هویت تاریخی و فرهنگی گنبدکاووس به همراه منابع طبیعی و خدادادی آن بهترین ظرفیت‌ برای توسعه گردشگری و ایجاد اشتغال پایدار این شهرستان مرزی با تنوع اقوام است.

گنبد کاووس

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، باهدف تقویت صنعت توریسم در استان هیاتی از فعالان حوزه گردشگری ایتالیا با دعوت نماینده وزارت امور خارجه در گلستان وارد استان شده و با شهرداران و اعضای شورای اسلامی برخی شهرها در خصوص توسعه صنعت توریسم به‌ویژه توریسم مسئولانه گفتگو کردند.

استفانو دسانتز، رئیس شرکت گردشگری آتلانتیده ایتالیا روز سه‌شنبه در نشست با شهردار و اعضای شورای شهر و شماری از مسئولان فرهنگی گنبدکاووس گفت: اتحادیه اروپا فراتر از دولت‌ها عمل می‌کند و تلاش دارد همکاری‌ها بین دولت‌ها را ارتقا دهد که نمونه آن فعالیت مشترک مؤسسات مردم‌نهاد ایران و ایتالیا باهدف تقویت شناخت ۲ کشور از تمدن و هویت همدیگر است.

وی ادامه داد: همکاری میان کلان‌شهرها در دنیا کمرنگ شده و جای خود را به همکاری شهرهای کوچک‌تر با نگاه خلاقانه برای تقویت صنعت توریسم داده که مهم‌ترین ارگان کمک‌کننده در این امر شهرداری‌ها به‌عنوان پل ارتباطی میان دولت و شهروندان هستند. تحقق و پیاده‌سازی «توریسم مسئولانه» به‌عنوان یک ایده جدید و فرصتی خوب برای معرفی هویت تاریخی شهرها و تقویت فعالیت‌های اقتصادی در حوزه گردشگری از مهم‌ترین اهداف این هیات در سفر به استان گلستان است.

منصور طعنه گنبدی، شهردار گنبدکاووس نیز در این جلسه با برشمردن مزیت‌های فراوان این شهرستان گفت: قومیت‌های مختلف با دوستی و مسالمت در گنبدکاووس زندگی می‌کنند و صنایع‌دستی آن مانند فرش، زیورآلات و روسری ترکمن برند منطقه است. برج قابوس به‌عنوان بلندترین برج آجری جهان، آستان مقدس امامزاده یحیی بن زید (ع)، وجود سه تالاب آلاگل، آلماگل و آجی گل، گمرگ و بازارچه مرزی، میدان سوارکاری، شهر باستانی جرجان و دشت‌های زیبای مناطق شمالی از مهم‌ترین آثار و مکان‌های تاریخی، تفریحی و گردشگری گنبدکاووس است که معرفی صحیح این آثار در جذب گردشگران و مسافران بسیار مؤثر است.

گنبد قابوس به‌عنوان بلندترین برج آجری جهان و مقبره قابوس بن وشمگیر بنایی بازمانده از سده چهارم هجری، دهم تیر سال ۱۳۹۱ در فهرست آثار یونسکو به ثبت جهانی رسید. وجود سه پهنه آبی طبیعی آلاگل، آلماگل و آجی گل با عمیق تقریبی ۲ تا ۴ متر در جوار مرزهای ایران و ترکمنستان در بخش مرری داشلی برون گنبدکاووس یک موهبت الهی به شمار می‌رود. تالاب آلاگل حدود ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار، تالاب آلماگل حدود ۳۰۰ هکتار و تالاب آجی گل حدود ۲۵۰ هکتار وسعت دارند.

شهر باستانی جرجان که بر اساس کشفیات باستان‌شناسی، صنعت شیشه و سفالگری با مردم آن عجین بوده واقع در سه کیلومتری غرب مرکز شهرستان ۳۵۰ هزارنفری گنبدکاووس و در جوار مرقد مطهر یحیی بن زید (ع)، یکی از شهرهای مهم قرون اولیه اسلامی به‌حساب می‌آید. بیش از صدها محوطه و تپه باستانی در گنبدکاووس وجود دارد که تنها بخش اندکی از آن‌ها شناسایی شده است.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان، گنبدکاووس یکی از گزینه‌های شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی کشور برای ثبت جهانی است و برای تحقق این موضوع باید حدود ۲۰ اقدام زیرساختی ازجمله ایجاد المان‌های مرتبط بافرش در این شهر اقدام شود.

کد خبر 551453

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha