پارک ملی گلستان با مساحتی بیش از ۹۰۰ کیلومتر مربع و میزبانی از ۳۰۲ گونه مختلف جانوری و هزار و ۳۵۰ گیاه در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده، اما علاوه بر مخاطرات ناشی از حضور و تردد انسان در سال‌های اخیر، با دست‌اندازی غیرطبیعی و ساخت و ساز بی رویه هم مواجه است.

ویلا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، آب و هوای مطلوب این زیستگاه در کنار منع ورود افراد، فرصت دست اندازی به پارک ملی گلستان را برای سودجویان فراهم کرده که نتیجه آن ساخت و ساز در گوشه و کنار این پهنه سبز است، به گونه‌ای که پیکر لاغر و صدمه دیده جنگل هر روز زخمی بزرگ تر و عمیق‌تر را تجربه می کند.

این در حالیست که طی سال های اخیر مطالعه احداث جاده جدید در مجاورت پارک ملی گلستان برای جایگزین کردن محور کنونی مشهد - بجنورد - گرگان آغاز شده تا دسترسی انسان و تخریب جنگل را سخت کند، اما نه تنها خبر چندانی از آن در دست نیست، بلکه وضعیت ناپایدار کنونی هم با مخاطرات بیشتری روبروست.

پیشروی ساخت و ساز در ارتفاعات روستای تنگراه به آسانی قابل دیدن است و فعالیت بی وقفه کارگران و ماشین آلات برای ساخت ویلا، صدای روستاییان حاشیه پارک ملی گلستان را هم درآورده است.

برخی از روستاییان با انتقاد از این رویه گفتند: جوانان ما برای ساخت یک خانه با موانع زیادی از جمله قرار داشتن زمین در خارج بافت و دشواری فراوان برای دریافت پروانه و امتیاز آب و برق و گاز مواجهند، اما گویا این قوانین برای همه یکسان نیست.

یک پیرمرد ساکن روستای تنگراه گفت: ویلاهای ثروتمندان چنان با سرعت و بدون منع قانونی ساخته می‌شود که گویی آن ها سال ها در این منطقه زندگی کرده و حق هر گونه دست اندازی به طبیعت را دارند.

یکی از نمونه های مشهود رشد ویلاسازی در پارک ملی گلستان، ساخت مجموعه شهرک افرا در کنار درختان جنگلی است که موجب حیرت ساکنان روستاهای اطراف و علاقه مندان به محیط زیست شده است.

در همین ارتباط رئیس دادگستری گلستان طی دستور ویژه‌ به دادستان گالیکش خواستار بررسی ساخت شهرک ویلایی "افرا" و ساخت و سازهای مربوط به این شهرک در کنار پارک ملی گلستان شد.

به اعتقاد هادی هاشمیان؛ ایجاد شهرک ویلایی در حاشیه پارک ملی گلستان که به عنوان ذخیره‌گاه زیست کره در یونسکو ثبت شده، پذیرفتنی نیست و با متخلفان برخورد قانونی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس اعلام محیط زیست بخشی از زمین‌های این شهرک ویلایی ۳۷ هزار مترمربعی در محدوده پارک ملی گلستان قرار دارد.

وی اظهار کرد: دادستان گالیکش ماموریت دارد با همکاری محیط زیست، اداره منابع طبیعی، امور آب و بنیاد مسکن، مساحت این شهرک و میزانی که در محدوده منابع طبیعی و محیط زیست و حریم رودخانه قرار دارند را مشخص کند.

رئیس کل دادگستری گلستان گفت: همچنین دادستانی موظف است نحوه الحاق زمین‌های این شهرک به بافت روستای تنگراه و ساخت و سازهای این منطقه را بررسی و برای متخلفان پرونده تشکیل دهد.

پارک ملی گلستان به عنوان یکی از ذخیره‌گاه‌های زیست کره ثبت شده در میراث جهانی، ۱۳۵۰ گونه گیاهی و ۳۰۲ گونه جانوری از جمله نیمی از گونه‌های پستانداران ایران را در حدود ۹۰۰ کیلومتر مربع گستره جای داده است.

پارک ملی گلستان از بهترین زیستگاه‌های پستانداران بزرگی چون پلنگ، خرس قهوه‌ای، گرگ، وشق، مرال، شوکا، گوسفند، بز وحشی، آهوی ایرانی و گراز است و به ویژه به خاطر جمعیت فراوان قوچ و میش اوریال معروف است.

گلستان در سال ۱۳۵۴ نخستین پارک ملی ایران شد که در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان یکی از ۵۰ ذخیره‌گاه زیست محیطی کره زمین به ثبت رسیده است.

بیشتر گستره پارک در استان گلستان، حدود ۳۴ درصد آن در استان خراسان شمالی و بخش ناچیزی نیز در سرزمین استان سمنان قرار دارد.

کد خبر 552560

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha