گروه سیاسی: اظهارات شدید البرادعی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره اینکه «اقدام نظامی علیه ایران خاورمیانه را به گلوله آتش بدل خواهد کرد.» پس از آن اظهار شد که روزنامه نیویورک تایمز در شماره روز جمعه خود براساس اظهارات مقامات آمریکایی مدعی شد:اسرائیل در اوایل ماه جاری دست به تمرین نظامی گسترده‌ای زده است که ظاهرا می‌تواند تمرین حمله هوایی احتمالی به تأسیسات هسته‌ای ایران باشد.

نیویورک تایمز به نقل از مقام‌های آمریکایی که البته نامی از آنها نبرده است نوشت: هلی‌کوپترها و هواپیماهای سوخت‌رسان که در این مانور شرکت کردند در مسافتی تقریبا 1500 کیلومتری پرواز کردند که حدودا فاصله میان اسرائیل و تاسیسات اتمی نطنز است.

این روزنامه در گزارش خود افزود که مقامات اسرائیلی از سخن گفتن درباره جزییات این تمرین نظامی اجتناب ورزیدند ولی یک سخنگوی ارتش اسرائیل در این باره گفته است که نیروی هوایی اسرائیل همواره ماموریت‌های مختلفی را تمرین می‌کند تا بتواند با چالش‌هایی که اسرائیل را در معرض خطر قرار می‌دهند مقابله کند.

داستان تکراری حمله نظامی به ایران که این بار به صورت مشترک از سوی منابع مجهول آمریکایی اسرائیلی خوانده شد در حالی در رسانه‌ها انتشار یافت که واکنشهای شدیدی را نیز به‌دنبال داشت، البته تا کنون دستگاه سیاست خارجی کشورمان موضع رسمی درباره این اخبار نگرفته است،  ولی البرادعی اولین کسی بود که در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی العربیه اقدام نظامی علیه ایران را «تبدیل کردن خاورمیانه به گلوله آتش» دانست.

محمد البرادعی در واکنش به گزارش روز جمعه نیویورک تایمز گفت: به عقیده من یک ضربه نظامی از هر چیز دیگری بدتر است. وی همچنین از اینکه نتواند به کار خود در بازرسی از تاسیسات اتمی ایران ادامه دهد ابراز نگرانی کرد و در حالی که هفته گذشته نیز حمله به ایران را زمان استعفایش دانسته بود دوباره تاکید کرد: اگر حمله نظامی در این زمان علیه ایران انجام شود... باعث خواهد شد من نتوانم به کارم ادامه دهم. روسیه نیز علیه هرگونه اقدام نظامی علیه ایران اخطار داد.

هشدار روسیه

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه روز جمعه علیه استفاده از زور مقابل ایران هشدار داد و گفت: هیچ شاهدی دایر بر اثبات اینکه ایران در پی ساخت سلاح اتمی است وجود ندارد.
به گفته لاوروف در حال حاضر وظیفه اصلی باید تامین تمامیت ارضی کشورها از جمله ایران باشد که یکی از اعضای سازمان ملل متحد است.

وی روز جمعه طی کنفرانس مطبوعاتی در مسکو اعلام کرد: باید ایران و عراق را در دیالوگ بین‌المللی جلب کرد،  نه آنها را منزوی ساخت. لازم است همه گروه‌ها،  سازمان‌ها و کشورها به این روند جلب شوند. سفیر روسیه در سازمان ملل نیز هشدار داد که تهدید ایران به اقدام نظامی می‌تواند شتابی را که در تلاش شش قدرت جهانی برای باز کردن بن بست با تهران ایجاد شده است تضعیف کند.

آمریکا مخالف برنامه هسته‌ای ایران نیست

در همین حال ویلیام برنز معاون ارشد وزیر امور خارجه آمریکا در موضعی با ادبیاتی تکراری اعلام کرد که ایران می‌تواند برنامه هسته‌ای خود را داشته باشد،  اما به شرطی که از چرخه کامل سوخت هسته‌ای امتناع کند و نیز برنامه‌اش مطابق قوانین بین‌المللی باشد. برنز این اظهارات را روز جمعه در مسکو و در گفت‌وگوی کوتاهی که در پایان نشست گروه کاری روسیه و آمریکا در زمینه مبارزه با تروریسم با خبرنگاران داشت،  اعلام کرد. خبرگزاری دولتی روسیه نووستی،  به نقل از برنز نوشت که «ایران می‌تواند برنامه هسته‌ای خود را داشته باشد،  اما اگر مطابق معیارهای بین‌المللی باشد و درصورتی که از غنی‌سازی امتناع کند.»

ایران قربانی توطئه‌ها و اتهامات بی اساس نماینده جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی جمعه در یک سخنرانی در مؤسسه امور سیاسی و اقتصادی بین‌المللی در بلگراد به تشریح برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران گفت: سیاست تهاجم‌آمیز آمریکا یک مشکل عمومی است که باید مقابل آن اقدامات جمعی به عمل آید.

دکتر علی اصغر سلطانیه همچنین با اشاره به اهمیت سفر به کشورهای مختلف برای برطرف کردن جو حاکم درباره پرونده هسته‌ای ایران اضافه کرد: در این سفرها ضمن سخنرانی، مدارکی مستند و مکتوب به مخاطبان داده می‌شود تا بدانند ایران قربانی توطئه‌ها و اتهامات بی اساس آمریکاست که موجب باز نگه داشتن پرونده شده است.

سلطانیه در گفت‌وگو با خبرنگار واحد مرکزی خبر پیش از ترک بلگراد در پایان سفر دو روزه خود به صربستان محورهای اصلی بسته پیشنهادی تهران را همکاری و آمادگی برای مذاکره در مسائل امنیت بین المللی و منطقه‌ای،  انرژی و ایمنی هسته‌ای اعلام کرد. وی درباره بسته پیشنهادی گروه 1+5 و بسته پیشنهادی ایران اعلام کرد، بسته پیشنهادی ایران روز پنجشنبه به آژانس تحویل داده شد و در سایت آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای به‌عنوان سند رسمی چاپ و منتشر شد.

وی همچنین درباره بسته پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران گفت: عناصر مشترکی در بسته پیشنهادی گروه 1 + 5 و ایران وجود دارد، ما از کشورها برای نشان دادن عزم سیاسی و نیتشان دعوت کردیم بر سر میز مذاکره بنشینند.

بسته پیشنهادی ایران به‌عنوان سند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منتشر شد .
بسته پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران که یکم خرداد ماه در وین به محمد البرادعی تحویل داده شده بود،  به‌عنوان سند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منتشر شد.

در این سند ابراز امیدواری شده است که در دور جدید گفت‌وگوها زمینه همکاری بلندمدت بین طرف‌ها و برقراری امنیت و صلح فراهم شود. این بسته همچنین تاکید کرده است که نتیجه این گفت‌وگوها باید یک توافق جامع در زمینه همکاری‌های اقتصادی،  سیاسی،  منطقه‌ای،  بین‌المللی، هسته‌ای و امنیت انرژی باشد.

این بسته همچنین اعلام کرده است که جمهوری اسلامی آمادگی دارد وارد مذاکراتی شود که منجر به تقویت صلح،  امنیت و دموکراسی در منطقه شود. چنین مذاکراتی می‌تواند در سایر مناطق جهان از جمله در فلسطین نیز دنبال و منجر به برقراری دموکراسی و عدالت شود و مسئله ۶۰ ساله فلسطینی‌ها را حل کنند.

این بسته در ادامه به حل مشکلاتی از جمله تروریسم،  مهاجرت‌های غیرقانونی،  مواد‌مخدر و جرایم سازمان یافته پرداخته و با اشاره به آنکه این موارد از بین برنده امنیت هستند،  زمینه‌های همکاری اقتصادی و هسته‌ای را برشمرده است.

همکاری در زمینه امنیت انرژی،  بازرگانی،  مبارزه با فقر و نابرابری طبقاتی،  تورم جهانی از جمله شاخص‌های همکاری اقتصادی مورد اشاره این بسته هستند. در بخش همکاری‌های هسته‌ای نیز جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یک عضو ان.پ.تی اعلام آمادگی کرده است که اطمینان از عدم انحراف برنامه‌ها و فعالیت‌های هسته‌ای به سمت اهداف ممنوعه فراهم شود و کنسرسیوم تولید سوخت هسته‌ای با شرکت طرف‌های مختلف از جمله ایران فراهم شود. در این زمینه همچنین دسترسی و استفاده از فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای،  خلع سلاح هسته‌ای و ارتقای نظارت آژانس بر فعالیت‌های هسته‌ای کشورهای مختلف و همکاری در مسائل امنیت هسته‌ای از دیگر مواد این بخش است.

کد خبر 55624

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز