جان بولتون، مشاورامنیت ملی سابق ترامپ در بخشی از خاطرات خود از قهقهه زدن خودش و پمپئو در پی حرف های ترامپ می گوید.

ترامپ - بولتون

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایران، جان بولتون، مشاورامنیت ملی سابق ترامپ در بخشی از خاطرانت خود که که مربوط به نشست با همه اعضای ناتو است، می نویسد:

ترامپ سپس در اظهاراتی غیرمنتظره گفت: «کیت کلوگ»، مشاور امنیت ملی پنس، به همه مسائل ناتو اِشراف دارد. همان گونه که می‌دانید بعد از مک مستر می‌خواستم او را به‌عنوان مشاور امنیت ملی معرفی کنم. او هرگز قبل از این که من سؤال کنم دیدگاه‌هایش را مطرح نمی‌کند. چهره سرشناسی هم نیست زیرا هرگز در تلویزیون حضور نداشته است. «ولی من جان (بولتون) را دوست داشتم و به همین خاطر هم او را انتخاب کردم.» (برداشت من و پمپئو این بود که این اظهارات دقیقاً به ما می‌گفت که اگر بزودی استعفا دهم چه کسی جانشین من خواهد شد. به پمپئو گفتم البته اگر شما هم استعفا دهید کیت ممکن است وزیر خارجه شود و هر دو خندیدیم. پمپئو مکث کوتاهی کرد و گفت، اگر هر دو با هم استعفا دهیم کیت می‌تواند مانند هنری کیسینجر دو شغله شود؛ هر دو قهقهه زدیم و این شیرین‌ترین لحظه آن روز بود).

ما با جدیت تمام به تلاش‌های خود درباره نامزدی کاوانا برای عضویت در دیوان عالی ادامه دادیم و استدلال‌های خود را در مورد ضرورت تمرکز بر این موضوع برای ترامپ شرح دادیم و بعد به سمت خودروهای خود رفتیم تا عازم محل اجلاس ناتو شویم؛ در مسیر حرکت به سمت مقر ناتو موفق شدم با متیس صحبت کنم. او را از جلسه‌ای که درباره اوکراین و گرجستان و در غیبت ترامپ در مقر ناتو شروع شده بود، بیرون کشیدم و درباره بحث‌هایی که ساعاتی پیش مطرح شده بود، توجیه‌اش کردم.

وقتی که ما رسیدیم، ترامپ به صندلی خود که بین استولتنبرگ و ترزا می‌قرار داشت، بازگشت (سران کشورها دور میز بزرگ ناتو و به ترتیب الفبای اسامی کشورها نشسته بودند). ترامپ اشاره‌ای به من کرد و پرسید: آیا می‌خواهید انجامش دهید؟ از او خواستم منصرف شود و گفتم شما باید اعضای ناتو را به‌دلیل این که به اندازه کافی برای این ائتلاف هزینه نکرده‌اند محکوم کنید اما تهدید به خروج یا قطع کمک امریکا نکنید. حرفم را با این جمله پایان دادم تا آخرش بروید اما رفتاری غیرقابل قبول مرتکب نشوید. ترامپ سرش را به علامت تأیید تکان داد اما چیزی نگفت.

به صندلی خودم بازگشتم در حالی که نمی‌دانستم ترامپ به چه چیزی فکر می‌کند. احساس کردم کل اتاق به ما خیره شده‌اند. ترامپ حدود ساعت ۹ و ۲۵ دقیقه به مدت یک ربع سخنرانی کرد و فرصتی را برای صحبت کردن درباره اوکراین وگرجستان باقی نگذاشت. او سخنانش را با بیان این که قصد شکایت دارد شروع کرد و گفت: بسیاری در ایالات متحده حس می‌کنند کشورهای اروپایی سهم عادلانه خود را که باید چهار درصد باشد، نمی‌پردازند (چنین سهمی با تعهد کنونی کشورها بر اساس توافق سال ۲۰۱۴ که به میزان دو درصد تعیین شده بود مغایرت داشت و معلوم نیست ترامپ چهار درصد را از کجا آورده بود).

کد خبر 558965

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 19
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    23 11
    قهقه يا قهقهه؟ كدام صحيح است؟