سخنگوی سازمان غذا و داروی کشور به برخی ادعاها مبنی بر ساخت داروی قطعی درمان کرونا در برخی استان‌ها که در صحن علنی مجلس شورای اسلامی عنوان شده، پاسخ داد.

داروی کرونا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از برنا، ماه‌هاست که به‌دلیل شیوع کرونا شاهد مرگ‌ومیرهای جمعیت قابل توجهی از افراد در کشور هستیم. در روزهای نخست شیوع این بیماری شاهد تجویزها و ادعاهایی غیرعلمی و نادرست بودیم. هر فردی با عنوان های مختلف ادعای ساخت واکسن، دارو و ... را داشت که از نظر علمی اثبات نشده بود. در این شرایط هر فردی به خود اجازه ادعاهای غیر علمی را می‌دهد که منجر به بروز شبهه در بین مردم  و زیر سوال بردن تلاش‌های کادر درمان می‌شود.

چندی قبل احمد حسین فلاحی، یکی از نمایندگان مجلس با بیان اینکه در هر ۶ دقیقه یک نفر به دلیل ابتلا به کرونا در کشور از بین می‌رود مدعی شد که در برخی از استان‌های کشور داروهایی ساخته شده است. به گفته او ۸ ماه قبل دارویی برای درمان قطعی کرونا تولید و به دانشگاه بقیه الله ارائه شده اما این دانشگاه ۸ ماه است که پاسخی به این دارو نداده است.

فلاحی گفت: مردم دارند تلف می‌شوند اما کسی به فکر نیست.

  • پاسخ وزارت بهداشتی‌ها

مینو محرز، عضو ستاد ملی مقابله با کرونا در پاسخ به ادعای این نماینده مجلس مبنی بر ساخت قطعی داروی کرونا به برنا گفت: اصلا چنین چیزی صحت ندارد. اگر نتیجه مطالب بررسی و مورد تایید بود که یک افتخار ملی محسوب می‌شد. چون نه تنها در ایران بلکه در کل جهان می‌توانستیم از این دستاورد استفاده کنیم.

او افزود: اگر داروی مخصوص کرونا تولید شود، امکان ندارد سازمان یا فردی جلوی تولید و توزیع آن را بگیرد. این اکتشاف برای کشور ما افتخار است و باعث نجات بشریت می‌شود، اما این ادعای نماینده مجلس کاملا نادرست است.

ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت هم گفت: وقت ما با ارزش است و این فرد باید مستنداتش را ارائه کند. بنده تاکنون چنین چیزی نشنیده‌ام. او باید درباره ادعایش شما را  راهنمایی کند. مستندات این ادعا را هم از خود این نماینده بپرسید.

او ضمن ابراز تعجب از طرح چنین مواردی تاکید کرد: شاید فردی دیگر مدعی شود به جای ۸ ماه، ۹ ماه قبل واکسن کرونا آمده است. در این شرایط باید پاسخ او را بدهیم که نه این گونه نیست. ۹ ماه قبل داروی کرونا نیامده است.

دکتر کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و داروی کشور نیز در پاسخ به ادعای ساخت داروی قطعی درمان کرونا در برخی استان‌ها که از سوی یکی از نمایندگان در صحن علنی مجلس مطرح شد، به ایسنا گفت: مسیر تایید سلامت، ایمنی و اثربخشی یک دارو و یا یک روش درمانی در کشور مطابق مقررات مشخص است و وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو به عنوان متولی سلامت، هیچ مسیر میانه و سفارشی برای تائید اثربخشی یک داروی ادعایی یا روش درمانی نمی‌شناسد.

وی ادامه داد: متاسفانه در ماه‌های اخیر با توجه به نگرانی مردم از همه گیری کرونا و جدید بودن این بیماری و ویروس نوپدید، ادعاهای بسیاری مبنی بر دستیابی به درمان این بیماری مطرح شده که اغلب این موارد فاقد مستندات علمی است؛ یا مسیر کارآزمایی های بالینی و روشمند را طی نکرده یا بعضا درصدد هستند با دور زدن این مسیر، خود را از معرض قضاوت علمی و فنی دور کنند.

سخنگوی سازمان غذا و دارو تاکید کرد: به عنوان متولی سلامت این قول را به مردم عزیزمان می‌دهیم که جز مسیر ارزیابی‌های علمی برای ارزیابی روش‌های تشخیصی و درمانی هیچ مسیر دیگری را به رسمیت نشناسیم.

کد خبر 558286

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha