شمار می‌آورند. اما برخی از دیگر کارشناسان سقوط قیمت خودرو را به فال نیک گرفته و آن را ادامه‌دار می‌بینند. اما سؤال اینجاست که چرا قیمت روز خودرو به طور ناگهانی دچار سقوط شد؟

پشت پرده‌های کاهش قیمت خودرو

با نگاه به بازار طلا و ارز در چند ماه گذشته متوجه می‌شویم که در هفته آخر مهرماه قیمت طلا و ارز رو به کاهش گذاشت. تزریق ارزهای صادراتی به داخل بازار، سیاست‌های بازارساز در جهت کنترل قیمت ارز و جو مثبت ناشی از نظرسنجی‌های انتخاباتی در آمریکا و همچنین افزایش فروش نفت ایران تأثیرات قابل‌توجهی در این کاهش قیمت داشتند. با کاهش قیمت ارز و خوش‌بینی کارشناسان، بعد از چند روز شاهد افت قیمت خودروها نیز بودیم. اما بسیاری معتقدند که این کاهش قیمت بیش از هر چیز، با انتخابات آمریکا گره‌خورده است.

همان طور که در اخبارها مدام شنیده می‌شود، شانس بایدن در نظرسنجی‌های مردم نسبت به ترامپ برای برنده شدن در انتخابات ریاست جمهوری بالاتر است. از آنجایی که بایدن نمایندگی حزب دموکرات و میانه رو آمریکایی را برعهده دارد، تمامی امیدها در ایران برای برنده شدن او بسته شده است. چرا که انتظار می‌رود با کاهش تحریم‌ها و بازگشت احتمالی به برجام، فعالیت‌های تجاری بین المللی در داخل کشور از سر گرفته شود و رمق تازه‌ای هم در این میان به شرکت‌های خودروسازی بازگردد.

شرکت‌هایی که در تحریم‌های شدید و کمبود قطعات، هزینه‌های گزافی را صرف تولید خودروهای داخلی می‌کنند. از سوی دیگر، سیاست قیمت‌گذاری دستوری خودروها دست خودروسازان را در قیمت‌گذاری خودرو کاملاً بسته است. چرا که مجبور هستند قیمت روز خودرو را با توجه به قیمتی که دولت تائید می‌کند، تعیین کنند. این مسئله دو ایراد اساسی دارد: اول این که خودروساز برای پایبند ماندن به قیمت دولتی، از کیفیت ساخت خودروهای خود می‌کاهد. دوم این که اختلاف قیمت فاحشی بین قیمت خودرو در کارخانه و بازار آزاد ایجاد می‌شود. اختلافی که آن‌قدر زیاد است که مردم حاضرند بارها و بارها در قرعه کشی های خرید خودرو از کارخانه شرکت کنند تا شانسی برای خرید خودروی صفر با قیمت به صرفه تر پیدا کنند.

به علاوه این مسئله فضایی را برای دلالان باز می‌کند که به این اختلاف قیمت به چشم فرصتی برای کسب سود نگاه کنند. به این ترتیب که خودرو را با قیمت کمتر از کارخانه خریداری کرده و با چند ده میلیون تومان سود در بازار آزاد به فروش می‌رسانند.

قیمت روز خودرو، ساده‌تر از همیشه

در ماه‌های گذشته اگر نام و قیمت یک خودرو را در اینترنت جستجو می‌کردید، به سختی می‌توانستید قیمت صحیح و به روزی از خودرو پیدا کنید. چرا که با دستور شورای رقابت سایت‌هایی مانند دیوار و شیپور مجبور به حذف قیمت خودرو در آگهی های خود شدند. اما این سیاست نه تنها منجر به کاهش قیمت خودرو نشد، دست دلالان را برای انواع کلاه‌برداری‌ها و سوء استفاده ها باز گذاشت. با این حال، وبسایت همراه مکانیک با ابزار قیمت روز خودرو دقیقترین ابزاری است که این روزها می توانید از آن برای تعیین قیمت خودرو استفاده کنید. در این ابزار می توانید مشخصات خودروی مورد نظر را مانند رنگ، مدل، میزان کارکرد، میزان رنگ شدگی و موارد دیگر را وارد کنید. بعد از آن با قیمت‌گذاری دقیق خودرو شگفت زده خواهید شد. این ابزار را می توانید برای خرید خودروی جدید یا فروش خودروی فعلی خود نیز مورد استفاده قرار دهید.

حال که قیمت خودرو کمی افت کرده است، انتظار می‌رود که مصوبه قیمت‌گذاری دستوری خودرو هم لغو شود تا فرصتی برای یکسان سازی قیمت خودرو در کارخانه و بازار ایجاد شود. اما هنوز هم در داخل دولت و مجلس شورای اسلامی مقاومت هایی برای لغو این سیاست وجود دارد. به هر روی، کاهش قیمت روز خودرو به هر دلیلی که باشد، احتمالا بی تاثیر از کاهش قیمت ارز و طلا نیست. به علاوه، انتخابات آمریکا نیز در این میان نقش تعیین کننده‌ای دارد. حال باید نشست و دید که نتیجه این انتخابات در هفته آینده چه شوک دیگری قرار است به بازار خودرو وارد کند؟

آیا با برنده شدن بایدن همچنان شاهد کاهش قیمت خودرو خواهیم بود یا با تثبیت جایگاه ترامپ در کاخ سفید باز هم با شیب تند افزایش قیمت روز خودرو مواجه خواهیم شد؟ برخلاف نظر برخی از کارشناسان که افزایش بیشتر قیمت خودرو را محتمل نمی‌دانند، خودرویی مانند پژو ۲۰۶ تیپ ۲ که مرز ۲۵۰ میلیون تومان را رد کرده بود، باز هم می‌تواند این مرز را شکسته و به قیمت‌های بالاتر برسد. هر چند که در هفته گذشته این خودرو با ۱۲.۸ درصد کاهش، به قیمت ۲۱۸ میلیون تومان رسید. پراید نیز که ۱۲۸ میلیون تومانی شده بود، در هفته سوم مهرماه با ۱۴ درصد کاهش به قیمت ۱۱۰ میلیون تومان رسید. حال باید منتظر ماند و در روزهای نزدیک به انتخابات قیمت خودروها را با دقت بیشتری رصد کرد. راستی اگر خواستید قیمت روز خودرو خود را ببینید، به ابزار آنلاین همراه مکانیک در صفحه hamrah-mechanic.com/carprice سر بزنید. این ابزار با داشتن ۳ میلیون کاربر در ماه می‌تواند قیمت لحظه ای خودرو شما با تمام ویژگی‌هایش را در اختیارتان قرار دهد.

کد خبر 560321

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha