شنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۴
۰ نفر

حکایت صف‌های طولانی برای تهیه گاز مایع در زمانه کرونا تازه نیست و نزدیک دو ماه است مردم در جای جای خراسان رضوی از این وضعیت گلایه دارند.

گاز

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، حدود دو ماه است که مردم خراسان رضوی برای دریافت گاز مایع مشکلاتی دارند و در روزهای کرونایی در صف‌های طولانی می‌ایستند که بیشتر اوقات دست خالی به خانه برمی‌گردند و گویا کسی هم پاسخگو نیست و مسئولان توپ را در زمین هم پاسکاری می‌کنند.

این روزها گویا اوضاع از روزهای قبل بدتر شده و کسی هم پاسخگو نیست و باعث ایجاد صف‌های طولانی در این روزهای کرونایی شده است. کسانی که در صف‌های گاز مایع می‌ایستند گلایه‌های بسیار دارند، برخی دلیل این موضوع را نداشتن برنامه از سوی مدیران و گروهی نیز بی‌توجهی آنها اعلام می‌کنند.

برخی از مردم پس از ساعت‌ها انتظار در صف طولانی با کپسول خالی به خانه برمی‌گردند، این در حالی است که برای بسیاری از افراد تهیه گاز مایع یکی از ضرورت‌های زندگی آنهاست، همچنین بعضی از اصناف نیاز مبرمی به گاز مایع دارند.

مردم از وضعیتی که دولت در نحوه توزیع کپسول گاز مایع ایجاد کرده گلایه دارند و اعلام می‌کنند حتی با وجود حضور در صف‌های طولانی نمی‌توانند یک کپسول گاز مایع خریداری کنند و خواستار برطرف شدن این مشکل هستند.
 
مردی که فرزند کوچکی در آغوش دارد خود را به ما رساند و با صدایی بلند گفت: از مشهد تا چناران به تمامی مراکزی که محل توزیع گاز مایع بودند سر زدم، ولی تا همین الان نتوانستم کپسول تهیه کنم، این مراکز به ما می‌گویند باید به صورت اینترنتی ثبت‌نام انجام می‌دادید تا کارت دریافت گاز مایع را دریافت کنید.

او افزود: دو روز گذشته ثبت‌نام اینترنتی انجام داده و کد رهگیری را دریافت کرده‌ام و بعد از مراجعه دوباره به مراکز به ما گفتند که حتما باید کارت داشته باشید، این در صورتی است که عملا ثبت‌نام اینترنتی برای دریافت گاز مایع عملی باطل است چراکه بعد از ثبت‌نام باید اتاق اصناف و اداره گاز منطقه مراجعه کنیم که بسیار زمان بر است.

علیرضا یکی دیگر از شهروندان گفت: وقتی برای بیان مشکلات به مسئولان مربوطه مراجعه می‌کنیم می‌گویند بروید در سامانه تعریف شده ثبت‌نام کنید و این در حالی است که یک ماه است در سامانه ثبت‌نام کردم، اما تنها شماره رهگیری داده‌اند و زمان و مکان تحویل کپسول و حتی تعداد آن را مشخص نکرده‌اند.

او افزود: چرا وضعیت گذشته که به راحتی می‌توانستیم کپسول گاز مایع تهیه کنیم را تغییر دادند؟ در روستای ما گازرسانی انجام شده، اما گاز در لوله‌ها نیست و به همین دلیل سهمیه نفت ما قطع شده است و مجبوریم از گاز مایع استفاده کنیم که تهیه این کپسول‌ها نیز این روزها خیلی مشکل است.

یک راننده مسافرکش هم که با خودروی شخصی مسافرکشی می‌کند گفت: در این شرایط اقتصادی که بیشتر کسب و کارها با شیوع ویروس کرونا محدود شده است با مسافرکشی هزینه‌های سنگین زندگی ۵ نفره را تامین می‌کنم، مسافرکشی با بنزین لیتری سه هزار تومان به صرفه نیست و خودروی خود را به گاز مایع تجهیز کرده‌ام تا بخشی از هزینه‌ها تقلیل یابد، اما تهیه گاز مایع این روزها خیلی مشکل است.

وی با بیان این‌که در این مرکز گاهی یک خودرو دارای ۷۰ کپسول و گاهی دو خودرو می‌آورند که به تمام افراد کپسول گاز مایه نمی‌رسد، افزود: قیمت کپسول گاز در این مرکز ۱۰ هزار و ۴۰۰ تومان است، اما به صورت آزاد با قیمت بیش از ۲۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

یکی دیگر از مراجعه کنندگان به مرکز توزیع گاز مایع گفت: از صبح به همه مراکز توزیع سر زدم، حتی خواستم به صورت آزاد تهیه کنم که با قیمت‌های عجیب ۱۰۰ هزار تومان روبه‌رو شدم، کپسولی که ما با هشت هزار تومان تعویض و پر می‌کردیم، الان باید به بدبختی در بازار سیاه پیدا کنیم.

با وجود مشکلات مطرح شده از زبان مردم رئیس شرکت پخش فرآورده‌های نفتی خراسان رضوی معتقد است وظیفه ما تامین فرآورده‌های نفتی است و باید دستگاه‌های دیگر مانند صنعت، معدن و تجارت به این مشکل ورود کنند.

علی‌اصغر اصغری رئیس شرکت پخش فرآورده‌های نفتی خراسان رضوی افزود: توزیع گاز مایع پیش از این به صورت حواله دستی و از طریق عوامل توزیع انجام می‌شد که این روش سنتی بود و امکان نظارت کامل نبود. در این طرح دو گروه عمده خانوارهای روستایی و حاشیه شهرها و همچنین اصناف و کارخانه‌ها مورد توجه هستند، اما گروه اول به ثبت‌نام نیازی ندارند، زیرا اطلاعات آنها پیش از این در سامانه ثبت شده است.

مدیر روابط عمومی شرکت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی خراسان رضوی ادامه داد: در حال حاضر مشاغلی که نیازمند گاز طبیعی هستند باید شغل آنان به تایید سازمان صمت برسد، گازهای کوچک سفری هم توسط ۶ شرکت توزیع گاز مایع در خراسان رضوی تامین می‌شود.

این روزها خبرهای میدانی از گوشه و کنار شهرهای خراسان رضوی حاکی از فروش با قیمت بالای کپسول‌های گاز مایع تا ۱۰۰ هزار تومان برای مصارف خانگی و غیرخانگی است و به نوعی بازار سیاه این محصول در استان ایجاد شده است که تاکنون نیز اتفاقی از سوی مسئولان رقم نخورده است.

کد خبر 550398

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha