سه‌شنبه ۴ تیر ۱۳۸۷ - ۱۴:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه آمریکا و رییس اتحادیه عرب در مراسم افتتاحیه اجلاس برلین درباره امنیت خاورمیانه در مناقشه بر سر به رسمیت شناختن جنبش فلسطینی حماس، با هم درگیر شدند.

خبرگزاری آلمان از برلین گزارش داد، کاندولیزا رایس امروز (سه‌شنبه چهارم تیر) درخواست عمرو موسی را برای تغییر جهت بین‌المللی به شکلی غیرمودبانه رد کرد.

او سخنرانی این سیاستمدار مصری را در نشست افتتاحیه قطع و اعلام کرد: «صلحی وجود نخواهد داشت، اگر یکی از شرکا برای دیگر شرکا حق موجودیت قایل نباشد.»

رایس تاکید کرد جامعه بین‌المللی از دلجویی میان فلسطینی‌های میانه‌رو در کرانه باختری و حماس زمانی حمایت می‌کند که مبنای آن دستکم توافقات بین‌المللی را که فلسطینی‌ها امضا کرده‌اند، مورد توجه قرار دهد. آنها باید علاوه بر این از خشونت چشم‌پوشی کنند و تعهدات‌شان را برآورده کنند.

موسی دلجویی داخلی میان فلسطینیان را پیش‌شرطی برای صلح دانسته بود. وی خواستار آن شد تا جامعه بین‌المللی از مخالفت با این مساله دست بردارند. وی با تاکید بر اینکه باید قاطعیت داشت، افزود: «در این موضوع همگی ما مسوول هستیم. فلسطینی‌ها باید جبهه‌ای مشترک بسازند.»

در این لحظه بود که رایس اجازه خواست صحبت کند، در حالی که در جریان این سخنرانی‌ها پیش‌بینی نشده بود مناظره‌ای صورت بگیرد.

پس از آتش‌بس در نوار غزه مباحث در غرب برای مذاکره با حماس بار دیگر بالا گرفته است. حماس خواهان نابودی رژیم صهیونیستی است و از انجام مذاکرات و همچنین تن دادن به توافقاتی که تاکنون فلسطینی‌ها پذیرفته‌اند، سر باز می‌زند.

گروه چهارجانبه خاورمیانه متشکل از آمریکا، روسیه، سازمان ملل و اتحادیه اروپا، حماس را که از سال 2006 به شکلی آشکار در انتخابات پیروز شد و به دولت رسید، تحریم کردند. در جنگی داخلی که تابستان گذشته در گرفت، حماس کنترل نوار غزه را در دست گرفت. از آن زمان فلسطینی‌ها به رهبری محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین در عمل محدود شد. کمیته چهارجهانبه قرار است امشب پس از پایان اجلاس برلین در خصوص رویکرد آینده خود به این مساله رایزنی کند.

کد خبر 56008

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز