سه‌شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۰
۰ نفر

قیمت هر دلار آمریکا دیروز تحت‌تأثیر بازی‌خوانی اشتباه صرافی ملی، که به‌عنوان بازارساز بازار ارز شناخته می‌شود، بار دیگر به محدوده ۲۹هزار تومان بازگشت و در نهایت تا ساعت ۱۷دیروز به ۲۹هزارو ۴۰۰تومان رسید. با این افزایش، امیدواری‌ها برای تداوم روند نزولی قیمت دلار کمرنگ شد.

سکه - دلار - ارز

به گزارش همشهری آنلاین، قیمت هر دلار آمریکا دیروز تحت‌تأثیر بازی‌خوانی اشتباه صرافی ملی، که به‌عنوان بازارساز بازار ارز شناخته می‌شود، بار دیگر به محدوده ۲۹هزار تومان بازگشت و در نهایت تا ساعت ۱۷دیروز به ۲۹هزارو ۴۰۰تومان رسید. با این افزایش، امیدواری‌ها برای تداوم روند نزولی قیمت دلار کمرنگ شد.

به گزارش همشهری، درشرایطی که قیمت هردلارآمریکا درمبادلات روز یکشنبه تا سطح ۲۸هزارو ۲۰۰تومان کاهش یافته بود و امیدواری‌ها را به تدام روند نزولی قیمت ارز افزایش داده بود دیروز یک بازی خوانی اشتباه و تخمین نه چندان دقیق از واکنش احتمالی بازار، به رشد دوباره قیمت دلار منجر شد.

صرافی بانک ملی ایران دیروز از همان ابتدای صبح و درزمان گشایش معاملات قیمت هردلارآمریکا راکمتر از ۲۷هزار تومان تعیین کرد و این موضوع زمینه ساز ارائه سیگنال غلط به بازار شد. اعلام قیمت‌های این صرافی به‌عنوان بازارساز بازار، عموما به‌عنوان مبدأیی برای تعیین جهت و قیمت‌ها در بازار درنظر گرفته می‌شود.

دیروز مشکل از آنجا شروع شد که به موازات کاهش قیمت دلار از سوی این صرافی، نرخ درهم امارات که در کف بازار به‌عنوان قیمت‌ساز دلار شناخته می‌شود، در بازار آزاد نسبت به روز قبل به شکلی متناسب کاهش نیافت و در محدوده همان نرخ‌های قبلی نوسان کرد؛ به‌نظر می‌رسد این موضوع، سیگنال غلطی را به فعالان بازار ارز صادر کرد که دست بازار ساز برای عمق بخشی به بازار درهم پر نیست و همین موضوع به افزایش تقاضا در بازار ارز منجر شد زیرا همانطور که اشاره شد قیمت درهم خود مبنای علامت دهی به قیمت دلار است و بسیاری از فعالان بازار ارز، قیمت دلار را بر مبنای نوسان‌های نرخ درهم محاسبه می‌کنند.

در نتیجه این تحولات دیروز قیمت هر دلار آمریکا در بازار آزاد به سرعت از محدوده ۲۸هزارو ۲۰۰تومانی که، در روز یکشنبه به آن دست یافته بود، فاصله گرفت و به محدوده ۲۹هزار تومان رسید.
این روند صعودی تا بعداز ظهر هم ادامه یافت و در نهایت تا ساعت ۱۷دیروز و تا لحظه تنظیم این گزارش قیمت هر دلار آمریکا به ۲۹هزارو ۴۰۰تومان رسید. تحت‌تأثیر این رشد قیمت، صرافی بانک ملی هم مجبور شد قیمت هر دلار آمریکا را ۱۲۱۰تومان افزایش دهد و به ۲۸هزارو ۲۰۰تومان برساند.

مقامات بانک مرکزی می‌گویند با انجام برخی گشایش‌های ارزی ازجمله بازگشت ارزهای صادراتی و آزاد شدن منابع ارزی بلوکه شده ایران در سایر کشورها به‌زودی زمینه کاهش ارز فراهم می‌شود؛ موضوعی که می‌تواند به لحاظ بنیادین هم عمق بازار ارز را افزایش دهد و هم دست بانک مرکزی را برای پاسخگویی به تقاضاهای کف بازار پر کند.

کد خبر 554993

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ارز و طلا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha