شبیه‌ساز طول موج‌های مختلف نور خورشید «ال ای دی» و «اس ال ای دی» برای رشد گیاه در دانشگاه تبریز ساخته شد.

پژوهش

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، امیر ارکانی یکی از پژوهشگران این طرح گفت: کاربرد این ال ای دی‌ها در گلخانه‌ها و پرورش محصولات گلخانه‌ای است. این ال ای دی‌ها طول موج‌های مختلف نور خورشید را قابل تنظیم می‌کند، موجب بهبود شرایط نوری در محیط‌های گلخانه‌ای می‌شود و در واقع شبیه‌سازی نور خورشید است.

وی افزود: این ال ای دی‌ها نسبت به مدل‌های قبلی انرژی کمتری مصرف می‌کنند، ساخت آن ساده‌تر و برای طول موج‌های مختلف قابل تنظیم است. این ابزار برای رشد نقاط کوانتومی برای ساخت سلول‌های خورشیدی، دیودهای نوری و اس ال ای دی‌های نوری مورد استفاده قرار می‌گیرند و ساخت آن موجب کاهش واردات و صرفه جویی ارزی می‌شود چون این افزاره‌ها از لحاظ مالی مقرون به صرفه است.

مهدی ایرجی، دیگر پژوهشگر این طرح نیز اظهار کرد: سنتز نقاط کوانتومی برای استفاده در ال ای دی، اس ال ای دی و سلول‌های خورشیدی که خودمان ساخته‌ایم، ایجاد نورزایی می‌کنند. این افزاره‌ها در پزشکی، ساختمان‌های هوشمند و نظامی نیز کاربرد دارد، این شبیه‌ساز نور خورشید امسال ثبت اختراع شده است.

ایرج عسگری، معاون پژوهشی دانشگاه تبریز هم که مدیریت این طرح پژوهشی را بر عهده داشت، گفت: این اختراع طرح مشترک پژوهشکده فیزیک و دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز و در یک سال به ثمر رسیده است.

کد خبر 556196

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آذربایجان شرقی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha