مرکز مطالعات کتیبه‌شناسی و متون تاریخی با هدف پژوهش و دستیابی به اطلاعات دوران تاریخی با مدیریت پایگاه میراث جهانی تخت جمشید در استان فارس گشایش یافت.

تخت جمشيد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید گفت: مرکز پژوهش‌های کتیبه‌شناسی این مجموعه جهانی با هدف تداوم مطالعات و بهره گیری از ظرفیت‌های پژوهشی کار خود را آغاز کرده و امید است در فعالیت‌های آینده به دستاوردهای مهم و موثر برای شناخت بیشتر گنجینه‌های باستانی دست یابد.

حمید فدایی با اشاره به اهمیت زبان‌های باستانی در هر تمدنی بیان کرد: مهم‌ترین پایه‌های فرهنگی هر تمدنی زبان‌ است و امپراتوری هخامنشی نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ چنانکه در اوج تمدن این امپراتوری نوشتن از مهم‌ترین ابزارهای برقراری ارتباط، صدور فرمان‌ها و انجام امور اداری بوده است. بهره‌گیری از پژوهشگران حوزه زبان‌شناسی تاریخی، کتیبه‌شناسی و مطالعات متون تاریخی منجر به پرده‌برداری از اطلاعات ارزشمند دوران تاریخی خواهد شد.

 مدیر داخلی پایگاه میراث جهانی تخت جمشید و مدیر مرکز پژوهش‌های کتیبه شناسی در این باره گفت: در امپراتوری هخامنشی مکاتبات اداری به خط و زبان آرامی و فرمان‌های شاهی نیز به زبان‌های پارسی باستان، ایلامی و بابلی و هر یک به خط میخی مربوط به خود نوشته می‌شد.

محمدجواد اولاد حسین راه‌اندازی مرکز یادشده را ظرفیت مطالعاتی با اهمیتی خواند که میراث فرهنگی را بیشتر می‌شناساند و افزود: وجود انواع کتیبه‌ها و خطوط میخی، الواح گلی خزانه و باروها و همچنین یادگارنویسی‌های تاریخی در کاخ های تخت جمشید به زبان‌ها و خطوط مختلف از دوران ساسانی گرفته تا دوران معاصر، مدیریت پایگاه میراث جهانی تخت جمشید را بر آن داشت که با نگاه به این ظرفیت عظیم نوشتاری در دوران مختلف، مرکز مطالعات کتیبه شناسی و متون را در این مجموعه بی نظیر تاریخی فرهنگی راه‌اندازی کند.

مدیر مرکز پژوهش‌های کتیبه شناسی تخت جمشید اظهار کرد: هدف این مرکز پژوهشی مطالعه بیشتر بر انواع کتیبه‌ها و متون موجود در مجموعه میراث جهانی تخت جمشید شامل کاخ‌ها و محوطه‌های تختگاه، مجموعه نقش رستم، نقش رجب، شهر استخر و حرایم این آثار شاخص است.

یادمان تاریخی تخت جمشید که متعلق به دوره هخامنشیان است یکی از ۱۱ اثر ثبت شده استان فارس در فهرست آثار جهانی است که در سال ۱۹۷۹ میلادی با شماره ۱۱۴ در سازمان جهانی علمی، فرهنگی ملل متحد (یونسکو) ثبت شد. سلسله هخامنشیان از سال ۳۳۰ تا ۵۵۰ پیش از میلاد حکومت کردند.

مجموعه جهانی تخت جمشید در شهرستان مرودشت و در فاصله ۵۵ کیلومتری شمال شیراز واقع شده است.

کد خبر 555442

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha