مدیر کل حفاظت محیط ‌زیست خراسان شمالی با اشاره به درخواست شماری از جوامع محلی برای اجرای راه در میاندشت جاجرم گفت: اجازه نمی‌دهیم اجرای پروژه راهسازی عرصه را بر یوزهای این منطقه تنگ کند.

یوزپلنگ

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، مهدی اله‌پور اظهار داشت: ساخت راه برای پاسخ به نیاز جوامع محلی باید با کمترین مخاطره برای گونه ارزشمند یوز ایرانی باشد. پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم، زیستگاه مولد یوزپلنگ ایران و بسیار مهم است. از این رو تامین امنیت این گونه جانوری در اولویت قرار دارد. یوز جانوری دشت‌زی و آرام است که برای ‌زیست و تاخت و تاز به قلمرو امن نیاز دارد. حال آن‌که توسعه شبکه‌های جاده‌ای فرصت جولان را از این گونه ارزشمند می‌گیرد. پیشنهاد ما برای پاسخ به درخواست مردم اجرای پروژه راهسازی در خارج از محدوده زیست یوزپلنگ است.

پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم به عنوان تنها زیستگاه مولد یوزپلنگ آسیایی، اکنون در میان جاده‌های ارتباطی گرفتار آمده و دوستداران محیط‌زیست نگران تنگ شدن عرصه بر این گونه زیبا بر اثر افزایش تردد خودروها هستند. وضعیت گونه کمیاب و در حال انقراض یوز آسیایی نگران‌کننده است و در حالی که فعالان محیط ‌زیست در ایران و جهان تلاش دارند از این گونه محافظت کنند، جوامع محلی بر اجرای پروژه راهسازی اصرار دارند. اکنون زیستگاه یوز آسیایی در میاندشت جاجرم از سه جهت غرب، شمال و جنوب در حصار جاده‌ها قرار گرفته است.

اداره کل حفاظت محیط ‌زیست خراسان شمالی تاکنون پروانه چرای سه هزار راس دام را در منطقه میاندشت جاجرم خریده تا با کاهش حضور دام، رفت و آمد چوپانان و مزاحمت سگ‌های گله برای یوزپلنگ‌ها کمتر و قلمرو این گونه ارزشمند جانوری توسعه یافته و امن‌تر شود. پناهگاه حیات وحش میاندشت در جاجرم ۸۵ هزار هکتار وسعت دارد و از امن‌ترین زیستگاه‌های یوز ایرانی محسوب می‌شود.

منطقه میاندشت جاجرم که سال ۱۳۵۲ زیر حفاظت قرار گرفته، پوشیده از دشت‌های وسیع با اقلیمی خشک، نیمه خشک و تراکم گیاهی نسبتا مطلوب است.

کد خبر 553166

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha