شرکت‌های آسترا-زنکا و جانسون ‌اند جانسون روز جمعه ۲ آبان اعلام کردند که آزمایش واکسن‌های بالقوه‌شان برای کووید-۱۹ دوباره آغاز کرده‌اند.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس آزمایش واکسن بالقوه آسترا-رنکا در اوائل سپتامبر (شهریور) متوقف شد و آزمایش واکسن جانسون اند جانسون در شروع هفته گذشته دچار وقفه شد.

هر یک از این شرکت‌ها علت این توفق را دچار شدن یکی از داوطلبان دریافت‌کننده واکسن به عارضه وخیم بهداشتی اعلام کرده بودد.

این دو واکسن کروناویروس در میان چندین واکسن نامزدشده در مرحله نهایی- قدم پیش از درخواست مجوز از سازمان‌های ناظر- هستند.

این شرکت‌ها اعلام کردند روز جمعه تایید شروع دوباره آزمایش‌ها در آمریکا را دریافت کرده‌اند.

چنین وقفه‌های موقتی در جریان آزمایش داروها و واکسن‌ها نسبتا شایع هستند: در پژوهشی که شامل هزاران شرکت‌کننده است، برخی از آنها ممکن است به دلایل گوناگون دچار بیماری شوند. متوقف کردن بررسی به پژوهشگران اجازه تحقیق در این باره را می‌دهد که بیماری ایجاد شده یک عارضه جانبی دارو یا واکسن است یا  صرفا یک همزمانی مطرح است.

آزمایش واکسن کرونای شرکت آسترا-رنکا که دانشگاه آکسفورد آن را ساخته است، قبلا در کشورهای بریتانیا، برزیل، آفریقای جنوبی و ژاپن هم دوباره شروع شده بود.

بررسی آسترا-زنکا در آمریکا شامل ۳۰۰۰۰ نفر می‌شود که گروهی از آنها واکسن واقعی و گروهی دیگر تزریق بی‌اثر دریافت می‌کنند.

آزمایش این واکسن هنگامی متوقف شد که یک شرکت‌کننده بریتاینایی دچار علائم عصب‌شناختی شد که با «میلیت عرضی» یک یک التهاب نادر طناب نخاعی» تطبیق داشت. بررسی آسترا-زنکا یک بار دیگر هم در اوائل تابستان متوقف شده بود.

شرکت جانسون‌اندجانسون نیز از شروع دوباره جذب افراد داوطلب برای بررسی واکسن کرونایش در آمریکا خبر داد.

این شرکت جزئیاتی درباره بیماری یکی از شرکت‌کنندگان که باعث توقف بررسی شد، بیان نکرد و فقط گفت ارزیابی کامل مشاهدی به دست نداد که واکسن باعث این عارضه شده باشد.»

کد خبر 559869

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha