یکی از داروهایی که دونالد ترامپ برای درمان عفونت کرونایش دریافت کرده است، داروی کورتونی دگزامتازون است که معمولا برای بیماری شدید کووید-۱۹ به کار می‌رود.

Trump

به گزلرش همشهری آنلاین، از طرف دیگر پزشکان هشدار داده‌اند که تجویز زودرس دگزامتازون در روند عفونت کرونا ممکن است پاسخ ایمنی به ویروس را مختل کند و در واقع باعث تشدید بیماری شود.

بر اساس دستورالعملی موسسه‌های ملی بهداشت آمریکا به داروهای کورتونی مانند دگزامتازون برای درمان بیماران بستری‌شده کووید-۱۹ که اکسیژن اضافی دریافت می‌کنند یا به دستگاه تنفس مصنوعی متصل شده‌اند، توصیه می‌شوند.

بر اساس گزارش پزشکان در روز یکشنبه، ترامپ پس افت گذرای اکسیژن خونش برای حدود یک ساعت اکسیژن‌درمانی شد و افت اکسیژن خون او به ۹۳ درصد باعث شد که دگزامتازون برای او تجویز شود. میزان اشباع اکسیژن خون ترامپ سپس به ۹۸ درصد بازگشته بود.

شان کانلی، پزشک ترامپ روز یکشنبه گفت به نظر منافع تجویز دگزامتازون در ابتدای روند بیماری بیش از خطرات آن بود.

یک بررسی مقدماتی درباره تاثیر دگزامتازون در بیماران بستری‌شده کووید-۱۹ نشان داد که این دارو احتمال مرگ در افراد در حال اکسیژن‌درمانی یا متصل به دستگاه تنفس مصنوعی را کاهش داده است، اما بر بیمارانی که نیازی به حمایت تنفسی نداشتند، تاثیری نداشته است.

در این بررسی ۴۸۲ بیمار از ۲۱۴۰ بیمار (۲۳ درصد) دریافت‌کننده دگزامتازون در طول ۲۸ روز درگذشتند، در حالیکه این رقم در بیمارانی که درمان استاندارد بدون داروی کورتونی دریافت کرده بودند، ۲۶ درصد بود.

دگزامتازون به طور خاص در بیماران متصل به دستگاه تنفس مصنوعی و در بیماران دریافت‌کننده اکسیژن به ترتیب باعث کاهش ۳۰ درصدی و ۲۰ درصدی احتمال مرگ شده بود. این سودمندی در بیمارانی که پس از روز هفتم بیماری‌شان درمان شده بودند، واضح‌تر بود.

اما این بررسی که نتایج آن در ژورنال پزشکی نیوانگلند منتشر شده است، شاهدی درباره سودمند بودن دگزامتازون در سایر بیماران کووید-۱۹ به دست نداد.

داروهای گلوکوکورتیکوئیدی (داروهای کورتونی مانند دگزامتازون) دستگاه ایمنی را مهار می‌کنند و برای مهار پاسخ ایمنی بیش از حد شدید در موارد مانند آرتریت روماتوئید، بیمارهای خودایمنی و پیوند اعضا به کار می‌روند. در بیماران کووید-۱۹ هم پاسخ شدید ایمنی ممکن است در آسیب ریه‌ها، قلب، کبد و کلیه‌ها نقش داشته باشد.

داروهای کورتونی در عفونت‌های تنفسی مشابه کووید-۱۹ مانند سارس و مرس، آنفلوانزای شدید و ذات‌الریه به کار رفته‌اند، اما نتایج متضادی ایجاد کرده‌اند. در واقع، بررسی‌های فراگیر معدودی در این باره انجام شده است، چرا که تاثیر داروهای کورتونی بسته به شدت بیماری، دوز مصرفی و وضعیت پزشکی بیمار متفاوت است.

پژوهشگران می‌گویند به نظر می‌رسد اثر سودمند داروهای کورتونی در عفونت‌های شدید ویروسی تنفسی به انتخاب دوز مناسب در زمان مناسب در بیمار مناسب دارد.

گاهی داروهای کورتونی ممکن است توانایی بدن برای پاکسازی ویروس را تضعیف کنند. دوزهای بالای داروهای کورتونی بیش از آنکه سودمند باشد، زیان‌آور است. بنابراین به گفته این پژوهشگران پزشکان باید مراقب باشند تجویز دگزامتازون در زمان مناسب در حین بیماری کووید-۱۹، معمولا در هفته اول بیماری انجام دهند. تجویز دگزامتازون باید برای ۱۰ روز یا تا زمان مرخص شدن در بیمارستان ادامه پیدا کند.

داروهای کورتونی همچنین عوارض جانبی از جمله عوارض قلبی، کبدی و روانی را دارند.

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا پس از آنکه ترامپ مذاکرات میان دولتش و مجلس را برای ارائه لایحه کمک مالی دوران کرونا متوقف کرد، مدعی شد که تجویز دگزامتازون برای ترامپ بر سلامت روانی او تاثیر گذاشته است.

اثرات جانبی روانی این دارو شامل روانپریشی، روان‌آشفتگی و شیدایی (مانی) است.

پزشکان همچنین اشاره می‌کنند که تجویز این داروی قوی کورتونی ممکن است باعث شود بیمار ظاهرا احساس سلامت کند، در حالیکه تکثیر ویروس در بدن او ادامه دارد.

کد خبر 555310

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 4
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • Khan-daei US ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
    1 13
    این بی شرف خودشو زد به مریضی که مثلاً من کرونا گرفتم ،،، رفت یه شب به اصطلاح بیمارستان بستری شد ،،، دیروزم که سُر و مُر و گنده برگشت کاخ سفید ،،، یعنی من معالجه شدم ،،، یعنی من واکسن کرونا رو دارم و اون واکسن باعث سلامتی من شد ،،، پس به من رأی بدید