وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه تحریم‌های آمریکا علیه ایران کارگر نبوده، از آمادگی این کشور برای کمک به ایجاد گفت‌وگو بین واشنگتن و تهران خبر داد.

لاوروف

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه امروز جمعه ۲۸ شهریور ماه گفت که مسکو آماده است تا برای برقراری گفت‌وگو بین ایران و ایالات متحده، کمک کند.

لاوروف در مصاحبه با شبکه «ریانووستی» با بیان اینکه تحریم‌های آمریکا علیه ایران فایده‌ای نداشته و نخواهد داشت، تاکید کرد که تلاش‌های واشنگتن برای ایجاد گفت‌وگو درباره مشکلات خاورمیانه و شمال آفریقا در یک مسیر ضد ایرانی بی‌ثمر خواهد بود.

بر این اساس، وی مشکل را در تلاش دولت آمریکا برای «اهریمن‌سازی» از ایران دانسته و توضیح داد: «همواره ایران را مشکل اصلی در تمام منطقه جلوه دادند، حتی در مناطق دیگر جهان، ایران را به نحوی به دخالت در امور داخلی کشورهای دیگر متهم کردند».

وزیر خارجه روسیه با ناامیدکننده خواندن این رویکرد آمریکا در قبال ایران، اظهار داشت: «مشکلات را فقط می‌توان با رفتار قابل اعتماد و با ثبات آنهم از طریق توافق‌هایی بین تمام طرف‌ها حل کرد. لکن تمام منطق کنونی سیاست آمریکا بر مبنای این واقعیت است که ایران باید مرکز تمام تلاش‌ها برای مهار، تنبیه یا تغییر دادن رژیم آن قرار بگیرد».

به نوشته وبگاه ریانووستی، لاوروف این مسیر آمریکا را منتهی به بن‌بست توصیف کرده و افزود: «تحریم‌هایی که آمریکا تلاش می‌کنند از طریق آنها ایران را خفه کند، هیچوقت فایده نداشته و فایده‌ه ای هم نخواهند داشت».

وی در ادامه تاکید کرد: «ما به همراه کشورهای اروپایی و چین، از برجام برای حل و فصل کردن مسئله هسته‌ای ایران حمایت می‌کنیم، توافقی که در سال ۲۰۱۵ توسط شورای امنیت تایید شد».

وزیر خارجه روسیه، درباره برخی تنش‌زایی‌ها در منطقه خلیج فارس و تلاش آمریکا برای سوءاستفاده از این فرصت گفت: «ما طرح امنیت خلیج فارس را به شورای همکاری کشورهای عربی و همکاران ایرانی خود ارائه کردیم، آنها و تعدادی از اعضای شورا آمادگی خود برای گفت‌وگو در این باره را اعلام کردند».

لاوروف همچنین با اشاره به بحران لیبی، اظهار داشت که مسکو شاهد تغییرات بسیار مثبتی در لیبی است که دلایلی برای خوش‌بین بودن به حل بحران این کشور می‌دهد.

وی ابراز امیدواری کرد که در صورت محقق شدن حداقل تضمین امنیتی در لیبی، مسکو سفارتخانه خود در پایتخت این کشور را بازگشایی کند.

آمریکا در تاریخ ۲۵ مرداد تلاش کرد قطعنامه‌ای که خواستار جلوگیری از انقضای محدودیت‌های تسلیحاتی علیه ایران بود، تصویب کند اما شکست خورد. این در حالی است که واشنگتن اعلام کرده بود چنانچه در تمدید محدودیت‌های تسلیحاتی علیه ایران موفق نشود قصد دارد بر حسب تفسیر خود از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و توافق هسته‌ای برجام برای بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران اقدام کند.

بامداد امروز نیز «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا با تکرار ادعای بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران در روز دوشنبه گفت: واشنگتن از همه کشورهای جهان می‌خواهد که تابع قطعنامه شورای امنیت باشند. 

کد خبر 550222

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
    73 31
    وقتی حرف از میانجی گری میشه یعنی احتمال درگیری نظامی وجود داره. روسیه و چین دل خوشی از آمریکا ندارن اما اگه جنگ بشه سر دو راهی میمونن. حمایت از ایران در جنگ یا سکوت کردن که هر دو تا براشون خوب نیست. پس ترجیح میدن میانجی گری کنن تا جنگ نشه.
  • IR ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
    23 7
    ان شاء الله با جنگ یا هر چیز دیگری تکلیف یکسره بشه بخدا از همه چیز خسته شدیم
  • کاوه IR ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
    32 1
    روسیه از چشم ابروی ما که خوشش نیامده و هیچوقت متحد قابل اعتمادی نبوده. ناراحتن نمیتونن بخاطر تحریمهای بانکی پول تسلیحات فروخته شده رو به دلار بگیرن.
  • علی IR ۰۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
    22 6
    ما چهل ساله راه امام حسین را میرمیم حالا۱۰سالم راه امام حسن را برویم او هم امام ما است خداوکیلی راه ارامش عشقوحاله
  • ابراهیم IR ۰۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
    18 23
    چون آمریکا از لحاظ سیاسی خیلی در جهان خار و زلیل شده برای اینکه بیشتر از این خار نشه این پیش نهاد میانجی گری را به امریکا داده آقای لاورف
  • IR ۰۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
    20 13
    این روسیه کثیف.
  • IR ۰۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
    22 9
    خودشون می‌دونم اگه جنگ بشه چین و روسیه نمیتونند از ایران حمایت کنند چون جرأت ندارن تازه اگر این کارو هم بخوان انجام بدن اروپا هم می‌ره پشت آمریکا اونجاست که مادر بگرید
  • صداقت(فعال مردمی ) IR ۰۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
    13 15
    کوتاه بیاییم جرأت جنگ ندارند چون اونا جایی میرندجنگ که فکرمی کنندپیروزند.درضمن بایدتابعداز انتخابات بهانه رادست آنها ندهیم
  • آفرین IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
    19 7
    حالا خوبه تحریم ها اثر نداشته که انقد افتادن به دست و پا
  • م ح IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
    38 6
    برخی مسولان ایرانی که براشون هیچی اهمیت نداره فقط جیب
  • IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
    34 1
    این دولت فکر جمع آوری پول قراره چون میدونن مثل پرویز رئیس جمهور ی قبلی افغان و دولتش به علت عدم کارایی عدم اجرای قانون اساسی محاکمه میشن
  • IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
    17 15
    روسیه غلط کرده