اداره کل هنرهای نمایشی در نیمه اول امسال ۲۱۶ پروانه اجرای نمایش صادر کرده که البته به طور رسمی اعلام نشده چه تعداد از این‌ها متعلق به اجرا در همین مدت و چه تعداد مربوط به نیمه دوم سال است.

«جابه‌جایی تئاترشهر، یک سانتی‌متر نزدیک‌تر»

به گزارش همشهری آنلاین، روابط‌عمومی اداره‌کل هنرهای نمایشی آمار تفکیکی پروانه‌های صادر شده از سوی شورای ارزشیابی و نظارت اداره‌کل هنرهای نمایشی را برای اجرای نمایش در سطح شهر تهران در شش ماهه اول سال ۱۳۹۹ منتشر کرد.

در این مدت مجوزها با هفت عنوان «تماشاخانه‌های خصوصی»، «تماشاخانه‌های دولتی»، «نمایش‌های کمدی شبانه»، «نمایش‌های مخصوص بانوان»، «نمایش‌هایی برای کودکان و نوجوانان»، «نمایشنامه‌خوانی» و «جُنگ و استندآپ کمدی» صادر شده که بیشترین مجوز مربوط به تماشخانه‌های خصوصی و کمترین تعداد برای نمایش‌های مخصوص بانوان است.  

جمع کل پروانه‌های صادرشده در شش ماهه امسال از سوی شورای ارزشیابی و نظارت اداره‌کل هنرهای نمایشی ۲۱۶ عنوان است که به تفکیک عبارت است از، ۷۰ پروانه برای اجرای نمایش در «تماشاخانه‌های خصوصی»، ۱۸ پروانه برای اجرا در «تماشاخانه‌های دولتی»، ۵۰ پروانه برای اجرای «نمایش‌های کمدی شبانه»، ۶ پروانه اجرا برای «نمایش‌های مخصوص بانوان»، ۱۸ پروانه برای «نمایش‌های کودکان و نوجوانان»، ۴۵ پروانه برای «نمایشنامه‌خوانی» و ۹ پروانه برای اجرای «جُنگ و استندآپ کمدی».

تفکیک موضوعی ۲۱۶ پروانه صادرشده از سوی شورای ارزشیابی و نظارت اداره‌کل هنرهای نمایشی نیز چنین است: نمایش‌هایی با موضوع طنز ۵۰ عنوان، نمایش‌های اجتماعی و ملودرام ۱۳۸ عنوان، آثاری با مضمون دفاع مقدس ۸ عنوان و آثار آموزشی و سرگرم‌کننده ۲۰ عنوان. همچنین در طول نیمه اول سال ۱۳۹۹ و متاثر از شرایط شیوع ویروس کرونا، ۴۳ جشنواره برای برگزاری در فضای مجازی از شورای ارزشیابی و نظارت اداره‌کل هنرهای نمایشی پروانه گرفتند.

انتشار این آمار اگرچه در ادامه روند شفاف‌سازی اقدامی خوب است، اما در این گزارش آماری به اینکه هر کدام از این مجوزها برای اجرا در چه بازه زمانی صادر شده‌اند اشاره نشده است و شاید بد نبود همانند سینما نام دریافت‌کنندگان مجوز هم اعلام می‌شد تا مشخص‌ می‌شد در ماه‌های پیش روکدام کارگردان‌ها نمایشی را روی صحنه خواهند برد. همچنین متقاضی زیاد برای نمایش‌های کمدی شبانه نیز در جای خود جالب توجه است که ۵۰ پروانه برای آن‌ها صادر شده است.  

اما نکته قابل تامل در این گزارش صدور مجوز برای برگزاری ۴۳ جشنواره در فضای مجازی در نیمه اول امسال است که خروجی و نتیجه مدونی از این جشنواره‌ها در دست نیست و بیشتر به نظر می‌رسد آزمون و خطایی بود که مشخص نیست آیا ادامه پیدا می‌کند یا خیر!؟

کد خبر 551755

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha