وزیر آموزش و پرورش در سفر روز ۱۴ مهر به کرمان از توسعه شبکه شاد خبر داد اما مشکلات مردم در مناطق مختلف استان از دور تا نزدیک نشان می‌دهد بسیاری حتی دسترسی به گوشی و اینترنت ندارند.

محرومیت تحصیلی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، در سفر وزیر آموزش و پرورش به کرمان، محور سوالات خبرنگاران اکثراً روی نحوه ادامه فعالیت مدارس، آموزش مجازی و شبکه شاد متمرکز بود اما در این سفر کمتر به مشکلات آموزش مجازی در مناطق محروم استان سخن به میان آمد. در بسیاری از این مناطق به دلیل نبود زیر ساخت‌های مخابراتی و محرومیت امکان استفاده از آموزش‌های مجازی مهیا نیست.

نبود اینترنت و موبایل در مناطق محروم

هر چند آموزش و پرورش در بسیاری از مناطق دور دست و کم جمعیت برگزاری کلاس‌ها را حضوری کرده است اما نبود زیرساخت‌های ارتباطی عدالت آموزشی را  برای برخی با چالش مواجه کرده است.

به وضوح می‌توان مشکلات ناشی از عدم تناسب زیرساخت‌های مخابراتی با وضعیت موجود را در روستاها و مناطق کم برخوردار دور و نزدیک استان مشاهده کرد.

در حالی در مناطق دور و نزدیک استان کرمان برخی از مردم دسترسی به اینترنت و یا موبایل ندارند و دانش آموزان با مشکل مواجه شده‌اند که به نظر می‌رسد توسعه شبکه شاد مهم‌ترین گزینه برای جایگزین کردن آموزش فیزیکی است اما این گزینه نمی‌تواند با توجه به شرایط اقتصادی مردم و محرومیت‌های موجود جوابگوی بسیاری از اقشار مستضعف و محروم باشد.

نکته جالب توجه اینکه حتی برخی از مردم در چند کیلومتری شهر کرمان و یا در شهرستان متمولی مانند رفسنجان هم به دلیل ضعف ساختارهای شبکه اینترنت نمی‌توانند از برنامه‌های شاد استفاده کنند و به روش‌های جالبی برای دسترسی به اینترنت روی آورده‌اند.

دانش آموزان برخی روستاهای ده بالا برای دسترسی به اینترنت از کوه بالا می‌روند

در اولین مورد کافیست چند کیلومتر از شهر کرمان به سمت روستایی در نزدیکی کرمان سفر کنید. با توجه به عدم آنتن دهی مناسب در دهستان ده بالا اهالی برخی از روستاهای این مناطق برای استفاده روزانه از اینترنت مجبورند به تپه‌ها و کوه‌های اطراف بروند و بعد از آنتن دهی درس روز را دانلود و از برنامه‌های آموزشی استفاده کنند و بعد از چند ساعت به خانه‌های خود مراجعه کنند.

محمد حسن از اهالی این منطقه گفت: بارها در خصوص عدم آنتن دهی تلفن همراه به مسئولان گلایه کرده‌ایم اما بعد از گذشته تابستان و آغاز سال تحصیلی مشخص شد مسئولان سه ماه فرصت‌سوزی کردند و حالا فرزندان ما برای دسترسی به اینترنت باید روزها بالای کوه بروند تا موبایل‌ها آنتن دهد و درس روزانه را در یافت کنند یا در کلاس‌ها شرکت کنند.

وی افزود: در حال حاضر هنوز باران و برف و سرما شروع نشده اما از مسئولان سوال داریم که بعد از سرد شدن هوا و یخبندان چگونه این روند را ادامه دهیم.

شمس آبادی‌ها برای حضور در کلاس‌های درس به پشت بام می‌روند

شمس آباد از مناطق حومه رفسنجان است، احمد ایلاقی از جمله ساکنان این منطقه است که از قطعی ۴۰ روزه اینترنت خبر داد.

ایلاقی گفت: فرزندانم طی این روزها و با آغاز مدارس برای آنتن دهی اینترنت مجبورند ساعت‌های زیادی را در پشت‌بام خانه سپری کنند تا بتوانند از آموزش‌های مجازی استفاده کنند.

وی افزود: این مساله فقط مختص شمس آباد که در نزدیکی شهر رفسنجان قرار گرفته نیست و روستاهای اطراف هم این مشکل را دارند و برخی از مناطق حتی رفتن به مناطق مرتفع هم چاره ساز نیست و یکی از اعضای خانواده مجبور می‌شود به یکی از مکان‌هایی برود که آنتی دهی وجود دارد و دروس را دانلود کند!

ایلاقی گفت: اکثراً بچه‌های ما از درس روزانه عقب می‌مانند و نمی‌توانند از آموزش‌های آنلاین استفاده کنند این مساله در روستای نعمت آباد شدید تر است و به صورت کلی در دهستان سیدجلال‌الدین‌اشرف همه با این معضل دست به گریبان هستند.

اسلام آباد خط تلفن ثابت هم نیست

چند کیلومتر آنسوتر در روستای اسلام آباد رفسنجان نیز وضعیت نامناسب دیگری وجود دارد، اینجا مردم از نداشتن خط تلفن ثابت شکایت دارند و می‌گویند چند سال است درخواست داده‌ایم اما خط تلفن ثابت نداریم.

زهرا از اهالی روستا گفت: نه تلفن ثابت داریم و نه تلفن همراه آنتن می‌دهد بچه‌های ما برای استفاده از تلفن همراه با مشکل جدی مواجه هستند وقتی هم به شبکه شاد وصل می‌شوند دائم قطع می‌شود.

وی افزود: کمی آن سوتر مشکلی وجود ندارد اما به علت اینکه بخشی از شبکه سیم کشی تلفن به سرقت رفته کسی حاضر به رفع مشکل در این بخش روستا نیست.

محرومیت‌های  حسین آباد ریگان

شرایط برای  روستای حسین آباد در ریگان بسیار متفاوت‌تر است. محمد یکی از اهالی روستا گفت: در مناطق محروم این منطقه مدارس حالت عشایری دارد و اگر هم مدرسه‌ای تشکیل شود به صورت تجمیع چند روستا است.

وی افزود: برخی از خانواده‌ها حتی تلویزیون برای تماشای برنامه‌های عادی هم ندارند چه برسد به شبکه آموزش و برنامه‌های مجازی.

وی ادامه داد: مردم در روستاهای محروم این منطقه از ابتدایی‌ترین امکانات هم محروم هستند و اصلاً موبایل هوشمند ندارند که از شبکه شاد استفاده کنند و دانش آموزان اصلاً چنین امکانی ندارند. اگر خانواده‌ها تمکن مالی داشته باشند بچه‌ها تا یکی از مقاطع که امکان حضور داشته باشند درس می‌خوانند.

با پول یارانه چطور موبایل و بسته اینترنتی بخریم؟

وضعیت در جنوب کرمان در روستای رمشک در قلعه گنج عجیب‌تر است. به گفته یکی از اهالی، روستای‌های بن‌گرو و چهلدر و اکثر روستاهای دهستان سولان و رمشک مردم به شدت فقیر هستند، مقطع ابتدایی در این روستاها وجود دارد و برخی از مردم برای جلوگیری از شیوع کرونا بچه‌ها شأن را مدرسه نمی‌فرستند.

عباس بیان کرد: ما سال‌هاست آب برای خوردن هم نداریم چه برسد به کشاورزی و به همین دلیل منبع درآمد ما یارانه ماهانه‌ای است که به حسابمان واریز می‌شود با این پول‌ها می‌شود تلفن هوشمند خرید؟ اینجا اگر کسی موبایل داشته باشد هوشمند نیست که بخواهد از اینترنت استفاده کند اینها مخصوص شهرها و پولدارهاست.

وی ادامه داد: برخی از خانواده‌ها تلویزیون دارند اما آنتن نمی‌دهد و شبکه‌های اول و دوم را هم به زور می‌گیرد چه برسد به شبکه آموزش! ما اینجا بچه‌ها را تا مقطع دبستان مدرسه می‌فرستیم و بعد از آن چون باید به شهر بروند یا روستاهای مجاور رفت و آمد کنند کمتر مدرسه می‌روند.

برخی از بچه‌ها هنوز موبایل هوشمند ندیده‌اند

عباس گفت: کار اصلی مردم روستا حصیر بافی است که بعد از کرونا دیگر حصیر هم مشتری ندارد چون مسافری وجود ندارد که بخواهد صنایع دستی بخرد. ما اگر سه چهار روز حصیر ببافیم ۲۰ تا ۳۰ تومان درآمد داریم و به نظر شما با این وضع می‌توانیم بسته اینترنت بخریم و دنبال گوشی هوشمند باشیم بسیاری از بچه‌های ما هنوز موبایل را در دست خودشان لمس نکرده‌اند.

از این دست مشکلات در استان کرمان وجود دارد و باید دید سفر وزیر آموزش و پرورش به استان کرمان چه دستاوردی برای حل این مشکلات برای آموزش دانش آموزان در مناطق محروم و کم برخوردار دارد.

کد خبر 555250

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کرمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha