یکشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰
۰ نفر

سرپرست استانداری خراسان رضوی گفت: برای کاهش بیشتر آلودگی هوا در مشهد، مساله تعطیلی پنجشنبه‌ها مرکز استان را به شکل جدی از وزارت کشور پیگیری می‌کنیم.

تقویم

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، چهل‌ونهمین جلسه کارگروه اجرایی و اضطراری کاهش آلودگی هوای خراسان رضوی، در حالی به انتظار چندین ‌و چندساله مشهد برای تصویب و عملیاتی شدن سیاهه انتشار آلودگی هوای مشهد پایان داد که مسئولان استانی وعده دادند برای کاهش هرچه بیشتر آلودگی هوا در مشهد، به‌طور جدی مسئله تعطیلی پنجشنبه‌های مشهد را از طریق وزارت کشور دنبال کنند.

در این‌جلسه، پس از آن‌که تورج همتی، مدیرکل محیط‌زیست خراسان رضوی و دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوای مشهد، خواستار پیگیری طرح مغفول‌تعطیلی روزهای پنجشنبه در کلان‌شهر مشهد با توجه به اثربخشی آن در مدیریت و کاهش آلاینده‌های هوا شد.

حسن جعفری سرپرست استانداری خراسان‌رضوی در مورد این‌مسئله گفت: این‌موضوع با بازنگری و ارائه نظرات کارشناسی و تخصصی اعضای کارگروه و تدوین میزان اثرگذاری آن در کاهش آلودگی هوا دقیق‌تر بررسی و در وزارت کشور دنبال خواهد شد. مدل‌سازی و کاهش آلاینده‌ها به کمک ابزارهای علمی و روزآمد بسیار مهم است و پیش از آن باید به زمان‌بندی اجرا و تعیین مسئولیت‌ها و تکالیف برای دستگاه‌های متولی توجه شود.

تصویب سیاهه آلایندگی

اما در سال‌های اخیر داشتن سیاهه آلودگی هوای به‌روز و متناسب با نیاز فعلی کلاشهر مشهد مطالبه جدی و بحق همه فعالان محیط‌زیست بوده است؛ سیاهه‌ای که با تعیین سهم هر یک از آلاینده‌ها در میزان آلودگی هوای مشهد نقشه راهی جامع برای حرکت به سمت کاهش آلاینده‌های مضر در هوای این‌کلانشهر است و منجر به برنامه‌ریزی، تدوین و تعریف برنامه‌ای دقیق در این‌زمینه خواهد شد. با گسترش پهنه شهری مشهد در یک دهه گذشته، سهم هر یک از آلاینده‌های تأثیرگذار در کیفیت هوای مشهد تغییرات محسوسی داشته است که این‌موضوع لزوم به‌روزرسانی سیاهه آلودگی هوا را بیش از گذشته یادآور می‌شود.

برهمین‌اساس سال ۹۷ شهرداری مشهد برای خاتمه دادن به وقفه هجده‌ساله در تدوین سیاهی آلودگی هوا پیشگام شد و توافق‌نامه‌ای برای تهیه منابع آلودگی هوای مشهد با دانشگاه صنعتی شریف منعقد کرد. با توجه به افزایش آلودگی هوا در همان سال و تعطیلی ۴۰ روزه مدارس، مقرر شد این‌سیاهه در کمترین زمان ممکن و تا قبل از مهر ۹۸ رونمایی شود.

با این‌حال حساسیت‌های این‌مسئله و لزوم بررسی دقیق منابع مختلف آلودگی تهیه این‌سند مهم زیست‌محیطی را به تعویق انداخت و پس از آن شیوع کرونا سد دیگری در رونمایی از این‌سیاهه شد تا این‌که سرانجام ماه گذشته مدیر مرکز پایش آلاینده‌های زیست‌محیطی شهرداری مشهد ضمن اعلام این‌که تدوین و تکمیل این‌فهرست با هدف تعیین سهم منابع آلاینده در هوای شهر انجام شده است، اجرای آن را منوط به تأیید کارگروه کاهش آلودگی هوای استانداری خراسان‌رضوی دانست.

موضوعی که محوریت جلسه اخیر کارگروه اجرایی و اضطراری کاهش آلودگی هوای خراسان رضوی در روزهای پایانی هفته گذشته بود و پس از بحث و تبادل نظر اعضا دراین‌باره سرانجام به تصویب رسید تا رسما پس از نزدیک به دو دهه، سیاهه آلودگی جدید و به‌روز مبنای تصمیم‌گیری این‌کارگروه قرار گیرد.

تصویب ۸۵۰ مصوبه در کارگروه کاهش آلودگی

مهدی سالیانی سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان‌رضوی هم در این‌جلسه گفت: کارگروه اجرایی و اضطراری کاهش آلودگی هوای خراسان رضوی قدمتی ۱۰ساله دارد و تابه‌حال ۱۳۰ نشست تخصصی اعضای کارگروه در کمیته‌های زیرمجموعه برگزار شده که نتیجه آنها تصویب ۸۵۰ مصوبه بوده است. اجرای طرح LEZ یا مناطق کم‌انتشار کربن در سراسر مشهد، تدوین برنامه کاهش آلودگی هوای مشهد، تأمین سوخت یورو چهار، جایگزینی سوخت پالایشگاه طوس و تدوین سیاهه انتشار آلودگی هوا از برجسته‌ترین اقدامات این‌کارگروه بوده است.

آلودگی هوا، چالش زیست‌محیطی خراسان رضوی

تورج همتی دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوای مشهد گفت: اکنون آلودگی هوا و گردوغبار دو چالش زیست‌محیطی خراسان رضوی هستند که مدیریت آنها در برنامه آمایش راهبردی و به‌صورت نقشه جامع محیط‌زیست خراسان رضوی تدوین و در اولویت سیاست‌های کلان اجرایی خراسان رضوی قرار گرفته است. با هدف شناسایی منابع آلوده‌کننده هوا، از ابتدای سال، ۵۲۶ نوبت پایش از واحدهای صنعتی انجام شده است.

کاهش تعداد روزهای ناسالم

رضا اسماعیلی رئیس مرکز پایش آلاینده‌های هوای مشهد هم با اعلام افزایش روزهای دارای هوای پاک امسال از ۲۸ روز به ۳۳روز گفت: از ابتدای سال، تعداد روزهای ناسالم برای تمامی گروه‌ها از ۱۳ روز به ۱۰ روز کاهش یافته است.

کد خبر 556451

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خراسان رضوی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha