آتش‌سوزی شب گذشته (۲۹ مهر) به ۵۰ هکتار از عرصه‌های مرتعی پارک ملی سالوک اسفراین آسیب رساند.

آتش‌سوزی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، مهدی الهه پور، مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌ شمالی روز چهارشنبه ۳۰ مهر گفت: پس از مهار آتش نیز به دلیل وجود بقایای آتش در بستر منطقه، دیشب نیروهای ادارات کل حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی استان در پارک ملی سالوک مستقر شده اند تا با توجه به وزش باد، از شعله‌ور شدن دوباره آتش در این ‌منطقه پیشگیری کنند. مناطقی به صورت لکه ای و یا نقطه به نقطه از شب گذشته مجدد آتش گرفته که با توجه به حضور عوامل محیط زیست و منابع طبیعی، در لحظه خاموش شده است.

وی افزود: پوشش‌ منطقه عمدتا از گیاه گون تشکیل شده که آتش را در خود نگه می دارد و همین سبب شده تا این منطقه همچنان مستعد شعله ور شدن آتش باشد و به همین دلیل ماندن نیروهای حفاظت محیط زیست در منطقه، تا زمان اطمینان از خاموشی کامل آتش، ضروری است. علت بروز آتش سوزی در پارک ملی سالوک اسفراین را نامشخص خواند و گفت: علت این حادثه در دست بررسی است و احتمال می دهیم که روشن کردن آتش توسط برداشت کنندگان گیاه زرشک کوهی دلیل آن بوده باشد. بر اساس برآوردهای صورت گرفته، آتش‌سوزی دیشب به ۵۰ هکتار از عرصه‌های مرتعی پارک ملی سالوک اسفراین آسیب رسانده است.

وی از دامداران، عشایر و برداشت کنندگان گیاهان خودروی وحشی خواست در هنگام حضور در مراتع حتی الامکان از روشن کردن آتش خودداری کرده و در صورت نیاز حتما ملاحظات لازم را صورت داده و از خاموش شدن آتش قبل از ترک محل، اطمینان پیدا کنند. بخش از شمال غربی پارک ملی سالوک اسفراین، بعد از ظهر سه شنبه دچار آتش سوزی شد که این آتش پس از تلاشی هشت ساعته دیشب توسط عوامل محیط زیست، منابع طبیعی و نیروهای محلی از اسفراین و شهرستان های همجوار مهار شد.

شهرستان اسفراین در ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی با داشتن ۲ پارک ملی سالوک و ساریگل، ۲ منطقه حفاظت شده و سه منطقه شکارممنوع با تنوع گیاهی و جانوری ارزشمند، از مهمترین ذخیره گاه های ژنتیکی غنی کشور محسوب می شود.

کد خبر 559182

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha