یک قلاده پلنگ در منطقه حفاظت‌شده کاغذکنان شهرستان میانه در آذربایجان شرقی مشاهده شد.

پلنگ

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، روز گذشته طاهر حسنی، همیار محیطبان در منطقه حفاظت‌شده کاغذکنان شهرستان میانه یک قلاده پلنگ مشاهده کرد و از حیوان فیلم گرفت. منطقه حفاظت‌شده کاغذکنان با مساحت بیش از ۵۰ هزار هکتار، در بخش کاغذکنان در جنوب شهرستان میانه قرار دارد و از نظر زمین‌ریخت‌شناسی دارای ۳ واحد کوهستانی، تپه‌ای و دشتی است.

ارتفاع در این منطقه از ۷۰۰ متر تا ۲۱۰۰ متر تغییر می‌کند. رودخانه قزل‌اوزن در کاغذکنان نه‌تنها منبع آب جانوران منطقه محسوب می‌شود، بلکه خُرد-زیستگاه نیز هست. این منطقه در مجاورت جاده ترانزیت میانه- زنجان به‌ صورت دشتی و تپه‌ماهورهای کم‌ارتفاع است که زیستگاه آهو به حساب می‌آید.

در قسمت‌های شمال شرق که به ارتفاع افزوده می‌شود، حیواناتی مانند کل و بز و پلنگ زندگی می‌کنند. منطقه حفاظت‌شده کاغذکنان مانند چهارراهی در میان کوه‌های خلخال (کوه‌های باغرو)، کوه‌های طالش و کوه‌های طارم زنجان واقع شده است و به‌ صورت پلی جمعیت‌های پلنگ موجود در مناطق طارم و زنجان را با جمعیت‌های شمال غربی و در نهایت قفقاز متصل می‌کند.

برخی از گونه‌های جانوری ساکن در کاغذکنان پلنگ، کل و بز، آهو، خرس قهوه‌ای، گربه وحشی، خرگوش، سنجاب زمینی، خفاش نعل‌اسبی مدیترانه‌ای و انواع مختلفی از جوندگان، پرندگان، خزندگان و دوزیستان را در بر می‌گیرد.

کد خبر 558401

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha