یک شرکت داروسازی چینی یک واکسن تجربی کرونا را به دانشجویانی که به خارج می‌روند عرضه کرده است و کارشناسان می‌گویند این شیوه ملاحظات ایمنی و اخلاقی را برمی‌انگیزد.

China

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از  آسوشیتدپرس گروه زیست‌فناوری ملی چین (CNBG) دو واکسن از پنج واکسن بالقوه کرونای ساخته شده در این کشور است که در مراحل نهایی کارآزمایی‌های بالینی هستند. 

هم اکنون رقابت سختی در میان سازندگان واکسن در جهان برای ساختن واکسنی برای کرونا در جریان است و اگر شرکت‌های چینی در این مسابقه برنده شوند، این صنعت در حال شکوفایی امکان کسب اعتبار و  فروش محصولاتش را در سراسر جهان می‌دهد.

واکسن CNBG قبلا بر اساس مجوز اضطراری برای گروه‌های پرخطر  به کارکنان پزشکی و کارکنان شرکت‌های چینی که به خارج می‌روند، داده شده است.

حزب کمونیست حاکم چین در ماه مارس (اواخر اسفند) به دنبال اقدامات مهارکننده‌ای که در آن شهرهایی با مجموع جمعیت ۶۰ میلیون نفر ایزوله شدند، پیروزی خود را بر شیوع کرونا اعلام کرد. چین تا به حال فقط ۸۵۶۲۲ مورد عفونت و ۴۶۳۴ مرگ ناشی از آن گزارش کرده است.

کارشناسان پزشکی می‌گویند اگر این واکسن موثر واقع شود، ممکن است دانشجویانی را که با اروپا و آمریکا که هنوز شیوع کرونا در آنها ادامه دارد، محافظت کند. اما به گفته این کارشناسان سازندگان این واکسن‌ها باید به طور واضح به دریافت‌کنندگان واکسن اعلام کنند که تاثیربخشی واکسن ثابت نشده است و وضعیت افرادی را که واکسن به آنها تزریق می‌شود، پیگیری کنند.

سیدهار ونکاتاپورام، متخصص اخلاق زیستی در انستیتوی بهداشت جهانی در کینگز کالج لندن می‌گوید اگر این واکسن موثر نباشد، استفاده از آن «ممکن است به افراد حس کاذب امنیت بدهد.»

شرکت‌های چینی اعلام کرده‌اند که قصد دارد واکسن‌هایشان را در اندونزی، مغرب و سایر کشورها آزمایش کنند. اما شیوه آنها برای انجام این کار باعث نگرانی شده است.

دولت پاپوآ گینه نو در اقیانوسیه پرواز حامل ۱۸۰ معدن‌کار چینی را در یک کارآزمایی ظاهرا تایید نشده واکسن کرونا دریافت کرده بودند، به چین بازگرداند. دولت پاپوآ خواستار توضیح پکن در این باره شد.

ای آرنولد چان، از دانشگاه ملی تایون و کارشناس مقررات دارویی در این باره می‌گوید: «تولیدکنندگان تعهد دارند که اطلاعات پیگیری را به دست آورند.»

به گفته او، انجام ندادن این کار «غیرمسئولانه است و با معیارهای بین‌المللی سازگار نیست.»

هنوز روشن نیست که آیا دانشجویان چینی بر اساس همان مجوز اضطراری واکسن CNBG را دریافت کرده‌اند، یا نه.

مرحله نهایی یا سوم کارآزمایی بالینی داروها و واکسن‌ها در گروه بسیاری از افراد انجام می‌شود تا عوارض جانبی نادر آنها و تاثیربخشی‌شان شناخته شود. مراحل اول و دوم کارآزمایی‌هایی برای تعیین بی‌خطر بودن دارو یا واکسن هستند.

کد خبر 557640

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha