پنجشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۸۷ - ۰۸:۱۹
۰ نفر

علیرضا کتابدار: مؤسسه همشهری ظهر چهارشنبه میزبان ۳ نفر از استادان برجسته علوم ارتباطات و روزنامه‌نگاری ایران بود

پروفسور کاظم معتمدنژاد، پدر علم ارتباطات ایران، دکتر وحید عقیلی، رئیس دانشکده ارتباطات واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی و دکتر علیرضا دهقان، مدیر گروه ارتباطات دانشگاه تهران.

 این ۳ استاد که به منظور شرکت در میزگردی در مورد «ادبیات ارتباطات در ایران» دعوت همشهری‌عصر را پذیرفته بودند، از بخش‌های مختلف مؤسسه همشهری از جمله همشهری‌آن‌لاین، همشهری بین‌الملل و تحریریه روزنامه‌های صبح و عصر همشهری بازدید کردند.

 این اساتید را در این بازدید ۲ نفر دیگر از استادان ارتباطات شاغل در روزنامه همشهری - دکتر حسن نمک‌دوست‌تهرانی،  مدیر مرکز آموزش و دکتر یونس شکرخواه، سردبیر همشهری‌آنلاین - همراهی می‌کردند.

تعداد زیادی از افراد روزنامه جزو شاگردان این استادان بودند؛ به‌ویژه پروفسور معتمدنژاد که بسیاری از فارغ‌التحصیلان ارتباطات و روزنامه‌نگاری باواسطه یا بی‌واسطه شاگرد او بوده‌اند. یکی از همکاران در حالی که عنوان می‌کرد ۲۹ سال پیش شاگرد دکتر معتمدنژاد بوده است، وی را به گرمی در آغوش می‌فشرد و می‌گفت: «آیا مرا به خاطر دارید؟»

احساس غرور از دیدن پیشرفت‌ها

پس از انجام بازدید، پدر علم ارتباطات ایران با بیان اینکه برای سومین بار است که از مؤسسه همشهری بازدید می‌کند،  گفت: «من در اوایل تاسیس روزنامه همشهری بازدیدی از روزنامه همشهری داشتم. برای نوبت دوم هیاتی از یونسکو برای امکان‌سنجی ایجاد مرکز مطالعات و تحقیقات ارتباطات در آسیای مرکزی به ایران آمده بود که به دعوت آقای کرباسچی - مدیرمسئول وقت روزنامه - بازدیدی همراه با این هیات از روزنامه و چاپخانه داشتیم. در دیدار دوم قرار شد که این همکاری تداوم داشته باشد که متأسفانه به‌دلیل شرایطی که پیش آمد،  این مهم میسر نشد.»

پروفسور کاظم معتمدنژاد با خرسندی از وضعیت فعلی روزنامه همشهری گفت:«من از پیشرفت‌هایی که در روزنامه دیدم،  احساس غرور می‌کنم. در مورد مشارکت روزنامه‌نگاران در اداره و مالکیت روزنامه قدم‌های خوبی در همشهری برداشته شده و امیدواری من در افزایش مشارکت روزنامه‌نگاران در این شغل که از ضروریات توسعه حرفه روزنامه‌نگاری است،  بیشتر شده است.»

وی با اشاره به تجربیات روزنامه‌های فرانسوی از جمله «لوموند» و «روزنامه غرب فرانسه» در مشارکت دادن روزنامه‌نگاران در اداره روزنامه نسبت به روزنامه‌ای همچون «فرانسوار» که نسبت به این موضوع غافل ماند و در نهایت به ضعیف شدن بیش از حد آن منجر شد،  از پیشگامی روزنامه همشهری در مشارکت دادن افراد در مالکیت روزنامه اظهار خرسندی کرد.

پدر علم ارتباطات ایران با بیان اینکه مؤسسه همشهری دارای ویژگی‌هایی است که در سایر روزنامه‌ها کمتر آنها را می‌بینیم، تصریح کرد: «رسانه‌هایی همچون همشهری‌آن‌لاین،  همشهری ‌الکترونیک و همشهری‌ عصر از جمله مواردی هستند که می‌توانند الگویی برای سایر رسانه‌های کشور باشند.»

به گفته وی، تجربه چاپ عصر برای یک روزنامه مورد ضروری و بجایی است که جای خالی آن را در فضای رسانه‌ای کشور، روزنامه همشهری پر کرده است. پروفسور معتمدنژاد عملکرد روزنامه همشهری ‌عصر را از بدو فعالیت تاکنون در مجموع مثبت و رو به پیشرفت عنوان کرد.

استمرار خط‌مشی مثبت روزنامه

مدیر گروه ارتباطات دانشگاه تهران نیز با بیان اینکه همراه با دانشجویان چندین بار از مؤسسه همشهری بازدید کرده‌ است، از تحولات مثبتی که در روزنامه طی سالیان گذشته اتفاق افتاده به‌عنوان نکته مثبت این روزنامه یاد کرد.

دکتر علیرضا دهقان علاوه بر مسائل شکلی و وجود سازمان آگهی‌های قوی،  محتوی روزنامه همشهری را متمایز از سایر روزنامه‌ها دانست و خط‌مشی این روزنامه را در برخورد با مسائل مختلف، مثبت ارزیابی کرد.

وی از روزنامه همشهری‌عصر و روزنامه همشهری‌بین‌الملل به‌عنوان دو نوآوری مهم در مؤسسه همشهری نام برد و مجموعه همشهری را دارای کادری قوی دانست که با پی‌بردن به نیازهای مخاطبان،  مردم را به سوی خود جذب می‌کنند.

مدیر گروه ارتباطات دانشگاه تهران با اشاره به سرعت بالای ارسال اخبار در دنیای کنونی،  روی آوردن مؤسسات رسانه‌ای به ابزارهایی همچون چاپ‌های متعدد و رسانه‌های آنلاین را گام مهمی برای رقابت با رسانه‌های صوتی - تصویری عنوان کرد.

دکتر دهقان اظهار امیدواری کرد که روند رو به جلو و پیشرفت روزنامه همشهری همچنان ادامه داشته باشد.

بالا بودن مطالب تولیدی

رئیس دانشکده ارتباطات واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی نیز در بازدید از روزنامه همشهری با اشاره به متمایز بودن این روزنامه از بدو تاسیس تاکنون گفت: «روزنامه همشهری در بسیاری از مسائل در مطبوعات ایران رکوردشکن بوده است.

از جمله نیمی از کاغذ مطبوعات ایران،  توسط این روزنامه مصرف می‌شود. مدیریت مشارکتی و مشارکت دادن روزنامه‌نگاران در مالکیت از دیگر ویژگی‌های مثبتی است که در دیگر مطبوعات ایران مشاهده نمی‌شود.»

دکتر وحید عقیلی با بیان این مطلب که «کیفیت اتفاقی نیست»،  اظهار داشت: «در بازدیدی که از روزنامه داشتیم،  پویایی و تحرک را به میزان زیاد در تمام اعضای روزنامه شاهد بودیم که کمتر مشابه آن را در سایر روزنامه‌ها می‌توان مشاهده کرد.» به گفته وی،  میزان مطالب تولیدی در روزنامه همشهری به‌ویژه در حوزه‌های شهری،  اجتماعی و ادب و هنر نسبت به سایر روزنامه‌ها بیشتر است.

رئیس دانشکده ارتباطات واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: «اگر من بخواهم همشهری را در یک جمله توصیف کنم،  روزنامه همشهری را «همشهری» خیلی خوبی برای تهرانی‌ها و شهرستانی‌ها می‌دانم.»

با حضور این ۳ استاد برجسته علوم ارتباطات کشورمان، میزگردی در مورد «ادبیات ارتباطات در ایران» و نقش آموزش و پژوهش برگزار شد که مشروح گزارش این میزگرد به‌زودی منتشر می‌شود.

کد خبر 55474

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز