خراسان جنوبی دومین قطب عناب دنیا پس از چین است و ۹۸ درصد عناب ایران در استان تولید می‌شود. با وجود تولید سالانه حدود ۷ هزار تن عناب خشک، بازار این محصول همچنان گرفتار خام‌فروشی است.

عناب

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، محسن پویان مدیرمجتمع گیاهان دارویی خراسان جنوبی گفت: عناب ۲ و نیم برابر پرتقال ویتامین ث دارد و انتخاب این میوه انتخاب خوبی برای داروهای ضد سرطان یا پیشگیری از سرطان است. این کلکسیون داروهای گیاهی مشتری‌های زیادی دارد و همین باعث شده تا سایه واسطه‌ها بر سر آن سنگینی کند.

واسطه‌ها کارشان خام فروشی است و بصورت کیسه‌ای به شهرستان‌های دیگر ارسال می‌کنند. استقبال کشورهای خارجی از این محصول به گونه‌ای است که حتی بی‌کیفیت‌ترین عناب‌هایی که از درخت روی زمین می‌ریزد به هندوستان و پاکستان به صورت کیسه‌ای صادر می‌شود.

خراسان جنوبی بی‌نصیب از بازار پرسود عناب

موسوی که خود یکی از تولید کنندگان عناب در روستای سیوجان است، گفت: عناب‌ها را با زحمت زیاد جمع‌آوری و زیر آفتاب خشک می‌کنیم، اما دسترنج یکساله مان را دلالان از ما خریداری می‌کنند.

چین حدود ۴۰ فرآورده عناب را در بازار دنیا توزیع می‌کند

سعید جویبان معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت استان گفت: حضور دلالان و خام فروشی عناب باعث شده است کشورهای همسایه از این فرصت سوء استفاده کرده و کالاهای استراتژیک ما را با قیمت پایین به کشور خود ببرند و با نام خود صادر کنند. عناب به قیمت ارزان فروخته می‌شود، با فرآوری آن محصولات مختلفی بدست آورده و فرآورده‌اش با چندبرابر قیمت وارد کشور می‌کنند.

جلوی خام فروشی عناب باید گرفته شود

چینی‌ها عناب را به پر درآمدترین محصول کشاورزیشان تبدیل کرده‌اند و هندی‌ها نیز از عناب ایران دارو تولید کرده‌اند. جوان ساکن هند گفت: عناب ایران را هم به صورت میوه و هم به عنوان داروی سرماخوردگی و داروی آرامش بخش استفاده می‌کنیم.

حسین راغ‌آرا مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی بیان کرد: در خارج از ایران از عناب شامپویی تولید کرده‌اند که ۱ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان قیمت این محصول است و درحال حاضر در ایران به فروش می‌رسد. عناب خام را می‌خرند، فرآوری می‌کنند و دوباره با قیمت بیش از ۱۰ برابر به خودمان می‌فروشند.

داراب یزدانی مدیرکل دفتر تخصصی کشاورزی جهاد دانشگاهی کشور نیز همچنین گفت: برای بالابردن کیفیت خواب دارویی از عناب تولید می‌شود که آن هم از خارج از کشور وارد ایران می‌شود. اما در دومین قطب عناب دنیا فقط یک محصول فرآوری شده قابل توجه از عناب وجود دارد.

جواد افسری مسئول واحد تولید حبه عناب گفت: عناب‌های‌ریزی که به صورت خام صادر می‌شد را برای اولین بار فرآوری و تبدیل به حبه عناب کردم که ارزش افزوده ‌ی ۱۰ برابری داشت.

اسدالله ابراهیمی مدیر گروه پژوهشی تولید و فرآوری گیاهان استراتیژیک جهاد دانشگاهی استان گفت: ۱۵ محصول داریم که منحصرا با عناب تولید می‌شوند، محصولات فرآوری شده‌ای که مراحل آزمایشگاهی را گذرانده و قابلیت تولید دارند. برای این‌که بتوانیم محصولات را روانه بازار کنیم نیاز به سرمایه‌گذار داریم.

یداللهی استاد دانشگاه و سرمایه‌گذار طرح فرآوری عناب اظهار کرد: به پشتوانه علمی، تولید و فرآوری عناب را سال‌های سال در طی تحقیقات علمی به دست آورده ایم و تصمیم به احداث واحد فرآوری عناب کردیم. قرار است ۴ محصول عمده آرد عناب، نوشیدنی عناب، روغن عناب و دمنوش عناب را تولید کنیم. موانع بسیار زیادی از جمله صدور مجوزها، و بهره‌های زیاد بانکی وجود دارد که باعث کند شدن روند کار و دلسرد شدن سرمایه‌گذار می‌شود.

خراسان جنوبی هرچند در آغاز مسیر فرآوری عناب قرار دارد، اما برای ادامه کار، همکاری همه دستگاه‌های اجرایی و حضور سرمایه‌گذار ضروری است.

این درختان سر سبز عناب، حکایت همان ضرب المثل آب در کوزه و ما تشنه لبان می‌گردیم است، همان قصه رونق تولید که از آن سخن می‌گوییم، اما در عمل از ظرفیت‌هایی که برای تحقق رونق تولید در استان داریم غافل شده‌ایم.

کد خبر 556913

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha