آزادسازی زمین برای اجرای نخستین طرح ریلی خراسان شمالی در حد فاصل جوین - اسفراین، معطل موافقت اهالی سه روستای استان خراسان رضوی است و پیگیری‌ها در این باره هنوز به نتیجه نرسیده است.

راه‌آهن

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، مدیر کل دفتر فنی استانداری خراسان شمالی گفت: بخشی از کار آزادسازی زمین انجام شده اما باقی آن با مخالفت اهالی روستاهای زیرآباد، زورآباد و کمایستان در شهرستان جوین در خراسان رضوی بلاتکلیف مانده است. زمینی که باید تملک شود مربوط به سه روستاست و ۴۰ هکتار وسعت دارد. اهالی این روستاها مخالف عبور راه‌آهن از زمین‌های خود هستند و به هیچ شکل اجازه نقشه‌برداری نمی‌دهند. در این زمینه پیگیری انجام شده اما به نتیجه نرسیده‌ایم و در صورت تملک زمین، پیمانکار آماده است تا زیرسازی را در ۶ ماه تکمیل کند.

جواد زارعی گفت: برای اجرای پروژه ریلی جوین - اسفراین در سفر رئیس جمهوری به استان ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار مصوب و مقرر شد این پروژه تا سال ۱۴۰۰ تکمیل شود. اجرای پروژه طولانی شده و از برنامه زمان‌بندی عقب افتاده است، با توجه به مشکلات پیش رو، حتی در صورت تامین اعتبار، این امر در موعد مقرر محقق نمی‌شود. قطعه اول راه‌آهن جوین - اسفراین به طول ۲۷ کیلومتر، ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و زیرسازی این قطعه تمام شده و در مرحله اجرای گالری و دیوار ضامن در کیلومتر ۱۵ تا ۱۶ است. قطعه دوم هم به طول ۳۱ کیلومتر، ۳۸ درصد پیشرفت دارد و ۱۰ کیلومتر انتهایی مسیر مشکل آزادسازی زمین را دارد.

مدیر کل دفتر فنی استانداری خراسان شمالی اظهار داشت: قرار بوده ۱۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار از منابع صندوق توسعه ملی و ۵۰۰ میلیارد ریال هم از محل تملک دارایی‌های سال‌های ۹۸ و ۹۹ به این پروژه اختصاص یابد که متاسفانه تاکنون تنها ۷۴ میلیارد ریال اعتبار به صورت اوراق با سررسید ۱۴۰۱ پرداخت شده است. اجرای این طرح ریلی مصوبه سفر رئیس جمهوری است و تاکنون ۷۰ میلیارد ریال برای آن تخصیص پیدا کرده است.

با بهره‌برداری از پروژه آنتنی راه‌آهن اسفراین - جوین، استان خراسان شمالی از طریق شهرستان اسفراین به شبکه ریلی کشور متصل می‌شود.

شهرستان ۱۲۰ هزار نفری اسفراین در ۶۰ کیلومتری جنوب بجنورد قرار دارد.

کد خبر 552596

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha