سه‌شنبه ۴ تیر ۱۳۸۷ - ۱۶:۴۲
۰ نفر

وقتی غواصان فیلیپینی، توانستند بعد از گذشت ۳ روز، بدنه کشتی شاهدخت ستاره‌ها را سوراخ کرده و وارد آن شوند، امید به زنده ماندن ۸۰۰ مسافر ناپدید شده رنگ باخت.

کشتی فیلیپینی، روز یکشنبه با ۸۵۰ مسافر در محاصره توفان فنگشن قرار گرفت و در نزدیکی جزیره سیبویان غرق شد.

شامگاه شنبه در حالی که توفان شدید فنگشن، فیلیپین را در برگرفته بود، تماس رادیویی کشتی «شاهدخت ستاره‌ها » فیلیپین با مرکز ارتباطات دریایی ناگهان قطع شد. این کشتی شامگاه جمعه مانیل را ترک کرده بود.

با قطع ارتباط، احتمال اینکه کشتی دچار سانحه‌ شده باشد قوت گرفت و تلاش‌ها برای نجات جان ۸۵۰ مسافر و خدمه کشتی آغاز شد اما تا ۲۴ ساعت بعد که نخستین کشتی نجات به نزدیکی این کشتی رسید هیچ خبری از وضعیت مسافران در دست نبود.

با رسیدن کشتی نجات، تلاش‌ها برای یافتن مسافران آغاز شد ولی با وجود جست و جوی گسترده‌ تنها تعداد اندکی از مسافران که توانسته بودند در میان آب‌های خروشان خود را روی تکه‌هایی از چوب معلق نگه دارند و یا آنکه سوار قایق‌های نجات شوند زنده پیدا شدند.

هیچ صدایی به گوش نمی‌رسد

در دومین روز از قطع تماس، در حالی که وضعیت دریا آرام‌تر شده بود، با این احتمال که افرادی در داخل کابین‌هایی که آب به آنها نفوذ نکرده بود گیرافتاده و زنده باشند، ماموران امداد و نجات و غواصان تلاش کردند تا با کوبیدن به بدنه کشتی با آنها ارتباط برقرار کنند اما هیچ صدایی از داخل کشتی به گوش نمی‌رسید.

روز گذشته در حالی که هیچ راهی جز سوراخ کردن کشتی باقی نمانده بود، عملیات امدادگران و تیم غواصی بر این زمینه متمرکز شد و سرانجام ماموران نجات روز گذشته توانستند بعد از سوراخ کردن کشتی وارد آن شوند اما در حالی که هزاران نفر از خانواده‌های مسافران، در کناره ساحل در انتظار رسیدن خبری از اقوام خود بودند، با خبری که غواصان اعلام کردند امیدهای آنها رنگ باخت.

به گزارش رسانه‌ها، منظره‌‌ای که غواصان بعد از ورود به داخل کشتی با آن روبه‌رو شدند، اجسادی بود که روی آب غوطه ور بودند و مشخص بود ساعت‌های زیادی ازمرگشان گذشته است.

به گفته اعضای گروه‌های غواصی، به‌دلیل تاریک بودن داخل کشتی امکان شناسایی اجساد وجود ندارد

بدترین خبر فیلیپین

آنتونی گولز از مسئولان امداد و نجات فیلیپین به خبرگزاری فرانسه گفت: تنها ۵۰ نفر از مسافران زنده پیدا شده‌اند و بقیه حتی فرصت نکرده‌اند که از کابین خارج شوند و خود را به عرشه برسانند و در همان داخل کابین‌های خود گیر افتاده‌ و خفه شده‌اند.

به گفته وی نجات یافتگان کسانی هستند که توانسته‌اند قایق‌های نجات کشتی را به آب انداخته و سوار آنها شوند ولی امیدی به زنده ماندن افراد دیگری وجود ندارد.

وی افزود: این وحشتناک‌ترین حادثه تاریخ فیلیپین است و ما نمی‌دانیم به خانواده مسافران که هنوز در کنار ساحل به انتظار ایستاده‌اند چه بگوییم.

در همین حال گلوریا آرویو- رئیس‌جمهور فیلیپین- دستور داده است در این مورد تحقیق شود که چرا با وجود هشدار در مورد وقوع گردباد، به این کشتی اجازه حرکت داده شد.

همچنین، برنامه حرکت سایر کشتی‌ها متعلق به شرکت مالک شاهدخت ستاره‌ها تا انجام بازرسی‌های ایمنی به حالت تعلیق در آمده است.

کد خبر 56024

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز