افزایش مصرف گاز مایع به عنوان سوخت خودرو باعث افزایش قیمت و کمبود کاذب آن در خوزستان شده و خانوارهایی را که از گاز مایع برای پخت و پز و دیگر مصارف خانگی استفاده می‌کنند، با مشکل مواجه کرده است.

گاز

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، بعد از افزایش قیمت بنزین در آبان‌ماه سال گذشته گرایش مالکان خودرو به مصرف سوخت گاز مایع به دلیل قیمت پایین و ماندگاری بالای آن در مصرف بیشتر شده است و همین موضوع باعث افزایش قیمت سه برابری گاز مایع و یا کمبود آن در برخی مناطق استان خوزستان شده است. گاز مایعی که از سوی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی بین عاملان توزیع و عرضه می‌شود برای مصارف خانوار است و طبق اعلام شرکت پخش فرآورده‌های نفتی گاز مایع سبد خودرویی ندارد.

طبق اعلام مدیرشرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خوزستان(اهواز)؛ چیزی با عنوان سبد سوختی"گاز مایع" برای خودروهای شخصی و عمومی دراستان نداریم و شرکت متبوع متعهد به تامین چنین سهمیه سوختی نیست. در حالیکه بنا به اعلام این شرکت گرایش به مصرف گاز مایع به عنوان سوخت خودرو در این استان بسیار افزایش یافته است انحراف مصرف گاز مایع برای مصارف خودرویی باعث کمبود این کالا در برخی مناطق، ایجاد شرایطی برای فعالیت بیشتر دلالان و افزایش قیمت کپسول گاز شده است.

برای کاهش تخلف در مسیر توزیع و عرضه گاز مایع و نظارت هر چه بیشتر در این بخش از ابتدای شهریورماه امسال شرایطی ایجاد شده تا مصرف کنندگان واقعی گاز مایع (خانوارها) با ثبت‌نام در سایت درخواست فرآورده‌های نفتی (سدف) امکان خرید گاز مایع با قیمت مصوب را داشته باشند. با الکترونیکی شدن خرید گاز مایع تخلف در سطح عرضه و فروش برداشته می‌شود و مصرف کنندگان واقعی می‌توانند گاز مایع را با قیمت مصوب خریداری کنند.

مصرف غیر خانگی مهم‌ترین عامل افزایش قیمت گاز مایع در خوزستان

معاون اقتصادی و بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان بیان کرد: جایگزین شدن مصرف گاز مایع به جای بنزین و افزایش مصارف غیرخانواری گاز مایع، مهم‌ترین عامل افزایش قیمت این کالا و در برخی موارد کمبود آن شده است.

عبدالرحمان ناصریان گفت: در مواردی نیز شرکت‌های پخش گاز مایع تخلف می‌کنند و به ایستگاه‌های ال پی جی گاز مایع تزریق می‌کنند و باعث وقوع تخلف فروش این نوع گاز به مصرف کنندگان غیراز مصارف خانگی می‌شوند. قیمت مصوب هر سیلندر گاز مایع ۹۷ هزار ریال است، اما با تخلفاتی که انجام می‌شود قیمت این گاز در استان به سیلندری ۳۰۰ هزار ریال رسیده است. از یکم شهریورماه مقرر شد برای ساماندهی توزیع و عرضه گاز مایع مصرف کنندگان این گاز در سامانه سدف ثبت‌نام کنند، اما با وجود اطلاع‌رسانی که انجام گرفت جمعیت بالایی از متقاضیان گاز مایع هنوز ثبت‌نام نکرده‌اند.

ناصریان با اشاره به این‌که ۵۴ هزار نفر باید در سامانه سدف ثبت‌نام کنند اظهار داشت: با الکترونیکی شدن توزیع و عرضه گاز مایع نظارت بر نحوه عرضه بیشتر و محسوس می‌شود تا تخلفات در این بخش بسیار کاهش خواهد یافت. هنوز متوجه نشدیم که عامل اصلی مقاومت برخی از مردم برای ثبت‌نام کردن در این سامانه که به نفع خود آنها هم است چیست و با وجود تمامی تمهیداتی که از سوی این سازمان و شرکت پخش فرآورده‌های نفتی انجام گرفته اما همچنان افراد زیادی ثبت‌نام نکردند و این موضوع باید آسیب‌شناسی شود.

وی با اشاره به این‌که برای مناطق سرد سیر استان سهمیه گاز مایع تا ۲ برابر افزایش یافته است افزود: مردم این اطمینان خاطر را داشته باشند با ثبت‌نام و الکترونیکی شدن دریافت گاز مایع تخلف در توزیع این گاز و افزایش قیمت‌ها برچیده خواهد شد. مهلت ثبت‌نام در سمانه سدف برای خانوارها تا ۱۵ مهر ماه تمدید شده بود و برای راحتی حال مردم به شرکت‌های پخش اعلام شد ۲۰ درصد فروش گاز مایع به صورت تراکنشی و ۸۰ درصد همچنان به صورت آزاد انجام شود.

در ستاد تنظیم بازار استان مصوب شد که در خوزستان با توجه به شرایط اقتصادی به خانوارهایی گاز مایع تعلق گیرد که کنتور گاز شهری ندارند.

 معترضان اصلی گاز مایع دلالان هستند

معاون اقتصادی و بازرگانی سازمان صمت استان بیان کرد: اغلب معترضان گاز مایع دلالان هستند که با الکترونیکی شدن عرضه این نوع گاز مخالف هستند. افرادی هم هستند که توسط دلالان تحریک می‌شوند و نسبت به این شرایط اعتراض دارند. طبق قانون نباید زمان ثبت‌نام خانوارها در سامانه سدف تمدید شود و با توجه به شرایط برای تمدید مهلت ثبت‌نام تصمیم گیری خواهد شد. افرادی که در این سامانه ثبت‌نام نکنند امکان خرید و دریافت گاز مایع را نخواهند داشت.

ثبت نام تنها ۵۰ درصد گروه هدف در سامانه سدف

با وجود اطلاع‌رسانی گسترده و تمدید دوباره مهلت ثبت‌نام افراد واجد شرایط برای دریافت گاز مایع بعد از ۲ ماه از آغاز این طرح جمعیت بالایی از مشمولان در استان خوزستان در این سامانه ثبت‌نام نکردند. تجربه ثابت کرده برای قطع شدن مسیر تخلف و رصد و پایش دقیق، عرضه کالاها باید به صورت سیستمی و الکترونیکی انجام شود. در این بین همکاری مردم برای شفاف‌سازی عرضه گاز مایع و ثبت‌نام در سامانه‌ای که برای عرضه این گاز تهیه شده است بسیار اهمیت دارد.

به گفته مدیرشرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خوزستان(اهواز) ۵۰ درصد از جمعیت ۵۴ هزار نفری مورد هدف مشمولان گاز مایع در استان برای ثبت‌نام در سامانه سدف اقدام کردند که بعد از این میزان اطلاع‌رسانی انتظارمی رفت مردم همکاری بیشتری داشته باشند.

نعمت‌اله نجفی با بیان این‌که کمبودی در بخش گاز مایع در استان وجود ندارد گفت: با الکترونیکی شدن عرضه گاز مایع حق به حق دار می‌رسد و فرد متقاضی می‌تواند سهمیه گاز خود را با قیمت مصوب و به راحتی دریافت کند.

صدها جایگاه غیر مجاز عرضه گاز ال پی جی در استان خوزستان وجود دارد که تاکنون هیچ دستگاهی متولی برخورد با این مراکز نبوده است. این جایگاه‌ها با فروش گاز مایع به مالکان خودرو به عنوان سوخت عامل افزایش قیمت و کمبود آن در استان خوزستان هستند.

کد خبر 555628

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha