بورس تهران امروز یک‌شنبه ششم مهرماه صحنه جدال معامله‌گرانی است که سعی دارند با آمار و عملکرد برخی غول‌ها صف‌های خرید را تقویت کنند در مقابل کسانی که حس می‌کنند ظرفیت بورس اشباع شده و باید از بازار کوچ کرد.

بورس

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اقتصادنیوز، بورس تهران هفته را کم نوسان و کم‌رمق آغاز کرد. شاخص کل تنها ۰.۲۵ درصد رشد کرد و شاخص کل هم‌وزن ۰.۲۲ درصد کاهش یافت. بازار بورس بازهم با خروج پول حقیقی همراه بود، رقم تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی روز شنبه ۷۰۲ میلیارد تومان بود. در شرایطی که بازار از ۲۰ مردادماه تا به امروز ۲۶ درصد از ارزش خود را از دست‌ داده است، تحلیل‌گران با مفروضات متفاوت پیش‌بینی‌های متفاوتی برای بازار ارائه می‌دهند. سؤال این است که در میان تأثیر عوامل متعدد اقتصادی و سیاسی بر بازار، بورس به کدام سمت‌وسو می‌رود؟

  • چوب مداخله لای چرخ بازار

تحلیل‌گران بدبین بازار معتقدند مداخلات سیاست‌گذاران تنها موجب طولانی‌تر شدن روند تعدیل قیمت‌ها در بازار می‌شود. تصمیماتی چون ممنوعیت معاملات الگوریتمی، حذف سفارش حقوقی‌ها و ممنوعیت فروش سهم‌های خریداری‌شده در همان روز، مثال‌هایی از مداخلات در بازار است. این تحلیل‌گران معتقدند سیاست‌گذاران نباید مانع نوسانات طبیعی بازار شوند، باید عرضه و تقاضا قیمت‌ها را تعیین کنند و هرگونه مداخله در بازار نمی‌تواند در بلندمدت تأثیرگذار باشد.

  • وضعیت بنیادی بازار

تحلیل‌گران خوش‌بین معتقدند که بامنظور کردن اثر تورم بر فروش شرکت‌ها ارزندگی سهم‌های بازار بیشتر می‌شود و بخش بزرگی از نمادها باید به روند صعودی تغییر مسیر دهند. انتشار گزارش‌های ماهانه و ۶ ماهه نیز گفته‌ی این تحلیل‌گران را تقویت می‌کند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از شرکت‌ها با جهش درآمدی مواجه بوده‌اند. برای مثال گزارش ماهانه شرکت فولاد مبارکه اصفهان نشان می‌دهد که در شهریور ۱۳۹۹ موفق به شکستن رکورد فروش شده و به رقم ۵ هزار و ۵۱۰ میلیارد تومان بالغ شده است که نسبت به ماه گذشته ۲۸ درصد رشد کرده است. میزان فروش شرکت ملی صنایع مس ایران (فملی) هم در شهریورماه افزایش ۴۷.۵۵ درصدی داشته است.

این گروه از تحلیل‌گران معتقدند بامنظور کردن اثر افزایش نرخ دلار در درآمد شرکت‌های صادرات محور، سودآوری این شرکت‌ها و ارزندگی سهام آن‌ها نیز افزایش‌یافته است. دلار در بازار آزاد در کانال ۲۸ هزار تومان و دلار نیمایی در رقم ۲۳ هزار و ۵۵۰ تومان قرار دارد. درنتیجه این گروه روند بازار در روزهای آتی را صعودی پیش‌بینی می‌کنند.

  • مسئله انتظارات

گروهی از تحلیل‌گران معتقدند که اعتماد به بازار مخدوش شده است و بازسازی آن زمان بیشتری نیاز دارد. به همین دلیل روند خروج از بازار ادامه دارد و بورس همچنان در مسیر تعدیل و اصلاح است؛ اما در مقابل، عده‌ای دیگر معتقدند قیمت‌های بازار همچنان جذابیت دارد و با توجه به خبر افزایش درآمدهای ارزی دولت و تغییر روند بازارهای موازی، انتظارات سهام‌داران تغییر می‌کند و تغییر انتظارات بازار را کم‌کم به سمت بالا تغییر مسیر می‌دهد.

  • پیش‌بینی حرکت بورس از آمارهای دیروز

صف فروش در بازار دیروز ۵ هزار ۸۰۰ میلیارد تومان و ارزش معاملات خرد هم در حدود ۸ هزار ۲۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است. رقم ارزش معاملات در مقایسه با متوسط هفته‌های گذشته عدد پایین‌تری است و از این نظر یک سیگنال منفی به‌حساب می‌آید. نکته دیگر حرکت شاخص کل در معاملات دیروز بود شاخص به‌محض بازگشایی حدود ۲۴ هزار واحد بالا رفت اما بلافاصله با فشار فروش روبرو شد و نمودار خیز برداشته شده فرود نرمی یک‌ میلیون و ۶۳۴ هزار واحدی داشت. این رفتار نشان می‌دهد برخی به‌محض مثبت شدن بازار به دنبال فروش سهام هستند حال یا با هدف خروج سرمایه یا به دلیل عادت به سودهای قبلی. دوقطبی مثبت و منفی هم در بسیاری از صنایع دغدغه‌ها تحلیل‌گران درباره پایداری صعود در امروز و روزهای آتی است. در کنار این بورسی‌ها باور به سنت یک‌شنبه‌های ریزشی در بازار سهام‌ دارند اما از طرف دیگر اخبار که درباره عملکردها آمده آنان را دل‌خوش به سبزپوشی بورس در امروز کرده است.

کد خبر 552516

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha