سه‌شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۹:۰۲
۰ نفر

کامران محمدی: سرانجام پس از یک سال و نیم حرکت آرام، آیین‌نامه اجرایی جایزه ۱۱۰ سکه‌ای جلال آل احمد نهایی شده و آن طور که دبیر علمی‌ این جایزه پرسروصدا می‌گوید، وزیر ارشاد هفته آینده آیین‌نامه را برای تصویب نهایی به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه می‌دهد.

این جایزه که قرار بود آذرماه سال‌ گذشته همزمان با سالگرد تولد جلال آل احمد برگزار شود، با پاسکاری وظایف میان بخش‌های مختلف مسئول، نه تنها برگزار نشد، بلکه حتی عملا هیچ اقدام مقدماتی مشخصی هم برای فراهم شدن شرایط انجام نگرفت.

هرچند که معاون فرهنگی وزارت ارشاد در توضیح علت این ماجرا گفت: «تاریخ برگزاری اولین دوره این جایزه را کسی مشخص نکرده و تنها در آیین نامه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی آمده است که در روز تولد این نویسنده برگزار شود.

اما مواردی مانند اینکه آثار دوره زمانی یک سال قبل حتماً باید مورد بررسی قرار می گرفت و جایزه لزوماً باید دوم آذر ۸۶ برگزار می شد، جزء مواردی نبود که ما بخواهیم درباره آن تصمیم گیری کنیم و اصلاً به حوزه اختیارات ما مربوط نبوده و نیست. ما نمی‌توانیم برای دیگران تعیین تکلیف کنیم.»

محسن پرویز ادامه می‌دهد: «متاسفانه درباره این جایزه سوءتفاهمی به وجود آمد و در چند رسانه هم مطرح شد و به یکباره گسترش پیدا کرد که من دلیل این کار را هم نمی‌دانم.

به هر حال لازم به توضیح است که معاونت فرهنگی ارشاد مسئول دبیرخانه جایزه جلال آل احمد است ولی قرار نیست ما همه کاره آن باشیم. »

گذشته‌ها به کنار

حالا به هر حال، صرف نظر از آنچه  تاکنون گذشته است، به نظر می‌رسد تصویب این آیین‌نامه که البته مربوط به یک سال پیش می‌شود و می‌توانست بسیار زودتر از ‌این‌ها انجام گیرد، این امید را زنده کرده است که آذر امسال نخستین دوره این جایزه برگزار شود.

دبیر جایزه درباره اقداماتی که تاکنون انجام گرفته می‌گوید: «بر اساس مصوبات روز دوشنبه هر کدام از اعضای هیأت علمی موظفند برای هر رشته ۳ نفر را به عنوان داور پیشنهاد دهند که در صورت تصویب تا هفته آینده، داوران نیز مشخص می‌شوند. البته نیاز است که وزیر ارشاد هم اسامی داوران را به تمام اعضای هیأت امنا اعلام و حکم آنها را امضا کند.»

منوچهر اکبری در گفت‌وگو با مهر ادامه می‌دهد: «آثاری جمع آوری و تهیه شده است اما هنوز نمی توان آماری از آنها ارائه کرد؛ ضمن اینکه هنوز مشخص نیست که آثار منتشره در سال 85 هم مورد ارزیابی قرار می گیرند یا نه اما بررسی آثار منتشر شده در سال 86 برای این جایزه، قطعی است.»

برگزاری جایزه جلال در ۲۳ آبان سال ۸۵ یعنی یک‌سال‌و‌نیم پیش در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد و مقرر شد که این جایزه هر سال در سالگرد تولد جلال، یعنی دوم آذر با جایزه‌ای معادل ۱۱۰ سکه در رشته‌های مختلف اهدا شود، اما خوشبین‌ترین‌ها نیز می‌دانستند که امکان ندارد نخستین دوره این جایزه بزرگ و گران، همان سال در فاصله ‌ای کمتر از ۱۰ روز برگزار شود.

با این حال، حتی بدبین‌ترین نفرات هم تصور می‌کردند حتما یک سال و ۱۰ روز بعد، یعنی آذر ۸۶ جایزه‌ای که در سطح شورای عالی انقلاب فرهنگی پایه‌ریزی شده است، برگزار می‌شود. اما نشد.

چهارم آذر سال گذشته منوچهر اکبری در شرایطی که همه منتظر برگزاری جایزه بودند به فارس خبر داد که اساسا هیچ اقدامی صورت نگرفته و امکان ندارد این جایزه امسال(سال ۸۶) برگزار شود.

از آن تاریخ، حدود ۷ ماه گذشته است و حرکت لاک‌پشتی اقدامات لازم برای این جایزه ادامه دارد. حرکتی که هنوز معلوم نیست تا ۵ ماه دیگر یعنی تولد جلال، به مقصد خواهد رسید یا خیر.

کد خبر 55318

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز