افزایش قیمت بالای نوشت‌افزار در خراسان جنوبی در کنار قدرت خرید پایین مردم، زنگ خطری برای ترک تحصیل دانش‌آموزان در مناطق محروم است.

لوازم‌التحریر

به گزارش همشهری آنلاین به نقل ازمهر، هر سال در آستانه مهرماه تقاضا برای خرید نوشت‌افزار افزایش می‌یابد و مردم در صدد تدارکات آغاز مدرسه‌ای خاطره‌انگیز برای فرزندان هستند. شیوع کرونا در سال جاری شرایط ویژه‌ای را بر مدارس و وضعیت تحصیل دانش‌آموزان حاکم کرده و این شرایط زندگی بسیاری از خانواده‌ها را در حوزه اقتصادی تحت تاثیر قرار داده، تبلت و گوشی هوشمند مهمترین نیاز یک دانش‌آموز شده که هزینه‌ای سنگین بر دوش خانواده‌ها گذاشته شده است.

دل‌نگرانی‌های دانش‌آموزان و والدین از یک سو و آشفتگی‌ها و التهابات در بازار و نوسان قیمت از سویی دیگر، این ایام را بر کام عده‌ای تلخ کرده و روزهایی پر تنش و پر اضطراب را برای مردم رقم زده است. این روزها وضعیت بغرنجی برای بسیاری از خانواده‌ها ایجاد شده تا جایی که برخی از افراد یا شغل خود را از دست داده‌اند یا با کسادی در بازار کارشان تا آستانه تعطیلی رفته است و حالا خانواده‌ها در این اوضاع و احوال برای بازگشایی مدارس و ادامه تحصیل فرزندان خود نیاز به تبلت و یا گوشی هوشمند دارند اما قدرت خرید ندارند.

گلایه مردم

یکی از شهروندان با گلایه از وضعیت رشد قیمت نوشت‌افزار در استان بیان کرد: قیمت برخی از کالاها مانند جامدادی رشد زیادی داشته است. حلیمه سرحدی ادامه داد: در سال جاری برای خرید نوشت‌افزار یکی از فرزندانم ۳۰۰ هزار تومان هزینه در نظر گرفتم این در حالی است که طی سال گذشته نوشت‌افزار دو فرزندم را با مبلغی کمتر از ۱۵۰ هزار تومان تهیه کردم. سال گذشته یک بسته مداد رنگی ۱۵ هزار تومان و امسال با همان مدل و کیفیت ۲۵ هزار تومان بوده است. اگر اقلام مورد نیاز دانش‌آموزان در مدرسه تهیه شود نوشت‌افزار به قیمت واقعی برمی‌گردد.

یکی دیگر از شهروندان هم بیان کرد: سال گذشته قیمت یک عدد دفتر سیمی ۱۴ هزار تومان و امسال ۲۵ هزار تومان شده است.همچنین قیمت مداد نیشی در سال گذشته ۱۰ هزار تومان بوده که امسال به ۲۰ هزار تومان افزایش یافته است.

فاطمه فیاضی با اشاره به مشکل ورود چند ساله انواع نوشت‌افزار فانتزی در بازار بیان کرد: بسیاری از این لوازم از قیمت بالایی برخوردار بوده و طراحی‌هایشان دانش‌آموزان را جذب می‌کند و این برای خانوارهای کم‌درآمد شرمندگی والدین را به دنبال دارد چراکه توان خرید را ندارند.

فیاضی خواستار نظارت مسئولان بر بازار خرید و فروش نوشت‌افزار شد و افزود: دو عدد دفتر و یک جامدادی را به قیمت ۲۰۰ هزار تومان خریداری کردم. دولت حمایت و کنترل بازار نوشت افزار را فقط در بحث تأمین دفترهای به اصطلاح تعاونی خلاصه کرده که امسال هم خبری از آن نیست.

یکی از بانوان بیرجندی که به همراه سه فرزند دانش‌آموز خود در فروشگاه‌های نوشت‌افزار در حال چرخیدن است گفت: قیمت‌ها را که سوال کردم از خرید پشیمان شدم و ترجیح دادم به منزل برگردم و لوازم سال گذشته را بررسی کنم که کدامیک قابل استفاده است و همان‌ها را در اختیار بچه‌ها قرار دهم.

گوشی‌های گران و دانش‌آموزان فقیر

اسدی با بیان این‌که نهایت توانم این است فقط چند دفتر معمولی برای بچه‌ها بخرم، می‌گوید: فعلاً که با وجود کرونا و استرس‌هایی که دارم فرزندانم را برای آموزش حضوری می‌فرستم، اما دغدغه بزرگ‌ترم این است که اگر آموزش مجازی شود چگونه در این بازار گران موبایل، برای آنها گوشی یا تبلت تهیه کنم.

یکی دیگر از شهروندان با اشاره به بازار نوشت‌افزار بیان کرد: وقتی بنا به اعلام مسئولان وزارتی حضور فیزیکی در کلاس‌ها داوطلبانه اعلام می‌شود، چرا باید قیمت نوشت‌افزار افزایش یابد.

هادی ارسلانی با اشاره به گرانی نوشت‌افزار بیان کرد: قیمت برخی کالاها مانند کیف نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد افزایش یافته است. با توجه به طرح‌های حکاکی شده روی اجناس، بچه‌ها به‌ویژه دبستانی‌ها شیفته کالا شده و از خانواده تقاضای خرید آن را دارند. در شرایطی که ویروس کرونا به اقتصاد بسیاری از خانواده‌ها ضربه زده، شایسته نیست که اینگونه بر مردم فشار تحمیل شود.

ارسلانی با اشاره به مجازی شدن مدارس و آموزش‌ها ادامه داد: شرایط پیش رو خطر ترک تحصیل را به خصوص در مناطق محروم استان خراسان جنوبی افزایش می‌دهد چراکه تأمین یک دستگاه گوشی که نرم افزار شاد را بپذیرد، با کمترین کیفیت حداقل دو میلیون تومان است.

یکی دیگر از شهروندان هم گفت: حداقل‌های یک تحصیل برای یک دانش‌آموز اکنون از حقوق من کارگر بیشتر است. طالبی با بیان این‌که خرید یک گوشی هوشمند و چند دفتر و خودکار سه میلیون تومان می‌شود، بیان کرد: حقوق ماهیانه‌ام دو میلیون تومان است و با گرانی مایحتاج زندگی و اجاره‌بهای چگونه می‌توانم زمینه تحصیل فرزندم را فراهم کنم؟ دو فرزند محصل دارم که خودتان حساب کنید باید چقدر هزینه کنم.

رشد ۴۰ درصدی برخی اقلام

رئیس اتحادیه نوشت‌افزار و کتاب بیرجند بیان کرد: در سال جاری در خصوص دفتر هیچ افزایش قیمتی نداشتیم. دفاتر ۴۰، ۶۰ و ۱۰۰ برگ به ترتیب با قیمت سه هزار تومان، چهار هزار و ۳۰۰ و هفت هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

مهدی راستگومقدم با بیان این‌که قیمت دفاتر سیمی بسته به نوع و کیفیت فرق دارد، اظهار کرد: در مجموع کالایی به اسم دفتر تعاونی نداریم. قیمت کالاهایی مانند مداد، پاک‌کن و تراش ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش داشته و قیمت هر کالا بسته به نوع آن متفاوت است.

کاهش ۸۰ درصدی فروش نوشت‌افزار

رئیس اتحادیه نوشت‌افزار و کتاب بیرجند بیان کرد: هر جامدادی ارزان قیمت که از تهران خریداری می‌شود، حداقل ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. در زمینه نوشت‌افزار هیچ کمبود کالا و یا گران فروشی نداریم، شهروندان می‌توانند گلایه‌ها، انتقادات و پیشنهادات را از طریق سامانه ۱۲۴ بازرگانی منتقل کنند. امسال نسبت به سال گذشته ۸۵ درصد کاهش فروش داشته‌ایم.

با توجه به شرایط حاکم بر مدارس و بازار نوشت‌افزار می‌طلبد مسئولان به دنبال راهکاری مناسب برای ادامه روند تحصیل دانش‌آموزان باشند تا در مناطق محروم آن هم در استان کم‌برخورداری مانند خراسان جنوبی که شرایط تحصیل برای بسیاری خانواده‌ها دشوارتر از گذشته شده است شاهد ترک تحصیل فرزندان آینده این مرز و بوم نباشیم.

کد خبر 549494

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha