مجموع نظرات: ۴
یکشنبه ۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۱
۰ نفر

«هر نوع ساخت‌وساز در بافت تاریخی شهر نیاز به استعلام از میراث فرهنگی استان ندارد» مصوبه‌ای است که برخی اعضای شورای شهر همدان مدتی پیش تصویب کردند و به راحتی می‌تواند ریشه تاریخ باقیمانده این شهر قدیمی را برای همیشه بخشکاند.

همدان

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، نمونه این ادعا هم ساخته شدن حجره‌ای در عرصه بقعه تیموری شاهزاده حسین همدان در کمتر از یک ماه گذشته است. اکنون حسین زندی، فعال میراث فرهنگی همدان در یادداشت «شورای شهر همدان، فرمانداری را دور می‌زند» با یادآوری مصوبات میراث فرهنگی و شورای عالی معماری و شهرسازی نسبت به اجرایی کردن این مصوبه هشدار داده است.

زندی در مطلب خود این‌طور آورده است: «به تازگی ۱۰ نفر از اعضای شورا شهر در صحن شورا طرحی را تصویب کردند که شهرداری‌ها برای ساخت‌وساز در بافت تاریخی شهری یعنی رینگ اول و دوم، از اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان استعلام نکند. به گفته فرماندار این مصوبه در کمیته انطباق رد شده اما اعضای شورای شهر بار دیگر با لطایف‌الحیل، تغییراتی در مصوبه انجام داده و به کمیته انطباق فرستاده‌اند و با فرستادن دوباره مصوبه گویا قصد دارند فرمانداری و کمیته انطباق را دور بزنند. حالا اعضای شورای شهر با تفکیک بافت تاریخی از رینگ اول و دوم تلاش دارند مصوبه را به کمیته انطباق تحمیل کنند درحالی‌که بافت تاریخی به‌هیچ‌وجه از رینگ اول و دوم یعنی ۵۰۰ هکتار موردبحث قابل‌تفکیک نیست.

این در حالی است که سعید شاهرخی، استاندار همدان در مصاحبه‌ای دراین‌باره گفته است: «شورای شهر موظف است در چهارچوب قوانین و مقررات عمل کند و هر مصوبه مغایر با قانون از سوی هیات انطباق رد می‌شود. بالاخره میراث فرهنگی ضوابطی دارد که شهرداری‌ها ملزم به رعایت آن‌ها هستند و هر دستگاه دولتی یا اشخاص حقیقی و حقوقی از این قوانین تخطی کنند، با آن‌ها برخورد خواهد شد» باید توجه داشت این مصوبه غیرقانونی آنچه را از آثار تاریخی در شهر همدان برجای‌مانده نابود خواهد کرد و تک بناهایی را که با چنگ و دندان از دستِ بیل‌های شهرداری و بسازبفروش‌ها در امان مانده بود از بین خواهد برد. بنابراین اعضای شورای شهر دانسته یا نادانسته ضربه مهلکی بر بافت تاریخی شهر همدان می‌زنند که قابل‌چشم‌پوشی نیست.

برخی اعضای شورای شهر می‌گویند این مصوبه برای حرایم آثار ثبت‌شده نیست و منظور ۵۰۰ هکتار هسته مرکزی شهر است. فراموش نکنیم همدان جز بازار، بافت یکپارچه ندارد و بیشتر تک بناها و آثار تاریخی در دل همین ۵۰۰ هکتار یعنی رینگ اول و دوم شهر جای گرفته است. بنابراین بافت تاریخی یادشده قابل‌تفکیک نیست و بر اساس مصوبات وزارت کشور و سازمان میراث فرهنگی باید برای هر ساخت‌وسازی در دل این ۵۰۰ هکتار استعلام و مجوز میراث فرهنگی ضمیمه شود. البته شورا با فرافکنی می‌گوید میراث از ساخت‌وساز در ۵۰۰ هکتار از بافت مسکونی همدان جلوگیری کرده درحالی‌که فضاهای عمومی مانند پارک‌ها، تپه مصلا، بازار، تپه چهل هکتاری هگمتانه، معابر را از این مساحت کم کنند کمتر از ۲۰۰ هکتار باقی می‌ماند که حدود پنج‌در صد از فضای شهری همدان را در برمی‌گیرد و زمانی که مسئولان همدان در دفاع از این مصوبه می‌گویند «ما به فکر مردم همدان هستیم» انگار پنج درصد شهروندان در شمار مردم قرار می‌گیرند و برای ۹۵ درصد دیگر نباید فکر کرد!

بهتر است در ادامه تعدادی از آئین‌نامه‌ها و مصوبات قانونی مطرح شوند تا اگر اعضای شورای شهر همدان تاکنون آن‌ها را نخوانده‌اند با موارد قانونی آشنا شوند: «در ماده ۱۰، ۱۱ و ۱۲ بند ۳ اساسنامه سازمان میراث فرهنگی که سال ۶۷ تصویب‌شده به این موضوع اشاره‌شده که اظهارنظر درباره کلیه عملیات‌های عمرانی، جامع و تفصیلی در رابطه با همه مناطق فرهنگی و تاریخی و موافقت نهایی درباره محوطه‌های تاریخی و فرهنگی ارزشمند و جلوگیری از تخریب آن‌ها بر عهده میراث فرهنگی است. در این بند به تعیین حریم آثار تاریخی و تهیه طرح‌های لازم برای حفاظت از آثار تاریخی اشاره‌شده است.»

سال ۸۱ آئین‌نامه‌ای در شورای امنیت کشور با عنوان «آئین‌نامه حفاظت از آثار تاریخی کشور» مصوب و به ریاست سازمان فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور، معاونت عمرانی وزارت کشور، شوراهای وزارت کشور، نمایندگان مجلس، قوه قضاییه و ریاست کمیسیون‌های ماده پنج ابلاغ شد. در ماده ۴ این آئین‌نامه ذکرشده که شورای عالی شهرسازی و معماری و کمیسیون‌های ماده ۵ باید کلیه نظرات سازمان میراث فرهنگی کشور را درباره ضوابط حفاظت آثار تاریخی و فرهنگی در تصمیمات شهری لحاظ کنند. ماده ۳ همین آئین‌نامه اشاره‌کرده شهرداری‌های سراسر کشور موظف هستند در هر مورد که راسا اقدام به انجام عملیات عمرانی می‌کنند یا مجوز آن را صادر می‌کنند و مکان عملیات به نحوی از انحا مشمول ضوابط حفاظتی اعلام‌شده از سوی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور است، بدوا نظر میراث فرهنگی را استعلام و بر اساس آن اقدام کنند. این یعنی قبل از تعیین ضوابط بافت تاریخی شهرهایی که نامشان ذکر خواهد شد، همچنین آئین‌نامه‌ای در راستای حفاظت از بافت تاریخی وجود داشت.

سال ۸۸ محدوده بافت تاریخی شهرهای همدان، ملایر، نهاوند و تویسرکان از طریق «حمید بقایی» رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به وزارت کشور اعلام و به‌تبع آن به استان‌ها ابلاغ شد و برای آن‌ها ضوابط حفاظتی تعیین و بایدها و نبایدهای آن مشخص شد. بر طبق این ضوابط مفهوم بافت تاریخی تشریح شده و اینکه در یک بافت تاریخی ارتفاع چه تأثیری دارد، اگر گذرها تعریض شود و کاربری‌هایی مغایر با کاربری‌های گذشته در نظر گرفته شود و با فضا تناسب نداشته باشد، چه اتفاقی می‌افتد و چه بلایی بر سر بافت تاریخی می‌آید و چه فاجعه‌ای برای منظر شهری رخ می‌دهد.

کد خبر 552622

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار همدان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha