رؤسای جمهور روسیه، فرانسه و آمریکا درخصوص تنش‌های قره‌باغ بیانیه مشترک صادر کرده و آتش‌بس و مذاکره بدون پیش‌شرط بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان را خواستار شدند.

قره باغ - درگیری ارمنستان - آذربایجان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، رؤسای جمهور روسیه، فرانسه و آمریکا روز پنجشنبه در بیانیه‌ای مشترک، از جمهوری آذربایجان و ارمنستان خواستند به تنش در منطقه قره‌باغ خاتمه داده و دو طرف را به اعلام آتش بس دعوت کردند.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه، «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه و «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در این بیانیه از طرفین درگیر درخواست کردند بدون پیش شرط وارد مذاکره شوند.

ساعاتی قبل از انتشار این بیانیه، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین گفت، پوتین در شورای امنیت روسیه، بحران قره‌باغ را به بحث گذاشته و درخصوص این بیانیه مشترک با آن‌ها صحبت کرده است.

پسکوف در پاسخ به سؤالی درباره حمایت ترکیه از آذربایجان در تنش‌های اخیر با ارمنستان و احتمال مشارکت نظامی ترکیه در این تقابل نظامی احتمالی میان باکو و ایروان گفت: «ما در این خصوص اظهارنظر نمی‌کنیم. ما معتقدیم که هرگونه اظهارنظری درباره احتمال حمایت نظامی از یکی از طرفین (ارمنستان و آذربایجان) ماهیت تحریک‌آمیز دارد و به افزایش تنش‌ها (در منطقه قره باغ) منجر می‌شود.

پیش از این، کاخ الیزه با صدور بیانیه‌ای ضمن متهم کردن ترکیه به اعزام مبارزان خارجی از غرب آسیا به قره‌باغ، گفت که در حال همکاری با روسیه برای رسیدن به توافق آتش‌بس بین آذربایجان و ارمنستان هستند.

دور جدید درگیری‌های مرزی جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه مورد مناقشه قره‌باغ از بامداد یکشنبه آغاز شد.

 جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان، دو جمهوری استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی از سال ۱۹۹۲ به دنبال تصرف منطقه قره‌باغ کوهستانی توسط ارمنستان و اعلام خودمختاری این منطقه وارد درگیری نظامی شدند و تلاش‌ها برای حل مناقشه قره‌باغ در قالب گروه میانجی مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا تاکنون بی‌نتیجه بوده است.

کد خبر 553819

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha