پیشنهاد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه برای تمدید یک ساله پیمان نیو استارت (کاهش دوجانبه جنگ‌افزارهای هسته‌ای) با واکنش تند و مخالفت مقام‌های ارشد دولت ایالات متحده آمریکا روبه‌رو شد.

ولاديمير پوتين در دفتر كار خانگي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از نیویورک تایمز، کاخ کرملین روز جمعه به کاخ سفید پیشنهاد داد پیمان نیو استارت برای کاهش جنگ‌افزارهای هسته‌ای را پیش از پایان مهلت آن در سال ۲۰۲۱ بدون تغییر در مفاد پیمان برای یک سال دیگر تمدید کنند. پس از توقف گفتگوهای برای تمدید پنج ساله این پیمان هسته‌ای، به نظر می‌رسید روسیه می‌خواهد توپ را در زمین آمریکا بیندازد اما مقام‌های واشنگتن یک سال تمدید را تلاش مسکو برای کشتن وقت و مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر ۲۰۲۰ دانستند و با پیشنهاد پوتین مخالفت کردند.

نیو استارت پیمانی است که حدود یک دهه پیش بین باراک اوباما، رئیس جمهوری وقت آمریکا و دمیتری مدودف، رئیس جمهوری وقت روسیه در پراگ، پایتخت جمهوری چک بسته شد و دو کشور متعهد شدند بر اساس آن زرادخانه‌های هسته‌ای خود را کاهش دهند. این پیمان از سال ۲۰۱۱ اجرایی شد و سال آینده ۱۰ سال آن به پایان می‌رسد. دولت پوتین دو روز پیش پیشنهاد دولت دانلد ترامپ را برای تمدید آزمایشی پیمان نیو استارت رد کرد و روز جمعه نوبت به کاخ سفید رسید تا به پیشنهاد تمدید یک ساله کرملین پاسخ منفی بدهد.

رئیس جمهوری روسیه روز جمعه در گفتگویی ویدئوکنفرانسی از خانه خود با مشاور امنیت ملی کرملین گفت: «بسیار باعث تاسف خواهد بود اگر پیمان نیو استارت دیگر وجود نداشته باشد. ما به سلاح‌هایی دست یافته‌ایم که طرف آمریکایی دست‌کم تا امروز ندارد و پیشنهاد تمدید یک ساله پیمان هسته‌ای حسن نیت ما را به تمام کشورهای جهان نشان می‌دهد؛ کسانی که خواهان امنیت و ثبات پایدار هستند. در این یک سال ما فرصت خواهیم داشت پیش از فرارسیدن زمان انقضای پیمان در فوریه ۲۰۲۱ گفتگوهای سازنده برای ادامه آن داشته باشیم.»

از آنجا که احتمال دارد تا فوریه آینده رئیس جمهوری آمریکا عوض و احتمالا جوزف بایدن جایگزین ترامپ شده باشد، کاخ سفید واکنشی بسیار سرد به پیشنهاد پوتین نشان داد. چند ساعت پس از سخنان رئیس جمهوری روسیه، رابرت اوبراین (مشاور امنیت ملی ترامپ) اعلام کرد کاخ سفید در کنترل سلاح‌های هسته‌ای و تامین امنیت دنیا بسیار جدی است. او گفت: «ما امیدواریم روسیه با ارزیابی دوباره جایگاه خود جلوی راه افتادن یک مسابقه پرهزینه تسلیحاتی را بگیرد.»

از آنجا که بایدن در زمان ریاست جمهوری اوباما یکی از مذاکره‌کنندگان آمریکایی با طرف‌های روس برای رسیدن به توافق و امضای پیمان نیو استارت بود، تصور می‌شود شاید با ورود او به کاخ سفید این پیمان از خطر مرگ حتمی نجات یابد و بدون بحث و مذاکره پنج سال دیگر تمدید شود. از سوی دیگر، رئیس جمهوری روسیه نگران است گسترده‌تر شدن چتر پیمان نیو استارت بر سر جنگ‌افزارهای غیرهسته‌ای تلاش‌های او را برای رسیدن به جنگ‌افزارهای پیشرفته بی‌اثر بگذارد.

کد خبر 557871

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
    15 6
    خدا این پوتین را لعنت کند که بر روی مردم سوریه که خواهان تغییر حکومت موروثی کشورشان بودند آنقدر بمب ریخت که کشوری ویران شد تا حکومتی چنده ده نفره باقی بماند .