یکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۸
۰ نفر

۳۰۰ مدرسه در خراسان جنوبی از اینترنت بهره‌مند نیستند که این امر مشکلاتی را برای دانش‌آموزان از جمله در روستاهای حسن‌آباد و محمدآباد زیرکوه به وجود آورده است.

دانش‌آموزان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، آموزش‌های تحصیلی سال جاری بر دو پایه آموزش حضوری و مجازی استوار است که استفاده از آموزش‌های مجازی بی‌شک استفاده از شبکه شاد و ضرورت استفاده از اینترنت را می‌طلبد.

اما نکته مهم و اساسی این است که بسیاری از روستاهای خراسان‌جنوبی بهره‌مند از شبکه ملی اطلاعات و اینترنت نیستند و به همین دلیل هر چندوقت یکبار خبر ترک تحصیل دانش‌آموزانی از روستاهای خراسان‌جنوبی به گوش می‌رسد و این بار نوبت دانش‌آموزان روستاهای حسن‌آباد و محمدآباد زیرکوه است.

۱۵ شهریورماه در مراسم بازگشایی مدارس محمد صادق معتمدیان استاندار خراسان‌جنوبی در سخنانی اظهار کرد: «اقدامات مختلفی انجام شده تا در اقصی نقاط استان و حتی مناطق روستایی و مرزی، شرایط بهره‌مندی از اینترنت پرسرعت فراهم شود. ارتقای سطح نفوذ دیجیتال در استان گام مؤثری در برخورداری خانواده‌ها از شبکه‌های صدا و سیماست، با استفاده از این ظرفیت، دانش‌آموزان می‌توانند به شبکه‌های آموزشی دسترسی داشته باشند.»

۳۰۰ مدرسه خراسان جنوبی بهره‌مند از زیرساخت اینترنت نیستند

معتمدیان بیان‌کرد: «در حال حاضر بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ مدرسه از مجموع ۲ هزار و ۷۰۰ مدرسه استان به شبکه ملی اطلاعات متصل شده‌اند و از زیرساخت اینترنت بهره‌مند هستند و بی‌شک سیاست دولت این است که حتی یک نفر در کشور از تحصیل باز نماند که تدابیر لازم برای مناطق محروم اندیشیده شده و تحقق این مهم نیازمند همت است.»

علی‌رغم اقدامات انجام‌شده هنوز بیش از ۳۰۰ مدرسه خراسان جنوبی در مناطق روستایی از دسترسی به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت محروم هستند که باید با رفع نیاز آنان از تبعیض در آموزش جلوگیری کرد.

پیگیر صحت و سقم اخبار واصله در زمینه نبود اینترنت در دو روستای محمدآباد و حسن‌آباد زیرکوه و نقش آن در ترک تحصیل دانش‌آموزان این منطقه شدیم.

محمدحسین عربشاهی فرماندار زیرکوه در این‌باره گفت: زیرساخت اینترنت و دیجیتال در خراسان‌جنوبی و از جمله در منطقه زیرکوه در حال توسعه است.

 تفاهم‌نامه‌ای با صدا و سیما برای راه‌اندازی چهار ایستگاه دیجیتال در روستاهای منطقه منعقد شده است که البته زیرساخت اینترنت در برخی از روستاهای خراسان‌جنوبی چون محمدآباد و حسن‌آباد وجود ندارد.

ترک تحصیل به دلیل دسترسی نداشتن به اینترنت نبوده است

فرماندار زیرکوه بیان‌کرد: البته این موضوع نباید و نمی‌تواند تأثیری در ترک تحصیل دانش‌آموزان این دو روستا داشته باشد چراکه آموزش و پرورش راه‌های جایگزین برای آموزش به دانش‌آموزان در این مناطق چون سی دی‌های آموزشی و بسته‌های آموزشی و حتی آموزش حضوری دارد. با توجه به مجموع این مسائل اگر ترک تحصیلی در این دو روستا وجود داشته به دلایل دیگر و به صورت اختیاری و نه نبود امکانات آموزشی انجام شده است. علاوه بر سیاست‌های آموزش و پرورش ما در زیرکوه تأکید کرده‌ایم که حتی در مدارس با چهار دانش‌آموز نیز معلم به صورت حضوری در حالی که دانش‌آموزان با فاصله چند متری از هم فاصله دارند پیگیر امر آموزش شود.

مصطفی بهی مدیرکل ارتباطات و فناوری ارتباطات خراسان جنوبی اظهار کرد: اتصال روستاهای حسن‌آباد و محمدآباد زیرکوه به شبکه ملی اطلاعات و بهره‌مندی مردم آن منطقه از اینترنت در طرح‌های ارتباطی ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان‌جنوبی وجود دارد.

حسن‌آباد و محمد آباد زیرکوه تا پایان سال به اینترنت متصل می‌شوند

مدیرکل ارتباطات و فناوری ارتباطات خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: این طرح تا پایان سال به نتیجه می‌رسد و این دو روستا به شبکه ملی اطلاعات متصل می‌شوند.  بسیاری از روستاهای خراسان‌جنوبی از اینترنت بهره‌مند نیستند و آموزش و پرورش باید راه حل‌های جایگزین برای آموزش برای این مناطق داشته باشد.

آموزش حضوری در زیرکوه تعطیل نیست

محمدعلی واقعی مدیرکل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی نیز اظهار کرد: اولویت آموزش امسال آموزش حضوری است و دانش‌آموزان یک روز در میان و در صورت کم بودن تعداد هر روز از آموزش‌های حضوری بهره‌مند می‌شوند. در زمینه مشکل اینترنت روستای حسن‌آباد و محمدآباد زیرکوه نیز دانش‌آموزان عزیز این منطقه از آموزش حضوری بهره می‌گیرند و آن منطقه چون شهرهای قرمز استان نیست که به واسطه محدودیت‌های کرونایی آموزش حضوری تعطیل باشد. در چنین مناطقی که دانش‌آموزان امکان استفاده از اینترنت را ندارند، معلم موظف به حضور در کلاس درس است.

راه حل‌های جایگزین آموزش آنلاین

واقعی با اشاره به این‌که حدود ۳۰۰ روستا در خراسان‌جنوبی از اینترنت بهره‌مند نیستند، اظهار کرد: اگر به هر دلیلی آموزش حضوری مقدور نباشد، دانش‌آموزان می‌توانند از آموزش‌های مدرسه تلویزیونی ایران استفاده کنند. حتی اگر به دلیل نبودن برق و سایر امکانات بهره‌مندی از آموزش‌های آفلاین، دانش‌آموز نتوانست از آموزش‌های مدرس تلویزیونی ایران، سی‌دی‌های آموزشی و … استفاده کند ما بسته‌های آموزشی مکتوب در اختیار آنان قرار می‌دهیم. تلاش ما بر این است که هیچ دانش‌آموزی به واسطه نداشتن امکانات از آموزش بی‌بهره نشود.

عدم بهره‌مندی روستاهای مرزی از اینترنت یک تبعیض اجتماعی است

در هر حال در دورانی که بسیاری از نیازهای اجتماعی از طریق اینترنت مرتفع می‌شود اتصال روستاها و حتی روستاهای بسیار دور و مرزی یکی از اولویت‌ها و ضرورت‌ها محسوب می‌شود و طولانی شدن بهره‌مندی مردم روستاهای مناطق مرزی از این امکانات تبعیضی است که به هیچ عنوان در اذهان پذیرفتنی نیست.

از طرف دیگر ترک تحصیل دانش‌آموزان به هر علت چه نداشتن اینترنت، چه فقر و یا ازدواج در سنین پایین و یا هر مؤلفه دیگر به سرعت باید پیگیری شود و نباید با سهولت از کنار این غصه اجتماعی و فرهنگی بگذریم.

گفتنی است که پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۰ جمعیت روستای حسن‌آباد ۶۶۵ نفر (در ۱۶۹ خانوار) بوده و جمعیت روستای محمدآباد ۴۲۳ نفر (در ۱۰۲ خانوار) بوده است.

کد خبر 558105

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha