مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان داری سازمان جنگل‌ها گفت: ۹۱۰۰ کانون جمعیتی در کشور در معرض خطر سیل هستند بنابر این تدوین ضوابط و استاندارهای مدیریت سیل در سطح حوزه‌های آبخیز مشرف به کانون‌های سکونتی و توسعه اقدامات پیشگیرانه آبخیزداری و آبخوانداری در بالا دست در دستور کار معاونت آبخیزداری، مراتع و امور بیابان سازمان جنگل‌ها است.

سیلاب در خلخال

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، ابوالقاسم حسین پور گفت: سیل موضوع مهم کشور است و امروز به یک دغدغه مهم برای مردم، مقامات کشوری بویژه مقام معظم رهبری تبدیل شده است. 

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل‌ها افزود: رهبر معظم انقلاب در پی سیل سال گذشته که به برخی از زیر ساخت‌ها، تاسیسات و اماکن مسکونی استان‌ها خسارت وارد شد، خواستند که کارهای آبخیزداری، آبخوانداری و حفاظت از جنگل‌ها را در دستور جدی کار قرار گیرد.

وی خاطر نشان کرد: قانون جامع آبخیزداری توسط کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در دستور کار قرار دارد و موضوعات مربوط به سیل  مورد توجه جدی قانون قرار گرفته است.

  • هرجا اقدامات آبخیزداری انجام شده است، سیل پایین‌ترین خسارت را داشته است

به گفته حسین پور در سال گذشته ۱۳۸ مورد سیل بزرگ و کوچک در حوزه های آبخیز کشور اتفاق افتاده است و شواهد نشان می‌دهد که هرجا اقدامات آبخیزداری انجام شده است، سیل پایین‌ترین خسارت و تخریب را داشته است.

وی در ادامه گفت: با توجه به شرایط اقلیمی کشور و قرار گرفتن در کمربند خشک و نیمه خشک، اینکه شاهد وقوع سیل با شدت بیش از ۱۰۰ میلیمتر در یک روز در مناطقی از کشور باشیم  دور از انتظار نیست و باید با دقت و تامل بیشتری به بازگشت سیل و اقدامات آبخیزداری و آبخوانداری نگریسته شود.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل‌ها افزود: رویکرد جدید سازمان به مقوله سیل صرفاً تهدید و خطر سیل نیست بلکه سیل را فرصت مغتنمی برای اقلیم خشک و نیمه خشک کشور می‌داند.

وی افزود: اقدامات آبخیزداری سبب نفوذ باران و سیلاب به داخل زمین می‌شود و تقویت سفره‌های زیرزمینی، تغذیه آبخوان‌ها، چاه‌ها، چشمه‌ها، حفظ خاک و پوشش گیاهی را به همراه خواهد داشت.

  • با ذخیره‌سازی سیلاب‌ها، نیاز آبی کشور تضمین می‌شود

در ادامه این نشست مجازی دکتر جهانگیر پرهمت - استاد پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری کشور- درباره طرح اطلس سیل و کاربرد آن در مدیریت سیل گفت: در هیچ جای دنیا سیل به طور کامل قابل کنترل نیست اما می‌توان صدمات آن را کاهش داد و با ذخیره‌سازی تمامی این سیلاب‌ها، نیاز آبی را تضمین کرد.

وی افزود: اولین بار نقشه اطلس سیل در سال ۸۵ در قالب سیمای حوزه‌های آبخیز توسط پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری تهیه و در اختیار سازمان جنگل‌ها قرار گرفت.

این استاد پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری کشور در ادامه پیش‌بینی سیل، مهار و کاهش خسارت سیل و مدیریت آن را مورد نیاز اساسی دانست و دو روش را برای پیش‌بینی سیل ارائه کرد.

وی روش تعیینی با مدل‌سازی بارش‌ها و رواناب‌های حوضه و شیوه‌های  آماری در سطوح مختلف را از روش های کارآمد برای پیش‌بینی سیل معرفی کرد.

پرهمت با بیان اینکه سیل هم قابل پیش‌بینی است و هم می‌توان از شدت خسارت آن کاست خاطر نشان کرد: ایجاد سیل بند و بندهای کوچک و پخش سیلاب در مسیر وقوع آن می‌تواند در مدیریت کاهش خسارت و اثرات سیل اثرگذار باشد.

پرهمت تاکید کرد: برای مدیریت سیل نیازمند شناخت بیشتری هستیم و در اطلس سیل آنچه نیاز داریم این است که بدانیم سیل‌ها در کدام نواحی اتفاق می‌افتند، با چه شدتی ادامه پیدا می‌کنند و در کدام نواحی دارای گسترش بیشتری هستند.

این استاد پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری کشور درباره اطلاعات پایه مورد استفاده در این پژوهش گفت: برای این کاراز اطلاعات متعـددی از عوامل و پارامترهای مختلف سیل از جمله فراوانی وقوع سیل، خسارات، تلفات جانی و پهنه ای سیل‌گیـر، مراکـز مسـکونی و جمعیت در معرض سیل به همراه حجم آوردهای سیلابی سالانه و منحنی های شدت استفاده شده است.

کد خبر 554491

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha