مطالعه جدید تایید می کند که اصلاح سبک زندگی زنان چاق در دوره بارداری می‌تواند فواید طولانی مدتی برای سلامت قلب و عروق کودک داشته باشد.

بارداری

به گزارش همشهری  آنلاین به نقل از خبرگزاری مهر نتایج مطالعه محققان کینگز کالج لندن نشان می‌دهد رژیم غذایی قبل از زایمان و تحرک فیزیکی در زنان باردار چاق می‌تواند تأثیر مثبتی بر سلامت زنان و همچنین کودکان شأن تا سه سال بعد از زایمان داشته باشد.

در این مطالعه، زنان بارداری که از یک برنامه رژیم غذایی و ورزشی پیروی می‌کردند با گروه کنترل که زنان بدون هیچ گونه تغییر در رژیم غذایی‌شان بودند مقایسه شدند.

تغذیه و تناسب بدنی برای گذراندن طبیعی دوران بارداری

معاینات پیگیری سه سال پس از تولد نشان داد که کودکان متولد شده از زنان باردار دارای برنامه غذایی و ورزشی ویژه نسبت به کودکان تحت مراقبت استاندارد دارای ضربان قلب در حالت استراحت کمتر bpm ۵- بودند. ضربان قلب بالا در هنگام استراحت در بزرگسالان با فشار خون بالا و اختلال عملکرد قلب و عروق مرتبط است.

همچنین مادران گروه آزمایش در طول سه سال بعد از تولد هم دارای رژیم غذایی سالم‌تری بودند.

دکتر «کاترین دالریمپل»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «این تحقیق نشان می‌دهد که مداخله در سبک زندگی زنان باردار با تمرکز بر بهبود رژیم غذایی و افزایش فعالیت بدنی می‌تواند منجر به بهبود عملکرد قلب و عروق در کودک در سه سالگی و بهبود مداوم در رژیم غذایی مادران تا سه سال بعد شود.»

وی در ادامه می‌افزاید: «این یافته‌ها بسیار هیجان انگیز هستند زیرا نشان می‌دهند بارداری فرصتی برای ارتقا سلامت و تغییرات مثبت در سبک زندگی است که برای مادر و فرزندش سودمند است.»

محققان تاکید می‌کنند چاقی در دوره بارداری مشکلی بسیار اساسی است و می‌تواند ریسک عوارض بارداری را افزایش دهد و همچنین بر سلامت طولانی مدت کودک هم تأثیر گذارد.

محققان قصد دارند این کودکان را مجدداً در سن ۸-۱۰ سالگی معاینه کنند تا ببینند آیا این بهبود عملکرد قلب و عروق در طول دوران کودکی حفظ می‌شود یا خیر.

کد خبر 549356
منبع: مهر

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha