در دومین روز هفته، شاخص کل بورس نسبت به روز گذشته ۲.۸ درصد ریزش کرد. شاخص کل هم‌وزن نیز ۱.۳ درصد افت کرد. در مجموع همه شاخص ها در بورس امروز منفی بودند.

بازار بورس تهران

به گزارش اقتصادنیوز در معاملات بورس امروز شاخص در همان دقایق ابتدایی روند را نزولی شروع کرد و از رقم یک میلیون و ۶۸۸ هزار در ساعت ۹ صبح، به رقم یک میلیون و ۶۵۷ هزار در ساعت ۱۱ رسید و در نهایت در پایان معاملات روز یکشنبه با کاهش ۲.۸ درصدی نسبت به روز گذشته در محدوده‌ی یک میلیون و ۶۵۲ هزار ایستاد.

شاخص کل هم وزن نیز با افت ۵ هزار و ۶۰۰ واحدی نسبت به روز گذشته ۱.۳ درصد ریزش کرد. شاخص کل و شاخص کل هم‌وزن برای دومین روز پیاپی نزول کردند. در حالتی که هر دو شاخص باهم نزول می‌کنند می‌توان نتیجه گرفت که کل بازار با کاهش قیمت مواجه شده است. اگر این هم‌جهتی نزولی برای چندین روز متوالی اتفاق بیفتد به این معنی است که بازار به سمت رکود پیش می‌رود.

امروز همچنین شاخص قیمت وزنی-ارزشی نیز ۲.۷۸ درصد نزول کرد، شاخص قیمت وزنی-ارزشی نشان‌دهنده‌ میانگین افزایش یا کاهش قیمت سهام در بازار است و مقدار سود نقدی پرداختی به سهامداران (DPS) را نشان نمی‌دهد.

  • سه خبر مهم بورس امروز

در معاملات امروز، سه خبر مهم بر تحولات بازار تاثیرگذار بود. در اولین خبر اعلام شد که امشب آخرین مهلت پذیره‌نویسی صندوق پالایشی یکم است. متقاضیان خرید این صندوق می‌توانند تا ساعت ۲۴ یکشنبه ٣٠ شهریور، به صورت حضوری و غیرحضوری از طریق بانک‌ها نسبت به خرید این صندوق اقدام کنند. همچنین افرادی که دارای کد معاملاتی هستند می‌توانند به صورت غیرحضوری از طریق سامانه معاملاتی کارگزاری خود نسبت به ثبت سفارش خرید اقدام کنند. پذیره‌نویسی پالایشی یکم به عنوان دومین ETF دولت از پنجم شهریور آغاز شده است و قرار بود تا ۱۹ شهریورماه ادامه داشته باشد، اما یک بار تا تاریخ ۲۶ شهریور و یک بار هم تا تاریخ ۳۰ شهریورماه تمدید شد.

در دومین خبر دفتر توسعه صنایع پتروشیمی نرخ پایه محصولات پتروشیمی خود را اعلام کرد. این دفتر خبرداد نرخ پایه محصولات پتروشیمی ۲۱۳ هزار و ۱۹۱ ریال خواهد بود.

خبر سوم  نیز به تحولات دیپلماتیک و چالش‌های حوزه سیاست خارجی مرتبط بود. طبق خبر اعلام شده، اتحادیه اروپا درباره ادعای آمریکا در زمینه مکانیزم ماشه و بازگرداندن تحریم‌ها واکنش منفی از خود نشان داد. جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این باره تاکید کرد: آمریکا طرف برجام نیست و قادر به بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل به موجب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت نیست. در نتیجه، تعهدات مربوط به رفع تحریم‌ها علیه ایران طبق مفاد برجام، کماکان پابرجا هستند. با وجود انتشار این خبر، بازار واکنش مثبتی به آن نشان نداد و به نظر می‌رسد اخبار سیاسی مثبت تاثیری بر روند بازار ندارد. این سه خبر مورد توجه ویژه فعالان بورس قرار گرفت.

  • صف فروش ۸۰ درصدی در بورس روز یک‌شنبه

نزدیک به ۸۰ درصد نمادها در پایان بازار صف فروش داشتند که ارزش این صفوف ۹ هزار میلیارد تومان بود. ارزش معاملات خرد امروز بازار، ۹۸۵۸ میلیارد تومان بود و بازار شاهد ورود ۶۹۷ میلیارد تومانی پول حقوقی بود که معنی دیگر خروج پول حقیقی‌ها به همین میزان است. امروز از مجموع کل معاملات، ۸ هزار و ۵۱۵ میلیارد تومان خرید توسط حقیقی‌ها انجام شد که ۷۹ درصد کل معاملات را شامل ‌شد، ۹ هزار و ۲۱۲ میلیارد تومان فروش توسط حقیقی‌ها معادل ۸۶ درصد انجام شد. همچنین ۲هزار و ۲۲۹ میلیارد تومان خرید توسط حقوقی‌ها معادل ۲۱ درصد کل معاملات و هزار و ۵۳۲ میلیارد تومان فروش توسط حقوقی‌ها معادل ۱۴ درصد انجام شد.

  • بیشترین حجم معاملات و بیشترین ارزش معاملات

بیشترین حجم معاملات امروز متعلق به وبصادر (بانک صادرات ایران) بود که بیش از یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون سهم این نماد در بازار مبادله شد. پس از وبصادر، پترول (گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان)، شپنا (پالایش نفت اصفهان)، خودرو (ایران خودرو) و وتجارت (بانک تجارت) بیشترین حجم مبادله را داشتند.

بیشترین ارزش معاملات امروز را شپنا (پالایش نفت اصفهان) با هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان داشت، پس از آن شبندر (پالایش نفت بندرعباس)، پترول (گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان)، وبصادر (بانک صادرات ایران) و دی (بانک دی) بیشترین ارزش معاملات را داشتند.

  • بزرگان بازار هم منفی خوردند

بیشترین تاثیر در شاخص را فولاد (فولاد مبارکه اصفهان)، فارس(صنایع پتروشیمی خایج فارس) و فملی(ملی صنایع مس ایران) داشتند که همگی با افت قیمت همراه بودند. فولاد شاخص را ۴۳۴۳.۴۴ واحد، فارس ۴۲۴۳.۹۲ واحد و فملی شاخص را ۴۲۱۴.۵۹ واحد کاهش داند.

این اتفاق نشان داد بر خلاف انتظار خوش‌بینان، نمادهای شاخص‌ساز نیز مانند سهم‌های کوچک بازار با افت قیمت همراه بودند. افت قیمت هر سه نماد بزرگ بازار بیشتر از درصد افت شاخص کل بازار بود. فولاد ۳.۶ درصد، فارس ۳.۴ درصد و فملی ۴.۲ درصد نزول کردند. به نظر می‌رسد شاخص‌سازها همواره در هر مثبتی بازدهی بالاتر و در هر منفی ریزش بیشتری دارند.

کد خبر 550882

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بورس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • وحید IR ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
    12 0
    ای یکی اینو بخونه و به اون بالای ها که شب به دغدغه نون شب میخوابن برسونه. همون های که تصمیمات عجیب برای بورس میگیرند. آخه آدم های عاقل یهو هم پالایشی و هم عرضه اولیه سنگین. بازار تازه جوون گرفته شما هم یه بار میذارید رو پشتش خودتونم سوار میشید خوب معلومه کم نیاره. یکم فکر کنید. همینه وقتی یکی سیر باشه میگه گرسنه ها دیوونه هستند. حواستون باشه شما هم یه روز این روز ها رو داشتید قول هم دادید برای ملت و مستضعفین کار کنید یهو نشید خاوری که همش این دنیا نیست. یه شبای هم نون و نمک بخورید تا باد نکنید و رو زمین بخوابید که حواستون جم بشه یکم بتوانید فکرم بکنید
  • IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۱
    3 2
    نظرم اینه که دیگه بورس مرد وفاتحه بخونید
  • IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۱
    9 2
    همه بدبختی ما از مسئولین بی لیاقت وطماع هست ودیگر هیچ...