یکشنبه ۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۱
۰ نفر

کار برداشت یاقوت سرخ (انار) از سطح ۴۴۲ هکتار باغ شهرستان سروآباد در استان کردستان آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود بیش از هفت هزار تن انار تولید و روانه بازار مصرف شود.

انار

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، پاییز به‌واسطه تغییرات آب و هوایی و سرد شدن دما و ریختن برگ درختان زیباست اما به ثمر نشستن میوه‌ترش و شیرینی چون انار نیز به زیبایی‌های این فصل می‌افزاید و شیرینی آن را بیشتر می‌کند. باغداران شهرستان سروآباد هرسال اواخر مهر کار برداشت انار را از باغات خود آغاز و تا اواخر آبان ادامه می‌دهند و از راه فروش این محصول درآمد خوبی دارند. انار میوه‌ای بهشتی و خوشمزه، شاهکار خالق هستی است و برای همه سلایق خوش‌خوراک است.

اسماعیل منوچهری، مدیر جهاد کشاورزی سروآباد گفت: در این شهرستان ۴۴۲ هکتار باغ انار وجود دارد که ۴۰۰ هکتار آن بارور و ۴۲ هکتار غیر بارور است که در سال‌های آینده به باروری می‌رسد. متوسط برداشت انار در هر هکتار از باغات شهرستان ۱۸ تن است و پیش‌بینی می‌شود امسال هفت هزار و ۲۰۰ تن انار تولید و روانه بازار مصرف شود. بیشترین میزان برداشت در واحد هکتار در شهرستان ۳۶ تن بوده است. این شهرستان در استان کردستان ازلحاظ سطح و میزان تولید رتبه اول را از هر ۲ لحاظ سطح زیر کشت و تولید انار به خود اختصاص داده است.

منوچهری به مهم‌ترین ارقام انار اشاره کرد و گفت: ملس، رباب و ارقام بومی اورامان یارالی یا که وه هه نار، هه جیحی (دانه سیا)، هه نار تشی (ترش)، هه نار شیرین (زودرس) از مهم‌ترین ارقام انار تولیدشده در باغات شهرستان سروآباد است. یک هزار و ۱۰۰ خانوار مشغول برداشت انار و فروش این محصول هستند، بیشترین مساحت باغات انار و تمرکز این محصول در روستاهای منطقه هورامان رودبار، گواز، بلبر، ژیوار، سلین و دلمرز است. بیشترین میزان مصرف انار در شهرستان به صورت تازه خوری و در بازارهای داخلی و مابقی به صورت آب انار موسوم به رب انار است همچنین از پوست و تفاله آن در صنایع رنگرزی و دارویی نیز استفاده می‌شود.

یکی از باغداران نمونه سروآباد نیز اظهار کرد: بیش از سه هکتار باغ انار دارم که درآمد خانواده از راه فروش این محصول تأمین می‌شود. به دلیل نبود صنایع تبدیلی و سردخانه در شهرستان، باغداران مجبورند محصول خود را به صورت خام باقیمت کم بفروشند لذا درآمد کمتری عاید تولیدکنندگان این محصول می‌شود. قیمت هر کیلوگرم انار در سروآباد و شهرهای هم‌جوار به‌طور میانگین ۱۰ هزار تومان است، اگر سردخانه در شهرستان یا شهرهای هم‌جوار باشد همین محصول را می‌توانیم برای اواخر پاییز و ابتدای زمستان که مصرف بیشتر است نگهداری کرده و به قیمت بالاتر در بازار به فروش برسانیم. انار تولیدشده در سروآباد به خاطر عدم استفاده از کود شیمیایی کاملاً ارگانیک و طبیعی است و خواص بیشتری دارد درحالی‌که در استان‌های دیگر برای تولید انار از انواع کودهای شیمیایی استفاده می‌کنند که خواص طبیعی این محصول را از بین می‌برد.

با توجه به اینکه در شهرستان سروآباد بیش از هفت هزار تن انار مرغوب و باکیفیت تولید می‌شود در صورت احداث صنایع تبدیلی و سردخانه، می‌توان انار استان کردستان در فصل زمستان را تأمین کرد و دیگر نیازی به واردکردن این محصول از سایر استان‌های دیگر نباشد. با توجه به ارزش اقتصادی این محصول در صورت حمایت از تولیدکنندگان می‌توان تولید و اشتغال را در این شهرستان افزایش داد و از مهاجرت معکوس روستاییان به حاشیه شهرها جلوگیری کرد.

سروآباد قطب تولید انار در استان کردستان به شمار می‌رود، این شهرستان قطب تولید محصولات باغی نظیر گردو، گیلاس، انجیر، بادام درختی و توت سفید نیز هست. شهرستان سروآباد با ۲ بخش مرکزی و هورامان و جمعیتی افزون بر ۵۲ هزار نفر در فاصله ۹۰ کیلومتری از سنندج مرکز استان کردستان واقع‌شده و ۲۴ کیلومتر مرز با کشور عراق دارد.

کد خبر 559976

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha