«ایلدا» سریالی است که این روزها از شبکه یک پخش می‌شود و قصد دارد جنگ و آوارگی مردم مرزنشین را به تصویر بکشد اما ظاهرا زیاد به مذاق مردم و مسئولان استان ایلام خوش نیامده و واکنش‌های زیادی در پی داشته است.

سریال ایل‌دا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، این سریال داستان اختلاف و درگیری دو طایفه در ایلام پیش از آغاز جنگ تحمیلی را نشان می‌دهد که پس از شروع جنگ با هم متحد می‌شوند و به دفاع از مرزها می‌پردازند. داستان این سریال در استان ایلام مصداق واقعی دارد و تقریبا همه مردم ایلام جریان اختلاف و درگیری ۲ طایفه بزرگ ایلام پیش از جنگ و سپس پیوستن همزمان آنها به صفوف رزمندگان و دفاع از مرزها را شنیده‌اند، اما بسیاری از مردم ایلام نمی‌توانند با جریان فیلم ایل‌دا ارتباط برقرار کنند.

اگرچه تلاش راما قویدل، کارگردان این سریال، برای به تصویر کشیدن ایلام و رنج مردمانش قابل قدردانی است، اما کم‌دقتی کارگردان و عوامل سریال به چند موضوع موجب گلایه مردم استان ایلام شده است. آنها معتقدند سریالی که می‌خواهد ایلام را به تصویر بکشد اما هیچ سکانسی از آن در این استان فیلمبرداری نشده است، سریالی که قصد دارد بخشی از فرهنگ مردم این دیار را به تصویر بکشد ولی لباس بازیگرانش تناسبی با پوشش اصیل ایلامیان ندارد و سریالی که می‌خواهد گویش مردم ایلام را برای هموطنان نمایش دهد ولی گویش بازیگرانش چیز دیگری است، نشانی از ایلام در سال‌های دفاع مقدس ندارد.

پخش سریال ایل‌دا که بعد از سال‌ها نامی از ایلام را در رسانه ملی عنوان کرد نه‌تنها موجب استقبال نشد، بلکه موجی از انتقادها را در این استان به دنبال داشت، از تشکیل کمپین "نه به ایل‌دا" در فضای مجازی گرفته تا نارضایتی عموم مردم و انتقاد نماینده مجلس، مسئولان و چهره‌های فرهنگی، هنری و سیاسی استان که با آغاز پخش ایل‌دا انتقادهای خود را به این سریال اعلام کرده‌اند.

لیلا محبی، یکی از شهروندان ایلامی، در این خصوص معتقد است: بعد از تبلیغات پخش سریال ایل‌دا پیگیر دیدن آن شدم، اما در اولین قسمت با دیدن پوشش و گویش بازیگران که سنخیتی با مردم ایلام نداشت، دیگر تمایلی به دیدن بقیه قسمت‌های آن نداشتم. ایل‌دا نه تنها روایتگر خوبی از ایلام و رشادت‌های مردمش در دوران دفاع مقدس نیست، بلکه به رنجی نو تبدیل شده است که دل هر ایلامی را با دیدن آن به درد می‌آورد.

رضا میرزایی، یکی دیگر از شهروندان ایلامی، معتقد است: ضمن احترام به تمامی اقوام ایران، ولی گویش لری با پوشش بازیگران و همچنین تصاویری که مربوط به ایلام نیست در این سریال هر ایلامی را آزرده‌خاطر می‌کند. از مسئولان و متولیان مربوطه تقاضا دارم در پخش این سریال تجدیدنظر کنند، چراکه ادامه آن بر ناراحتی مردم ایلام اضافه می‌کند.

واکنش نماینده ایلام به سریال

علی‌اکبر بسطامی، نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی گفت: با بررسی‌ تحلیل‌های دریافتی از اهالی فرهنگ و هنر استان، پیام این سریال نمی‌تواند در راستای وحدت و معرفی دوران پرافتخار دفاع مقدس، فرهنگ و تاریخ مردم استان ایلام باشد. ادامه پخش این سریال به هیچ‌وجه به صلاح نیست و توقف پخش فوری آن را خواستارم. در شرایطی که جامعه نیازمند تولید محتوای وحدت‌بخش و پرهیز از رفتارهای تنشی است، اقدام شبکه یک سیمای جمهوری اسلامی مورد پذیرش نیست.

از مغالطه‌ گویشی تا تحریف تاریخ دفاع مقدس

خداداد ابراهیمی، از نویسندگان و رونامه‌نگاران استان ایلام، نیز در انتقاد از سریال ایل‌دا نوشته است: سریال تلویزیونی ایل‌دا، خام و بی‌مایه از یک سو با یک زبان نامانوس به مغالطه‌ گویشی دست زده و اعتراض ایلامی‌ها و غرب کشور را برانگیخته و از سوی دیگر، به تحریف ادبیات پایداری ایلامیان دست زده است و در واقع، راما قویدل، کارگردان این فیلم در غفلت نهادهای نظارتی، با هزینه‌ میلیاردی از بیت‌المال با ساخت یک فیلم غیرحرفه‌ای، تاریخ دفاع مقدس را مخدوش کرده‌ است.

آنجا که کارگردان و عوامل سازنده سریال ایل‌دا مرز حماسی ایلام را برای ضبط صحنه‌های فیلمبرداری، نامناسب تعبیر می‌کند، تفاوت فاحش گویش مردم ایلام را با گویش لُری درک نمی‌کند، پوشش زنان و مردان ایلامی جعل می‌شود، توهین به دفاع مقدس، مردم حماسه‌ساز ایلام و ساحت هنر با تساهل و تسامح کلید می‌خورد.

مردم ایلام با برخی دیالوگ‌های سست و بی‌مایه‌ فیلم بیگانه‌اند و تهور و نستوهی رزمندگان ایلامی در جبهه‌های غرب به نحو واقعی تعبیه نشده است و این همان تحریف و خدشه‌دار کردن فرهنگ و ادبیات پایداری ماست و همین ناشیانه‌های شما بوده که مخاطبان این سریال را به شدت کاهش داده است.

نقدی بر ایل‌دا از منظر فرهنگی

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام نیز گفت: کدام مولفه یا مزیت فرهنگی و اجتماعی مناطق مرزنشین ایلام به‌ویژه مهران و دهلران در این سریال برجسته شده یا خواهد شد؟ زبان، گویش، لباس، موسیقی و آیین‌ها و سنت‌های مناطق مرزنشین ایلام، مهران و دهلران در کجای این سریال دیده شده است؟ ناآشنایی کارگردان و تهیه‌کننده این اثر با بافت فرهنگی، قومی و اجتماعی این مناطق یک ملغمه‌ گویشی، زبانی و موسیقایی را رقم زده که درک و تحلیل آن نیاز به هیچ سواد و تخصص هنری ندارد.

عمران خودآموز افزود: از نقد و نظرهای مطرح شده درباره ایل‌دا در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی چنین برمی‌آید که این سریال بیش از آنکه مورد نقد مردم مرزنشین استان ایلام باشد با نقد و گلایه شهروندان استان لرستان نیز مواجه شده است، چراکه لرستان راهی به مرز ایران و عراق ندارد و روایت این قصه چنان برای آنان غریب و دور ازذهن است که علی‌رغم استفاده از موسیقی و لهجه لری در این سریال، آنان را اقناع نمی‌کند.

امام جمعه ایلام: منتقدان به شکل منطقی خواسته خود را پیگیری کنند

امام جمعه ایلام در دیدار با شماری از اهالی رسانه و هنر از منتقدان سریال ایل‌دا خواست نقد خود را منطقی پیگیری کنند و با ایجاد کمپین‌های نه به این سریال مانع تحقق مطالبات بحق در خصوص سریال ایل‌دا نشوند. یقینا این نوع رفتارها برای مردم‌ ایلام هیچ بهره‌ای ندارد.

حجت‌الاسلام و المسلمین اله‌نور کریمی‌تبار گفت: بر اساس اعلام دست‌اندرکاران، بخش مهمی از فیلمنامه سریال ایل‌دا از تخیل نویسنده استفاده شده است و این موضوع جای تاسف دارد که چرا در ساخت سریال به موضوعات حقیقی و واقعی پرداخته نشده است. با مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام و مدیر کل صدا و سیمای مرکز ایلام هم‌اندیشی شده است و ایرادات کلی سریال را به اطلاع مسئول مربوطه رسانده‌ایم.

تهیه‌کننده ایل‌دا: رشادت‌های مردم غرب کشور مربوط به همه اقوام است

علیرضا سبط‌احمدی، تهیه‌کننده سریال ایل‌دا که همزمان با ایام دفاع مقدس روی آنتن شبکه یک رفت، درباره استفاده نشدن از لهجه در سریال و لزوم تولید این مجموعه با نمایش دلاوری‌های ایلات گفت: از ابتدا قصد داشتیم اثری در مورد دلاوری‌ها و غیورمردی‌های ایلات و عشایر در حراست از وطنمان بسازیم. به همین دلیل برایمان مهم بود همه مردم ایران از آن بهره ببرند و ترجیح دادیم از لهجه استفاده نکنیم.

وی افزود: نکته مد نظر ما این بود که در موقعیت دفاع مقدس همدل بودیم و هیچ قومی در دفاع از مرزها مطرح نبود. از این رو تلاش کردیم اثری فراگیر با نمایش دلاوری‌های مردم ایلات که تاکنون به سراغ آن نرفته بودند برویم و آن را به نمایش بگذاریم. بر اساس متن آماده شده، دلاورمردی‌های قوم لر را مورد توجه قرار دادیم. اگر باعث رنجش خاطر مردم غیور ایلام شدم، قطعا ناخواسته بوده و به سهم خودم از مردم ایلام پوزش می‌طلبم.

کد خبر 557023

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha