مقایسه روند بیماران بدحال و فوتی‌ها در ایران با الگوی ارائه‌شده از سوی سازمان جهانی بهداشت نشان می‌دهد که این روندها با یکدیگر تفاوت چشمگیری داشته‌اند، اما این تفاوت نشات گرفته از کدام عوامل است؟

كرونا در ايران

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اقتصادنیوز، تقویم کرونایی ایران، پاییز را سیاه آغاز کرد؛ رکوردشکنی های پی در پی در میزان مبتلایان، تعداد فوتی‌ها، بیماران وخیم و ...نگرانی ها درباره کووید ۱۹ را روز به روز بیشتر می کند، آنچنان که حتی دولت در نهایت مجبور به بازگشت به سیاست اعمال محدودیت ها شد و حتی اینبار گزینه جریمه را نیز برای هرگونه عدول از پروتکل های بهداشتی فعال کرد.

همخوانی نداشتن الگوی جهانی کرونا با روند کرونا در ایران

آمار وزارت بهداشت ایران که روزانه ارائه می شود نشانگر رشد چشمگیر مبتلایان روزانه، بیماران بدحال و میزان فوتی ها از ابتدای مهرماه است. رکوردشکنی های صورت گرفته در هر بخش طی روزهای اخیر این سوال را ایجاد کرده است که «اکنون چند در صد از مبتلایان روزانه کرونا در ایران حالشان در ادامه وخیم می شود؟»

براساس تحقیقات وزارت بهداشت جهانی، رابطه ای بین مبتلایان روزانه، فوتی ها و بیماران بدحال وجود دارد، که این الگو براساس شیوع این بیماری در جهان بوده‌است. پیاده سازی این الگو در ایران و بر روی آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت حکایت از آن دارد که بین تعداد بیماران بدحال با تعداد فوتی ها همخوانی و تناسبی وجود ندارد.

روند نزولی نسبت بیماران بدحال به مبتلایان روزانه

سایت healthline.com با بررسی آمار سازمان بهداشت جهانی در خصوص تعداد مبتلایان روزانه کرونا، اعلام کرده است که وضع مبتلایان روزانه پس از ۷ تا ۱۰ روز به وضعیت بحرانی و بدحال می رسد.

این روایت از مبتلایان کرونا در الگوی اعلام شده، یعنی بیماران بدحال فعلی بین ۷ تا ۱۰ روز پیش به این بیماری مبتلا شده اند. اکنون با استناد به این الگو می توان نتیجه گیری کرد که در هر مقطع زمانی چند درصد از مبتلایان در هر روز به وضعیت وخیم دچار شده اند.

براین اساس در ابتدای فروردین ۸۰ درصد مبتلایان روزانه به بخش بیماران بدحال منتقل می شدند که اکنون این رقم به ۳۰ درصد تنزل یافته است.

نوسان نسبت فوتی‌ها به مبتلایان روزانه

اما این الگو درباره نسبت میان مبتلایان روزانه و فوتی ها چه می گوید؟ به گفته سایتهای معتبر آماری درباره کرونا چون تلگراف، دپرینت و مجله the lancet در زمینه بیماری های واگیردار، درصورتیکه بیماری کرونا موجب فوت اشخاص شود این بازه زمانی بین ۲ تا ۳ هفته از ابتدای ابتلا به کرونا تا زمان فوت طول می کشد. برداشت دیگر از این الگو حکایت از آن دارد که فوتی های روزانه کرونا بین ۲ تا ۳ هفته پیش به کرونا مبتلا شده‌اند. 

این الگو همچنین نشان می دهد چند درصد از مبتلایان روزانه به کرونا در هر بازه زمانی جان خود را از این طریق از دست می‌دهند.

از آنجایی که بین فوتی ها و بیماران بدحال ارتباط مستقیم وجود دارد علی القاعده انتظار می رود روند فوتی‌ها و بیماران بدحال یک روند مشابهی را طی کنند. این در حالیست که در ایران این روند به هم شبیه نیستند. اما چرا؟

مقایسه روند بیماران بدحال و فوتی‌ها از ابتدا تاکنون

مقایسه نسبت بیماران بدحال به میزان مبتلایان ۷ تا ۱۰ روز پیش و نسبت فوتی ها به مبتلایان روزانه در ۲ تا ۳ هفته پیش نشان می دهد که این روندها در ابتدای فروردین رفتار کاملا مشابهی را داشته اند اما در ادامه در میانه تابستان و اوایل پاییز این رفتارها با یکدیگر متفاوت شدند. اما با توجه به ارتباط مستقیمی که بین بیماران بدحال و میزان فوتی ها همواره وجود دارد چه عاملی باعث می شود که این روندها بایکدیگر متفاوت باشند؟

در این خصوص تنها فرضیه‌ای که بر فرض صحت آمار مبتلایان، فوتی ها و بیماران بدحال می‌توان داشت، آن است که احتمالا بیماران زمانی به بیمارستان مراجعه می کنند که حالشان رو به وخامت است و به علایم اولیه کرونا توجهی ندارند و همین بازه زمانی را در ایران برخلاف الگوی جهانی کمتر کرده است. این باعث می شود که حجم بیماران بدحال کرونایی به یکباره در بیمارستان ها دچار ازدیاد شده و میزان فوتی هار ا متاسفانه افزایش دهد.

جدی گرفتن کرونا، علائم آن و رعایت مراقبت های پزشکی در قرنطینه یا بیمارستان می تواند راهکاری برای برون رفت از این مشکل باشد.

کد خبر 556819

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha