یکشنبه ۱۶ مهر ۱۳۸۵ - ۱۷:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: احزاب راست میانه حاکم در لتونی توانستند در رقابت‌های پارلمانی این کشور که شنبه برگزار شد، پیروز شوند.

به نوشته روزنامه اتریشی استاندارد، بنا به اعلام شب یکشنبه کمیسیون انتخابات لتونی و پس از شمارش آرای 992 منطقه رای‌گیری در ریگا، حزب ملت که آئیگارس کالویتیس، نخست‌وزیر لتونی عضو آن است 19.3 آرا را از آن خود کرد و با شرکای ائتلافی‌اش یعنی "اتحاد سبزها و کشاورزان" (16.6 درصد) و "اولین حزب لتونی" (8.5 درصد) موفق شد اکثریت را در پارلمان لتونی نصیب خود کند.

موفقیتی عمده برای سبزها
سبزهای لتونی توانستند بیشترین درصد جلب آرا را با هفت درصد از آن خود کنند که به این ترتیب توانستند از حزب اتریشی هم‌نام خود که یک هفته‌ای می‌شود انتخابات پارلمانی در آن کشور را پشت سر گذاشته است، عنوان "موفق‌ترین سبزهای اروپا" را بگیرند.

 حزب ملت توانست سه درصد بر آرای خود بیفزاید و این در حالی بود که حزب عامه‌پسند "اولین" یک درصد ‌آرای خود را از دست داد. در مجموع تاکنون دولت اقلیت در لتونی با مجموع 44.4 آرا در پارلمان این کشور حضور دارد و باقی نمایندگان پارلمان از دیگر احزاب در مجموع 43.2 درصد هستند. تقسیم دقیق پارلمان لتونی با 100 کرسی باید بعدازظهر روز یکشنبه اعلام شود.

بازنده مسلم
بازنده مسلم این انتخابات حزب اپوزیسیون "عصر جدید" است که فقط توانست 16.2 درصد آرا، یعنی جایگاه سوم را به دست آورد. این حزب که آزادی اقتصادی را دنبال می‌کند در انتخابات گذشته با کسب 23.9 درصد آرا توانسته بود به قوی‌ترین نیروی سیاسی لتونی تبدیل شود. "عصر جدید" و حزب ملی‌گرای "برای وطن و آزادی" خاری برای کابینه کالویتیس در پارلمان لتونی بوده‌اند.
اعضای ارشد حزب ملت لتونی در پایان انتخابات پارلمانی این کشور از پیشرفت ائتلاف دولت کنونی سخن گفته بودند. کالویتیس گفته بود امکان همکاری‌اش حتی با "عصر جدید" که بهار امسال از دولت او جدا شده بود، وجود دارد. سه حزب دولت لتونی فردا درباره احتمال توسعه ائتلاف خود مشورت خواهند کرد. وایرا وایک فرایبرگا، رییس جمهور لتونی که مسوول ایجاد دولت است قصد دارد امروز درباره نتایج این انتخابات اظهارنظر کند.


شگفتی‌ساز انتخابات
شگفتی‌ساز انتخابات اخیر لتونی حزب تازه تاسیس "مرکز هارمونی" با کسب 14.4 درصد آرا بود. این گروه از سوی رقیبان خود به عنوان "حزب روس‌ها" مورد تمسخر قرار می‌گرفت. آن گونه که میهایلز کامنکیز، نماینده حزب هارمونی در پارلمان لتونی اعلام کرده است، با این وجود، 30 تا 40 رای‌دهندگان به این حزب را اقوام لتونیایی تشکیل می‌دادند. ناظران تصریح کردند که این نشانه‌ای از نزدیک‌شدن هر دو گروه مردم باقی‌مانده از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق به یکدیگر است. این حزب روسی رادیکال شعار "برای حقوق‌بشر در لتونی متحد" را سرلوحه تبلیغات انتخاباتی خود قرار داده بود.
حزب "مرکز هارمونی" بنا به اعلام نیلز اوشاکوفز، رییس این حزب نقشی مهم را در روند تشکیل دولت این کشور بازی خواهد کرد. وی گفت: "این نتایج اثبات می‌کند که جامعه لتونی اکنون برای همزیستی عادی و روابط عادی آماده شده است." وی افزود: "15 سال تمام لتونیایی‌ها مخالف روس‌ها بودند. امیدوارم که این امر امروز متوقف شده باشد."
بیش از یک سوم ساکنان لتونی روس هستند. صدها هزار تن از آنان هیچگاه موفق به کسب گذرنامه لتونیایی نشده‌ و حق حضور در انتخابات را نداشته‌اند.


مشارکت در انتخابات
میزان مشارکت مردمی در انتخابات امسال لتونی 62.3 درصد بود که از انتخابات چهار سال پیش در این کشور 10 درصد کمتر بوده است.

 1.45 میلیون نفر مجاز به حضور در این انتخابات بودند. اتخاذ تدابیری برای مقابله با تورم بالا، سیاست‌های تنظیم خانواده و پایین بودن دستمزدها برخی از موضوعاتی بود که در شعارهای تبلیغاتی رقابت‌های این دوره از انتخاب پارلمانی لتونی مورد تاکید قرار گرفت. این اولین انتخابات در لتونی پس از پیوستن این کشور به اتحادیه اروپا در تاریخ مه 2004 میلادی بود.

عکس ها: رویترز

کد خبر 5589

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز