شواهد بیشتری به دست آمده است که نوع گروه خونی ممکن است بر خطر دچار شدن به ویروس کرونا و بیماری شدید ناشی از آن تاثیر داشته باشد.

blood group

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از وب‌ام‌دی این یافته‌ها مربوط به دو بررسی است که نتایج آن در ژورنال Blood Advances منتشر شده‌اند.

پژوهشگران در یک بررسی بیش از ۴۷۳۰۰۰ فرد مبتلا به کووید-۱۹ را با بیش از ۲.۲ میلیون نفر جمعیت عمومی مقایسه کردند.

در میان بیماران دچار کووید-۱۹ درصد افراد دارای گروه خونی O پایین‌تر و درصد افراد دارای گروه A، B و AB بالاتر بود.

این یافته‌ها نشان می‌دهند که افراد دارای گروه خون A،B و AB با احتمال بیشتری نسبت افراد دارای گروهی خونی O به کووید-۱۹ مبتلا می‌شوند. میزان عفونت در میان افراد دارای گروه‌های خونی A، B و AB مشابه بود.

بررسی دیگر شامل ۹۵ بیمار کووید-۱۹ در وضعیت بحرانی بستری‌شده در بیمارستان‌ها کانادا می‌شد. بیماران داری گروه خونی A یا AB با احتمال بیشتری نیاز به اتصال به دستگاه تنفس مصنوعی پیدا کرده بودند که نشان می‌داد میزان آسیب ریه ناشی از کووید-۱۹ در این بیماران بیشتر بوده است.

همچنین این بررسی نشان داد شمار بیشتری از بیماران دارای گروه خونی A و AB به دیالیز برای نارسایی کلیوی نیاز پیدا کرده بودند.

به گفته پژوهشگران این نتایج نشان می‌دهد بیماران کووید-۱۹ دارای گروه‌های خونی A و AB نسبت به بیماران دارای گروه خونی O یا B در معرض خطر بیشتری اختلال کارکرد یا نارسایی اندام‌های حیاتی هستند.

این بررسی همچنین نشان داد با اینکه مدت بستری بیماران دارای گروه خونی A و AB  به طور میانگین بیشتر از بیماران گروه خونی O یا B نیست، این بیماران مدت بیشتری در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده بودند که بیانگر بیماری شدید کووید-۱۹ است.

این پژوهشگران می‌گویند در آینده می‌خواهند تاثیر گروه خونی بیماران کووید-۱۹ را از لحاظ آسیب سایر اندام‌های حیاتی هم بررسی کنند.

کد خبر 559225

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha