استاندار خوزستان گفت: انتظار داریم دستگاه‌های دولتی از جمله سازمان برنامه و بودجه ۵۰ میلیون یورو مصوب برای پروژه فاضلاب اهواز را هنگام تبدیل یورو به ریال به نرخ روز محاسبه کنند و طوری نباشد که موجب بدبینی مردم شود.

غلامرضا شریعتی

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، غلامرضا شریعتی یکشنبه ۳۰ شهریور در مانور لایروبی و رفع انسداد شبکه فاضلاب اهواز و کوت عبداله مرکز شهرستان کارون بیان کرد: با تبدیل ریالی این مبلغ بر اساس سال ۹۷ که مصوب شد، مبلغی کمتر از ۶ هزار میلیارد ریال می‌شود در حالی که با احتساب قیمت یورو در امسال حدود ۱۲ هزار میلیارد ریال خواهد شد. با اهتمام دولت و اجازه رهبر معظم انقلاب امسال ۵۰ میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی برای اصلاح شبکه فاضلاب اهواز اختصاص می‌یابد.

وی افزود: سازمان برنامه و بودجه تاکنون در این زمینه حمایت کرده و از این پس هم حمایت خواهد کرد. مسئولان آبفای اهواز و خوزستان در هزینه کردن این اعتبار باید نهایت ریزبینی را به خرج دهند تا شاهد بالاترین اثرگذاری باشیم. سیستم دفع فاضلاب در اهواز به دلیل مسطح بودن زمین پرهزینه و نیازمند ایستگاه پمپاژ است. با اختصاص مجموع ۱۴۰ میلیون یورو حدود یک سوم مشکل سیستم دفع فاضلاب اهواز حل خواهد شد. مسئولان شرکت آبفا برنامه‌ریزی مناسب پیشگیرانه برای آمادگی در شرایط احتمال انسداد خطوط فاضلاب در پیش گرفته‌اند و با آمادگی کامل به استقبال پاییز و زمستان خواهیم رفت.

شریعتی با اشاره به تجربه آبگرفتگی گسترده آذر پارسال ناشی از بارش شدید در اهواز گفت: لایروبی و رفع انسداد شبکه فاضلاب اهواز و کارون سبب می‌شود آمادگی در برابر بارش‌های سیل‌آسا افزایش یابد. آذر پارسال در حدود ۲ ساعت ۹۸ میلیمتر بارش باران داشتیم و سیستم دفع فاضلاب جوابگوی دفع این حجم از آب سطحی نبود. رفع مشکل سیستم دفع فاضلاب اهواز نیازمند حداقل ۵۰۰ میلیون یورو است که این رقم با احتساب قیمت ارز سال ۹۷ معادل ۴۰ هزار میلیارد ریال برآورد شده است. ۴۰ میلیون یورو هم از طریق فاینانس برای احداث تصفیه‌خانه غرب اهواز در نظر گرفته شده و در صورت فراهم بودن شرایط سال بعد ۵۰ میلیون یورو دیگر از محل صندوق توسعه ملی برای اصلاح شبکه فاضلاب اهواز تخصیص می‌یابد.

مانور لایروبی و رفع انسداد فاضلاب اهواز و کوت عبداله در ۸۰ نقطه اهواز با همکاری استان‌های معین نظیر قزوین، چهارمحال و بختیاری، لرستان و فارس برگزار می‌شود. اهواز سیستم جامع دفع آب‌های سطحی ندارد و سیستم دفع فاضلاب آن نیز جوابگوی دفع روان‌آب‌ها نیست.

کد خبر 550799

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha