مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران به شالیکاران درباره استفاده از سم تقلبی اندوسلفان که بین کشاورزان به «پنبه سم» شهرت دارد، هشدار داد.

سموم کشاورزی

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، عبدالرحمان زاغی روز دوشنبه هفتم مهر گفت: واردات این سم به کشور از لحاظ تکنیکال و بالا بودن زمان ماندگاری آن در طبیعت از ۱۰ سال پیش ممنوع شد و به طور یقین سمی که اکنون عرضه می شود تاریخ مصرف گذشته است و فقط با هدف سودجویی به فروش می‌رسد. مصرف این سم به هیچ‌وجه برای از بین بردن آفت کرم ساقه‌خوار برنج توصیه نمی‌شود، اگرچه کارایی آن در از بین بردن همه آفات بسیار بالاست، اما عرضه این سم که اصلا از کانال رسمی و دولتی از یک دهه گذشته ممنوع شده است، فقط با هدف سودجویی عرضه می‌شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: تغییر برچسب و فروش آن سم به نام سم اندوسلفان نیز از دیگر روش‌های سودجویی است، فروشندگان مجاز سموم کشاورزی استان علاوه بر این که باید برای شناسایی و معرفی افراد سودجو که اقدام به عرضه این سم می‌کنند، همکاری لازم را داشته باشند، لازم است بهره‌برداران را از تقلبی بودن این سم مطلع کنند.

بررسی‌های نشان می‌دهد بی‌توجهی به زمان مناسب کشت دوم برنج در مازندران در کنار جدی نگرفتن توصیه‌های پیشگیرانه کارشناسان سبب طغیان آفت کرم ساقه‌خوار نسل سوم و چهارم در شالیزارهای استان شده است. طبق آمار رسمی جهاد کشاورزی مازندران امسال حدود ۱۱۰ هزار هکتار از زمین‌های شالیزاری استان زیر کشت رفته و امروز کشاورزان شاهد طغیان این آفت در شالیزارها هستند. آنها تاکنون تا ۶ مرحله از سم دیازینون استفاده کرده و به دلیل نتیجه نگرفتن به استفاده از پنبه سم روی آورده‌اند، غافل از اینکه سم اندوسلفان با تاریخ مصرف اصلا در بازار وجود ندارد و اگر باشد صد درصد تقلبی یا تاریخ گذشته است.

برنجکاری از مهم‌ترین فعالیت‌های کشاورزی در مازندران و منبع مهم درآمد شالیکاران استان است. مازندران با تولید بیش از یک میلیون تن برنج سفید، ۴۲ درصد نیاز کشور را تامین می‌کند.

کد خبر 552913

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha