هزار میلیارد تومان تسهیلات با سود ۱۵ درصد (سه درصد کمتر از نرخ مصوب) از سوی بانک‌های عامل در اختیار خریداران و صادرکنندگان عمده زعفران قرار می‌گیرد.

زعفران

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در دیدار تشکل‌ها، فعالان و نخبگان کشاورزی استان خراسان جنوبی که با حضور کاظم خاوازی، وزیر جهاد کشاورزی در بیرجند برگزار شد گفت: سازمان برنامه و بودجه با امضای تفاهم‌نامه چندجانبه با بانک‌های کشاورزی، ملت و توسعه صادرات زمینه حمایت از صنعت زعفران برای صادرات با کیفیت‌تر این محصول را فراهم کرده است. از این میزان ۵۰۰ میلیارد تومان بانک کشاورزی، ۲۵۰ میلیارد تومان بانک ملت و ۲۵۰ میلیارد تومان بانک توسعه تعاون می‌پردازد.

محمدعلی طهماسبی اظهار داشت: امسال قیمت پایه و کف هر کیلوگرم زعفران ۲۰ میلیون تومان، پوشال ۱۶ میلیون تومان، گل زعفران کیلویی ۱۵۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است. دولت تا حدود ۷۲ تن محصول زعفران را خریداری کرد که به دلیل مسائل مختلف ۶۰ تن زعفران که از سال‌های گذشته مانده، وارد بورس شده است. وزیر جهاد کشاورزی تاکید داشت این زعفران خریداری شده به داخل سرریز نشود و برای فروش و صادرات در نظر گرفته شود، امید است کشورهای دیگر بازارهای جدیدی برای این محصول باشند.

وی گفت: در ارتباط با محصول زرشک خراسان جنوبی که هفت هزار تن از سال قبل در انبارها موجود است و به دلیل شیوع کرونا و سایر مسائل به فروش نرفته، سازمان تعاون روستایی وارد خرید شده است. با همکاری وزارت جهاد کشاورزی، سازمان تعان روستایی از طریق تفاهمنامه‌هایی که منعقد کرده و خرید توافقی محصول، اجازه نخواهد داد زرشک روی دست کشاورز بماند. هرجا این محصول بماند و قرار باشد کشاورز ضرر کند به دستور وزیر جهاد کشاورزی وارد خرید می‌شویم بدون این‌که با خریداران و تجار رقابت کنیم زیرا ما هیچ رقابتی با تجار نداریم تنها می‌خواهیم تولیدکننده ضرر نکند چون گردش کشاورزی برای کشاورز سالی یکبار است.

سعید احمدی‌زاده، سرپرست بنیاد نخبگان خراسان جنوبی هم گفت: بنیاد نخبگان سعی دارد در زمینه محصولات استان تحول ایجاد کند ولی اختیارات کم است. در خراسان جنوبی ۲۰ محصول را شناسایی کرده‌ایم که باید برای آنها برنامه‌ریزی و زنجیره ارزش برای آنها تشکیل داد. نقشه راه گیاهان دارویی تنظیم و توسط معاونت اقتصادی به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده است. گردش مالی این محصولات پنج هزار میلیارد تومان است همچنین ۲ هزار میلیارد تومان هم چهار محصول استراتژیک زرشک، زعفران، عناب و انار گردش مالی دارد که و حدود ۹۰ هزار کشاورز در زمینه تولید این محصولات در استان فعال هستند.

وزیر جهاد کشاورزی نخستین بار با هدف رصد میدانی ظرفیت‌های استان در حوزه کشاورزی، بازدید از پروژه‌های در دست اقدام و افتتاح برخی پروژه‌ها به استان خراسان جنوبی سفر کرده است و به بررسی مسایل و مشکلات کشاورزان و دامداران استان پرداخت.

کد خبر 554759

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha